Mindannyian ismerjük az ATM-eket, mert ha pénzt akarunk felvenni, akkor hozzájuk fordulunk. A digitalizáció előretörésével viszont nemcsak a bankfiókok változnak majd meg, hanem a pénzkiadó automaták is. Spanyolországban például már érintőképernyős ATM-ek is vannak, Amerikában ráadásul alkalmazottak nélküli bankfiókba is belefuthatunk, ahol az ATM egy komplett multimédiás rendszerbe illeszkedik.
Vitathatatlanul a pénzkiadó automaták (ATM-ek) 40 évvel ezelőtti feltalálása az IBM részéről volt az egyik legmeghatározóbb esemény a modern bankolás történetében. Az ATM-ek forradalmasították a világunkat, teljesen megváltoztatva azt, hogy miként is juthatunk hozzá és költhetjük el a számlánkon lévő pénzt.
Olyannyira fontossá vált az emberek számára, hogy bárhol-bármikor a pénzükhöz jussanak, hogy Amerikában az 1980-tól bevezették azokat az ATM-eket, ami mellé elég csak az autónkkal beállni (drive-in, drive-thru). Ebben közrejátszott az is, hogy milyen gyorsan terjedt el az 1970-es évek közepétől a McDrive, mint formátum.
A fejlődés természetesen nem állt meg, a korábban készpénzre (majd később a plasztik kártyákra) alapozott világ a digitalizáció irányába megy, ami szükségessé teszi az ATM-ek átalakulását is. A jövőben nem szorítkozhat egy bankkiadó automata csak arra, hogy a kártyánkat betesszük és a folyamat végén a készpénzt kivesszük, ennél sokkal többet várhatunk el a jövőben tőlük.
Egyelőre még csak kísérletek vannak arra vonatkozóan, hogy mi lehet a jövő. Meglepő fejlesztési irány lehet, de az ATM-ek több országban is nagyon jól használhatók voltak adományok gyűjtéséhez. Amerikában és Angliában már most is vannak olyan pénzkiadó automaták, amelyeknél a saját pénzünk vagy a felszámított banki díjak egy részét ajánlhatjuk fel jótékony célra.
Számlaváltás előtt vagy? Csak tudni szeretnéd, más bankok mit nyújthatnak számodra? Használd bátran a kalkulátorunk!
Az innováció itt is utat tör magának, figyelemreméltó fejlesztés volt a spanyol BBVA jóvoltából olyan bank automaták kialakítása, melyek az iPad mintájára az érintőképernyő technológiát ötvözték az új ATM-jeikben. Az IDEO segítségével olyan új okos ATM-eket hoztak forgalomba, melyek az iPad felhasználóbarát tulajdonságainak és színes megjelenítésének hála új impulzust hozhatnak a mindennapi bankolásba. Az emberek pedig rá is haraptak, ahogy az szokott lenni az ilyen újdonságokkal.
Még ehhez képest is továbbment az egyik nagy amerikai bank, amely már évekkel ezelőtt New York-ban egy olyan, közel 1000 négyzetméteres bankfiókot adott át, aminél nem vagyunk rászorulva emberi jelenlétre. A fiók központi részét jelenti az ATM lobbira keresztelt terület, ahol óriási interaktív kivetítők találhatók, a hét minden napjának elérhetők a bank alkalmazottjai videó chat formájában, média lejátszót is találunk és van ingyenes wifi is. Ebből a szemszögből nézve az ATM már nem csak egy eszköz, amit használunk, hanem egy komplett multimédiás élmény része.
Azt még nem lehet tudni, hogy pontosan miként néz majd ki egy évtizeden belül egy bank és az ATM-ek fejlődése merre megy tovább, de jól mutatják a korábbi példák is, hogy a digitalizáció itt is utat tör magának. Például az is elképzelhető, hogy az ATM-ek egyszerűen eltűnnek, a német N26 mobilbank például készpénzfelvételi lehetőséget biztosít olyan üzletekben, mint a Penny Market.