Újra egyre többet hallani a bankszámlával, bankkártyával kapcsolatos visszaélési kísérletekről. Sokan megpróbálják megszerezni személyes és pénzügyi adataink: természetesen a végső cél az, hogy a pénzünkhöz hozzáférjenek. Mi magunk is tudunk tenni a visszaélések ellen, illetve különböző banki szolgáltatások igénybevételével is csökkenthetjük a kockázatot: van olyan pénzintézet, amelynél ezekért a szolgáltatásokért még fizetnünk sem kell.
Minden adatkérést alaposan vizsgáljunk meg
Sok csaló úgy próbálja megszerezni az adatainkat, hogy a pénzintézetünknek, vagy egyéb szolgáltatónak „álcázzák” magukat. Kaphatunk olyan e-mailt, aminek megjelenése teljesen leutánozza a bankunktól, közüzemi szolgáltatónktól kapott levelek formátumát. Annak azonban mindenképpen gyanúsnak kell lennie, ha személyes vagy épp a bankkártyánkra, bankszámlánkra vonatkozó adatokat kérdeznek tőlünk e-mailben.
A bankok e-mailben nem kérdeznek szenzitív adatokat, ha ilyennel találkozunk, akkor érdemes felvenni a kapcsolatot a pénzintézettel. (Mindenképpen azelőtt, hogy a levélre válaszolnánk.)
Hirdetés
Hirdetés
Terjednek a kémprogramok is
Egyre gyakrabban találkozni olyan üzenetekkel, amelyekben egy mobilalkalmazás letöltését szorgalmazzák. (Például futárcégnek adja ki magát a csaló és egy rendelésünk nyomonkövetésére alkalmas program telepítését ajánlja fel.) Ha nem vettünk igénybe olyan szolgáltatást, mint amely az üzenetben szerepel, akkor semmiképp ne kattintsunk a benne lévő linkre és ne telepítsük fel a programot telefonunkra. (A program ugyanis hozzáférhet a telefonon lévő kódokhoz, adatokhoz.) Vegyük fel a kapcsolatot a bankunkkal és a kapott üzenetben megnevezett szolgáltatóval a teendőkkel kapcsolatban.
Ha mégis telepítettük a programot, akkor az MNB is azt javasolja, hogy a banki belépő kódjainkat változtassuk meg – átmenetileg a számlánk zárolása is indokolt lehet -, kérjük a telefon gyári beállításainak visszaállítását. Ezzel ugyan törlődik minden telepített program, de az biztos, hogy a kémprogramot is eltávolítjuk készülékünkről.
Ne tartsuk egy helyen a bankkártyánkat és a PIN kódot
Elképzelhető, hogy ténylegesen ellopják a pénztárcánkat, benne az adatainkkal, bankkártyánkkal. Ilyen esetben azonnal értesíteni kell a pénzintézetet és kérni szükséges a kártya tiltását is. Fontos tudni, hogy a bejelentést követő visszaélésekért már nem mi vagyunk a felelősek. Azonban az azt megelőző jogosulatlan tranzakciókért 15 ezer forint összegig mi viseljük a kárt.
Ez az összeghatár azonba megemelkedhet, ha nem az elvárható gondossággal használtuk kártyánkat, számlánkat. Például, ha a kártyához kapcsolódó biztonsági kódot és a bankkártyát egy helyen tartottuk. De az is probléma, ha a kártyánkat harmadik félnek átadtuk használatra. (Éppen ezért ne egy bankkártyát használjon a család, inkább kérjünk megfelelő számú társkártyát a számlánkhoz.)
Érdemes a számlamozgásokat rendszeresen ellenőrizni
Ezt meg lehet tenni a havi bankszámlakivonatok ellenőrzésével is. Érdemes is legalább minden hónapban átnézni az egyes tételeket, ez nem csak a lehetséges visszaélésekről, hanem a bankolási szokásainkról és a számlaköltségeinkről is sok mindent elárulhat.
Emellett netbankon, mobilalkalmazáson keresztül is meg lehet nézni egy adott időszak terheléseit és jóváírásait. Vagyis akár hó közben is ellenőrizni lehet otthonról a számlánkat. Ehhez azonban szüskég van netbank, mobilbank szolgáltatásra is. Ezek a legtöbb pénzintézet esetében ingyenesek, nem szükséges a használatukért egyszeri, vagy rendszres díjat fizetni. Akad azonban néhány bankszámla, melyeknél a netbanknak van havi díja, éppen ezért érdemes az egyes költségekről előre tájékozódni.
Megéri értesítést kérni a terhelésekről, bankkártya használatról
Érdemes lehet értesítést kéni a számlánkon történő terhelésekről, jóváírásokról: így azonnal értesülhetünk egy jogtalan megbízásról. (Sőt kérhetünk az elutasított tranzakciórkól is üzenetet, így már egy visszaéllési kísérletről is azonnal tudomást szerezhetünk.) A bökkenő az, hogy a legtöbb pénzintézetnél ezen üzeneteknek díja van.
SMS értesítésenként akár 30 forintot is elkérhetnek a bankok, ami nem tűnik nagy árnak, de havi 20-30 üzenet már bizony 600-900 forintba kerül. Természetesen megoldást jelenthet az, ha nem kérünk minden tranzakcióról értesítést: csak a nagyobb összegű terhelésekről vagy kizárólag a kártyahasználatról.
De jó megoldás lehet az is, ha az SMS helyett push noti értesítést is kérünk a mobilalkalmazásunkon keresztül. (Ezt jelenleg nem tudja minden pénzintézet, de a szolgáltatás egyre jobban terjed.) Ezek jellemzően olcsóbbak, mint az SMS üzenetek, sőt van olyan pénzintézet, amely teljesen ingyenesen biztosítja ezeket az üzeneteket. Ha havonta 30 értesítést kapunk, akkor akár 10 ezer forintot is spórolhatunk évente, ha push noti üzenetet kérünk.
Összegzés
Mindig érdemes körültekintően eljárni: az adatainkat csak akkor adjuk meg egy harmadik félnek, ha meggyőződtünk az adatkérő kilétéről. Ellenőrizzük rendszeresen a számlamozgásainkat, megbízásainkat, melyhez akár netbankot is használhatjuk. Kérhetünk értesítéseket is az egyes megbízásokról, ezzel azonnal kiderülhet számunkra egy jogosulatlan tranzakció.
A kiegészítő banki szolgáltatások akár pénzbe is kerülhetnek, de ezek költségét is minimalizálni lehet. Sőt létezik olyan két évig teljesen ingyenes bankszámla, melynél a biztonsági ellenőrzések mellett a megbízásokért és a számlavezetésért sem kell fizetnünk.