Milliókat fizetnek feleslegesen a cégek a bankoknak

Milliókat fizetnek feleslegesen a cégek a bankoknak
Hirdetés
Hirdetés

Cikk2024-07-12
 

Egy átlagos cég éves bankszámlaköltségeinek 25-50%-át meg tudná spórolni, ha időt és energiát szentelne annak, hogy mire és mennyit fizet számlavezető bankjának. A legfőbb megtakarítást a normál és csoportos utalások, a deviza tranzakciók, a POS terminál, a számlavezetési díj, a banki információs dokumentumok költségtételeinek csökkentése adhatja.

A Bankmonitor szakértői az alábbiakban egy nagyobb és egy kisebb vállalkozás példáján keresztül mutatják be, hogyan spórolható meg a bankköltségeken éves szinten 700 ezer Ft, vagy akár 10 millió Ft feletti összeg is.

Miért lesz nagyon drága egy banki szolgáltatás?

Induljunk ki abból, hogy az elérhető kínálatból jól választott a cég tulajdonosa bankszámlát a társaság megalapításakor. Az évek jellemzően úgy telnek el, hogy – nem meglepő módon – az első számú vezető elsősorban az üzletfejlesztésre koncentrál, majd válságidőszakban a túlélésre és a válságmenedzselésre. 100 cégtulajdonosból 80-nak eszébe sem jut, hogy már réges-régen nem a vállalkozás indításakor választott számla az optimális a társaság számára. Miért? A bankköltségeket automatikusan levonja a bank a szabad egyenlegből, azaz nem aktív átutaláson keresztül kerül teljesítésre. Könnyű tehát szem elől téveszteni a banki költségek szép lassan emelkedő számlálóját.

A bank – mivel kötelező – értesíteni fogja a céget, hogy hamarosan 0,19%-ról 0,22%-ra emeli az átutalások költségeit. Ha valami véletlen folytán észreveszi a tulajdonos az elektronikus értesítések között mindezt, akkor jó eséllyel legyint, „ez mindössze +0,3%”, miközben egy vaskos 16%-os díjemelésről van szó. Mindeközben természetesen a bankja soha nem fogja megkeresni, hogy új kedvezményeket vezetetett be (ezeket főként az új ügyfeleknek ajánlja fel).

Végtelenül leegyszerűsítve, a bankok a legtöbbet azokon az ügyfeleiken keresik, akik 5-10 éve ugyanazon bankszámlát használják.

Miben tud egy cég megtakarítást elérni a bankköltségei vonatkozásában?

  1. tranzakciós díjak: bankon belüli és kívüli forint és deviza átutalások
  2. készpénzkezelés (felvétel és befizetés)
  3. POS termináldíj
  4. devizaváltás: milyen árfolyamon váltunk
  5. bankkártyák: éves díj
  6. bankszámla/banki szolgáltatások használatának módja (pl. nem pénztárban veszünk fel pénzt, hanem bankautomatában)
  7. szabad pénzeszköz lekötése: az elérhető bankbetéti kamat

És ezek csak a legevidensebb lehetséges megtakarítási pontok, a lista távolról sem teljeskörű.

Hirdetés

Hirdetés

Bankköltség megtakarítás egy nagy cégnél: összesen 13 millió forint nyereség egy év alatt

Egy már nagyobb gazdálkodási mérettel rendelkező, több milliárd forintos árbevételű cég példája igen jól szemlélteti a bankköltségek leszorításában rejlő lehetőséget. A társaság az elmúlt 5 évben már két banknál vezeti számláját. A bankok tudnak egymásról is (kötelező bejelenteni a cégbíróságon minden számlavezető bankot), a tulajdonos évekig fals nyugalomba ringatta magát, túl nagy gond nem lehet, hiszen tudják a bankok, hogy nem egyedüli számlavezetők. Majd egy könyvvizsgálat során kapta az ötletet, talán érdemes lenne felülvizsgálni a közel 20 millió Ft-ra felduzzadt éves bankköltségeket.

A Bankmonitor szakértői 3 hónapon keresztül dolgoztak együtt a céggel, melynek eredményeként több, mint 50%-kal sikerült leszorítani a bankok által alkalmazott díjtételeket. Az egyik bank lecserélésre került, a másik pedig érdemben csökkentette a díjait. Az alábbi táblázat az összesített költségmegtakarítás eredményét mutatja.

Bankköltségeken megtakarított összeg egy 7 milliárdos árbevételű cégnél.

Mint látható a teljes megtakarítás kétharmada kimenő utalásokon keletkezett meg, a további 20%-a pedig a csoportos utalásokon. Nem elhanyagolható tétel a vállalkozás szabad pénzeszközeinek lekötéséhez kapcsolódó kamat növelésén elért nyereség sem. A bank nem szeretetszolgálat, nem fogja magától felajánlani, hogy a folyószámlán lekötés nélkül tartott pénz egy részét érdemes lenne hasznosítani. Ráadásul a lekötést nem az általánosan meghirdetett 1-3% közötti kamatszinten, hanem sokkal magasabb kamaton is meg lehet valósítani. Itt fontos megemlítenünk, hogy legalább 50 millió forintos lekötés esetén érhető el jelentősebb megtakarítás, viszont a klasszikus 1 vagy több hónapnál hosszabb időtáv mellett már 1 hetes lekötésre is érdemben magasabb kamatot érhetünk el.

Ha szeretnéd megtudni, hogy mennyit spórolhat céged a bankköltségein, jelezd érdeklődésed ezen a linken!

Bankköltség megtakarítás egy kis cégnél: több, mint 700 ezer forint nyereség egy év alatt

Alapvető tévhit, hogy a kisebb cégeknek sokkal nehezebb jó pozíciót elérni a bankoknál. Egy éves szinten 30 millió forintos összesített árbevétellel rendelkező kávézót üzemeltető vállalkozásról van szó, mely árbevételre vetítve (2,4%) a maga 720 ezer forint bankköltség megtakarításával sokkal nagyobb pénzügyi előnyt ért el, mint a korábbi példában szereplő milliárdos forgalmú társaság.

Bankköltségeken megtakarított éves összeg egy 30 millió forintos árbevételű cégnél.

Ebben az esetben a pénzügyi megtakarítás kétharmada a kártyás fizetéseket kiszolgáló POS terminálhoz kapcsolódó költségek érdemi csökkentésén keresztül keletkezett meg.

Az örök félelem: kényelmetlen váltani?

Egy céges bankszámla lecserélésének valóban vannak adminisztratív vonatkozásai. Új bankszámla megnyitása, régi lezárása, a vevők figyelmének felhívása, hogy az új számlára fizessenek, az új bankszámla bejelentése a cégbíróságon… stb. Figyelembe véve azonban azt, hogy a legtöbb cég 25-50%-ot spórolhat egy bankszámla optimalizálással, a befektetett pár órás munka nagyon komoly megtérülést eredményezhet. És talán a legjobb hír: ahogy az első példában is látható volt, akár a meglévő bankunk is adhat sokkal kedvezőbb árakat az aktuálisan fizetett díjtételekhez viszonyítva.

Hirdetés
Hirdetés