Mobilkészülék ingyen! Kedvezményes havidíj! Alacsony percdíjak! Ismerős mondatok, amelyek időről időre visszaköszönnek a távközlési vállalkozások hirdetéseiben. Ha van már előfizetésünk és váltanánk, akkor jövünk rá, hogy korábban hűségidőt vállaltunk, amelyet felmondani elég költséges. De mit lehet tenni?
Miért kell a hűségnyilatkozat?
A hűségnyilatkozat első pillantásra nem veszélyes feltétel, tulajdonképpen mindenkinek jó. Jó az ügyfélnek azért, mert biztos lehet abban, hogy a számára vonzó
ajánlat ára több éven át változatlan marad. Jó a mobiltársaságnak, hiszen biztos lehet abban, hogy
szolgáltatása ellenértékéhez évekig biztosan hozzá fog jutni.
Gond akkor van, ha az ügyfél a hűségidő alatt talál egy kedvező ajánlatot és
váltani akar. Ha ugyanis hűségszerződésünk
még nem járt le és szeretnénk azt felmondani, annak komoly következményei lehetnek: általában
súlyos összegű kötbért kell fizetnünk. Ugyanígy járhatunk, ha mi nem teljesítjük szerződéses kötelezettségünket és a szolgáltató dönt úgy, hogy felmondja a szerződést.
1
Hány fajta „bilincs” van?
- Szolgáltatói hűségnyilatkozat: Ez a legenyhébb kötelék. Ideje alatt nem választhatunk más telefontársaságot. Ellenben szabadon „ugrálhatunk” adott szolgáltató díjcsomagjai között. Választhatunk olcsóbb vagy éppen drágább előfizetést is.
- Tarifa hűségnyilatkozat: Szolgáltatót nem válthatunk és olcsóbb díjcsomagot sem választhatunk, csak drágábbat. Ilyen kikötés általában kedvezményes szolgáltatás fejében jár, például korlátlan beszélgetést, olcsó készüléket, nagy adatcsomagot kaphatunk meghatározott összegért cserébe.
- Készülék utáni hűségnyilatkozat: A nulla vagy 1 forintért megvásárolható mobiltelefonokért cserébe a szolgáltató azt várja cserébe, hogy vállaljuk: ha szolgáltatót váltunk, akkor megtérítjük neki a készülék kiskereskedelmi árát. (Figyelem! Ez az ár a mobilcégeknél általában magasabb, mint a szabad piacon elérhető ár!)
A háromfajta hűségnyilatkozat nem sok jót sejtet, főként, hogy
különösen nagy kedvezménynél mindhármat vállalnunk kell. Ezeket
felmondani csak több 100 ezer forintos kötbér megfizetése után lehet. Nincs az a kedvezmény, ami megérne ekkora áldozatot!
Így szabadulhatsz!
- A legfontosabb, hogy szerződéskötéskor írd fel, mikor jár le a hűségidő! Jó megoldás lehet a telefon emlékeztetője! Elképzelhető, hogy a szolgáltató is értesít a hűségidő lejártáról, de jobb biztosra menni!
- Már jóval a hűségidő lejárta előtt jelezd új szolgáltatódnak, hogy szívesen lennél az ügyfele! Ő innentől intézi a szolgáltató váltással kapcsolatos összes feladatot helyetted!
- Az Interneten nézd meg, az új szolgáltatód milyen általános szerződési feltételeket alkalmaz, mert ezekből kiderül, milyen feltételekkel szabadulhatsz meg szerződésedtől.
- Ha túl szigorúak a feltételek, akkor érdemes inkább a magasabb díjat vállalni hűségidő nélkül, hogy egy igazán kedvező ajánlat esetén gyorsan lecserélhesd a szolgáltatódat!
- Ha vita van, a Nemzeti Hírközlési Hatósághoz vagy a Fogyasztóvédelmi Felügyelőséghez fordulhatsz segítségért!