Komoly érdeklődést váltott ki az az elképzelés, amely szerint lehetőség van a munkáltatók számára adómentesen támogatni munkavállalóik lakáshitel törlesztését. Sok részlet azonban homályos volt ebben az ügyben. Egy nemrégiben benyújtott törvénymódosítási javaslat néhány kérdést megválaszol.
Mekkora támogatást adhat a munkahely?
A törvénymódosító javaslat a támogatás összegét változatlanul hagyná. A támogatás öt év alatt a vételár vagy az építési költség 30 százaléka, de legfeljebb 5 millió forint lehet. (Az egy munkavállalóra jutó támogatás havi szinten így legfeljebb 83 ezer forintra rúghat.) Fontos változás lehet azonban, hogy a támogatás nem csak lakásvásárlásra vagy a lakáshitelek törlesztésére lenne igényelhető, hanem a hiteltörlesztéssel kapcsolatos egyéb költségekre (például késedelmi kamat, végrehajtási költség stb.).
Kinek mekkora támogatás járhat?
Ez korábban a családtagok számától, a szobák minimális számától és az ingatlan maximális értékétől függött. Az új elképzelések szerint utóbbi paramétert már nem kéne figyelembe venni csak a családtagok és a szobák számát. Ezen túl a módosítás megfogalmazza, mi minősül lakáscélú felhasználásnak:
- Magyarország területén található lakóingatlan tulajdonjogának és az ahhoz kapcsolódó földhasználati jognak adásvétel vagy más szerződés keretében történő megszerzése. Ide kell érteni a zártvégű lízingszerződést is.
- Magyarország területén lévő lakás építése/építtetése.
- Magyarország területén álló lakás/ház alapterületének legalább egy lakószobával történő bővítését eredményező növelése.
- A lakáscélú állami támogatásokról szóló kormányrendelet szerint meghatározott korszerűsítés.
Mikor adómentes a munkaadónak a támogatás?
A munkaadó csak akkor adhat adómentesen támogatást munkavállalóinak lakásvásárlásra, vagy lakáshitel törlesztésre, ha arról igazolást szerez be az Államkincstártól és a folyósító hitelintézettől – áll a módosítási javaslatban. Másrészt a banknak a közvetítésével nyújtott támogatásról és az igazolás adatairól tájékoztatnia kell a NAV-ot. Ha bank által megküldött adatok és az igazolás adatai eltérnek, vagy az igazolás nem felel meg az adómentesség feltételeinek, akkor a támogatással kapcsolatban felmerülő közterheket a munkáltatónak kell megfizetnie.
Hogyan lehet folyósítani a támogatást?
Ezt egyelőre nem lehet tudni. A törvénymódosítás értelmében ugyanis az adópolitikáért felelős miniszternek kell rendeletben meghatároznia a munkáltatói támogatás folyamatát, az adatszolgáltatás rendjét, a banki igazolás tartalmát. Ugyancsak ebben a rendeletben fog szerepelni, ki és hogyan ellenőrzi majd valóban fennállnak-e az adómentesség feltételei.
Válaszd ki a neked legmegfelelőbb lakáshitelt és törlesztéséhez kérhetsz te is munkáltatói támogatást!
Maradt benned kérdés? Véleményed van? Szívesen látjuk! Szólj hozzá írásunkhoz lentebb, vagy írj a jobb oldalon található „Kérdezz tőlünk” felületen! Mindenkinek válaszolunk.