A Magyar Nemzeti Bank (MNB) adatai szerint a lakossági ügyfelek 34 százaléka már kizárólag a mobiltelefonján intézi a pénzügyeit valamelyik mobilbanki alkalmazáson keresztül. A mobilbankok térnyerése ráadásul megállíthatatlannak tűnik, hiszen azok többsége is a mobilbankolást preferálja, akik egyébként netbankot is használnak. De miért ennyire népszerű a mobilbankolás, és mit tudnak ezek a mind okosabb alkalmazások? Az UniCredit mobilbankján keresztül mutatjuk meg a lehetőségeket.
Ma már minden meghatározó pénzintézet rendelkezik saját mobilbanki alkalmazással mind az iPhone, mind az androidos készülékekre, és mivel mobilinternet előfizetése is mind többeknek van, a szolgáltatás óriási ütemben terjed Magyarországon. Mi sem jelzi ezt jobban, minthogy a bankok lakossági ügyfeleinek 34 százaléka már kizárólag a mobilján intézi a pénzügyeit, azaz itt ellenőrzi az egyenlegét, pénzt utal, betétet köt le, vagy éppen személyi kölcsönt igényel.
A mobilbank olyan szolgáltatás, amit, ha egyszer kipróbál az ember, akkor nagyon gyorsan rá lehet szokni, hiszen a mobil mindig kéznél van, így ahol van mobilinternet vagy wifi lefedettség, ott a pénzügyeinket könnyedén intézhetjük.
Az UniCredit mBanking mobilalkalmazási szolgáltatás, ahogy az más banknál is megszokott, iPhone és androidos mobilokra egyaránt elérhető. Belépve azonnal látjuk a bankszámla egyenlegünket, valamint a számlához kapcsolódó bankkártyákat. (Ha a számlához több kártya is tartozik, akkor az alkalmazáson belül lehet ezek között váltani.)
A nyitóképernyőn egy gombnyomással beállítható, hogy alapból megjelenjen az aktuális egyenleg, vagy ez rejtve legyen, ami jól jöhet akkor, ha esetleg olyanok előtt nyitjuk meg a programot, akikre nem tartozik ez az információ.
Hirdetés
Átlátható költések és bevételek
A számlán belül időrendben, napi bontásban megjelennek a költéseink, ezek között kicsit halványabban azok, amelyek még függőben vannak, vagyis a könyvelésük még nem történt meg az informatikai rendszerekben. Az egyes bankkártyás fizetések mellett az összegen kívül a szolgáltató, míg utalásoknál a címzett neve jelenik meg, így az adott tétel könnyen beazonosítható.
Ezen kívül színes piktogramok is segítik az eligazodást, amelyek azt mutatják meg, hogy az adott költés milyen kategóriában történt. Lehet ez élelmiszer, közlekedés, életmód (ide tartoznak az egészségügyi kiadások is), szórakozás, közmű stb., de a banki díjak is elkülönítve láthatók. Ez azért lehet hasznos, mert könnyen kielemezhetjük a költéseink szerkezetét, ami a pénzügyi tudatosság alapja. Hogy teljes képet kaphassunk, az adott kategóriákhoz hozzáadhatjuk akár a készpénzes költéseinket is, így az elemzések ezeket is tartalmazni fogják.
A mobilbank a kiadások mellett természetesen a bevételeket is megjeleníti, mégpedig jól elkülönítve, ha pedig rábökünk a küldőre, akkor azonnal látjuk azt is, hogy az adott évben összesen mennyi pénz érkezett tőle. A költéseknél ez egy kicsit másképpen működik, itt az adott tételre nyomva látjuk, hogy az adott kategóriában mennyit költöttünk idén.
Gyerekjáték a gyors utalás
Az UniCredit mobilbankon keresztül természetesen eseti átutalásokat is indíthatunk, az azonnali átutalásnak hála ezek pedig akár pár másodpercen belül célba érhetnek. Ez ezért is praktikus, mert előfordul, hogy valahol nem tudunk kártyával fizetni, például azért, mert magánszemélytől vásárolunk, a gyors utalás ilyenkor is segíthet.
Maga az utalás rendkívül egyszerű, a sablonként elmentett tranzakcióknál pedig az adatainkat sem kell megadni újra, de nem is kell feltétlenül sablon, ugyanis a korábbi tranzakciók ugyancsak könnyen előhívhatók.
Hasznos szolgáltatás az is, hogy az eseti utalásokat akár rendszeresíthetjük is, így beállíthatjuk, hogy például hetente vagy havonta menjen el az adott összeg, így biztosan nem felejtjük el mondjuk a gyerek angolóráinak a kifizetését.
Ha pedig a kedvezményezett a számlaszáma helyett valamilyen másodlagos azonosítót adott meg – pl. email cím, telefonszán, adószám -, akkor ennek megadásával is lehet a részére pénzt küldeni. Sőt, akár egy sárga csekket is be tudunk fizetni mobilról, az adatokat pedig a mobil kameráján keresztüli beolvasással is fel tudjuk vinni, de kézzel is beírhatjuk az adatokat
Az alkalmazásból a csoportos beszedések is kezelhetők, itt módosíthatjuk a meglévő beállításokat, valamint vehetünk fel újat, ha éppen arra van szükség.
Állíthatjuk a kártyalimiteket is
A bankkártya ma már a mindennapi életünk szerves része, sokan már szinte kizárólag ezzel fizetnek az üzletekben, a szolgáltatóknál, de a közüzemi számlákat is rendezhetjük így az online felületeken. Ugyanakkor nagyon fontos a bankkártyák biztonsága, ezért hasznos, hogy mobilon keresztül bármikor módosíthatjuk a hozzájuk tartozó limiteket. Így aztán változtathatjuk a napi kártyás vásárlási, a készpénzfelvételi és online vásárlási limiteket, amelyeket így alapból alacsonyan tarthatunk, ám ha szükséges, bármikor megemelhetünk, akár csak egy tranzakció erejéig.
A bankszámlakivonatok is letölthetők mobiltelefonról
Előfordulhat, hogy szükségünk van a havi bankszámlakivonatunkra, ami nem csak a netbankból, hanem a mobilbanki alkalmazásból is letölthető. Ezt aztán egy mozdulattal elküldhetjük emailen, Messengeren vagy akár Viberen, de lehetőségünk van Google Drive-ra is feltölteni, ha éppen arra van szükség. Ugyanitt érhető el egyébként az éves Díjkimutatás is, ami minden év januárjában érkezik meg, és tartalmazza az előző év összesített bankszámlaköltségét.
A tájékoztatás nem teljes körű. A szolgáltatás részletes feltételeit a Bank Általános Üzleti Feltételei és vonatkozó Ügyféltájékoztatója tartalmazza.
A cikk elkészítését az UniCredit Bank támogatta.