Az MNB rendszeresen ellenőrzi a bankokat, a takarékszövetkezeteket és a pénzügyi vállalkozásokat, például azért, hogy azok mennyire felelnek meg az úgynevezett „fair banki” szabályoknak. Ezeket a hibákat találták legutóbb.
A Magyar Nemzeti Bank (MNB) rendszeresen ellenőrzi, hogy a pénzügyi intézmények (kereskedelmi bankok, takarékszövetkezetek és pénzügyi vállalkozások) mennyire tartják be a 2015-től érvényes úgynevezett „fair banki” szabályokat. A legutóbbi vizsgálat során az MNB csak kisebb súlyú hiányosságokról számolt be. Előfordult például, hogy egyes hitelügyleteknél nem volt utólag igazolható a tájékoztató dokumentumok átadása, a jelzáloghitelek személyre szóló tájékoztatói hiányosak voltak, illetve több esetben az egyoldalú kamatmódosítási gyakorlatuk nem felelt meg teljesen a „fair banki” szabályoknak.
Hogy segítsük olvasóinkat, csokorba szedtük a tájékoztatással kapcsolatos „fair banki” előírásokat. Bár ezt törvény szabályozza, a hitelt felvevőknek is elemi érdeke tájékozódni, ha pedig nem rendelkeznek kellő pénzügyi ismeretekkel, akár szakértő tanácsadót bevonni a folyamatba.
Itt hasonlíthatod össze az aktuális lakáshitel-kondíciókat: Lakáshitel Kalkulátor
Itt versenyeztetheted meg egymással a bankok személyi kölcsöneit: Személyi Kölcsön Kalkulátor
Hirdetés
Hirdetés
Ezekről kell előzetesen tájékoztatni az ügyfeleket:
- A hitel legfontosabb jellemzőiről.
- A hitelnek az ügyfél pénzügyi helyzetére gyakorolt hatásáról.
- Arról, hogy milyen kockázatot jelent egy esetleges jövedelemcsökkenés (betegség, munkanélküliség stb.). Ugyanis ezek nem mentesítenek a havi törlesztők megfizetése alól.
- Arról, hogy lejárt tartozás esetén a pénzügyi szolgáltató automatikusan jogosult a hitelszerződésben meghatározott késedelmi kamatot felszámítani.
- Amennyiben az ügyfél nem a szerződés szerint fizet, a pénzügyi intézmény felmondhatja a hitelszerződését. Ebben az esetben a fennálló tartozást egy összegben követelhetik az adóstól, az adóstárstól vagy a készfizető kezestől.
- Arról, hogy az összes behajtással és végrehajtással járó költség az ügyfelet terheli.
- Ha a biztosíték (fedezet) nem fedezi a tartozást, akkor az ügyfél jövedelmére vagy más vagyontárgyára is megindítható a végrehajtási eljárás.
Ezekről kell írásban, formanyomtatványon tájékoztatni az ügyfeleket:
A hitelszerződés megkötése előtt a pénzügyi intézmény és a pénzügyi közvetítő – a törvényben meghatározott formanyomtatványon – papíron, CD lemezen vagy e-mailben köteles tájékoztatást adni a hiteltermék legfontosabb jellemzőiről:
- A hitel típusáról, a teljes összegéről, lehívásának feltételeiről, futamidejéről, a szerződés szerint fizetendő teljes összegről.
- A kamatokról (hitelkamat, referencia-kamatláb, kamatfelár és kamatfelár-változtatási mutató, kamatváltoztatási mutató).
- A hitelkamat módosításának feltételeiről.
- A havi törlesztők és a THM számításáról, mégpedig egy példán keresztül is bemutatva ezeket.
- A hitelhez kapcsolódó minden díjról, jutalékról, költségről (fizetési számlához, bankkártyához, közjegyzői eljáráshoz, illetve bármely járulékos szolgáltatáshoz kapcsolódó díjak).
- A tájékoztatásnak ki kell terjednie a fizetés elmulasztásának következményeire, a szükséges biztosítékokra (pl: jelzálogjog, kezesség), az elállási jogra és ennek hiányára, a hitel felmondás feltételeire, az adatok időbeli érvényességére, valamint az előtörlesztési jogra is.
- Fizetési számlához kapcsolódó hitelkeret esetén a fogyasztót arról is tájékoztatni kell, hogy a pénzügyi intézmény mikor lehet jogosult a hitel teljes összegét visszakövetelni.
- Amennyiben a hitelképességi vizsgálat után a pénzintézet elutasítja a hitelkérelmet, ennek okáról is tájékoztatást kell adnia.
- Szerződéskötés megelőzően – az ügyfél kérésére – a szerződéstervezetet díjmentesen el kell juttatni az ügyfélhez.
- Amennyiben a hitel lehívására többféle módon kerülhet sor (pl.: több részletben, vagy időben halasztva) és ez befolyásolja a hitelkamatot, vagy bármely egyéb fizetési teherrel jár (díj, költség, jutalék), a pénzügyi intézmény (pénzügyi közvetítő) a tájékoztatás során köteles jelezni, hogy a különböző lehívási módok eltérő THM-et eredményezhetnek.
- A pénzügyi közvetítő köteles közölni, hogy egy vagy több pénzügyi szervezet nevében jár-e el. Emellett köteles a részére fizetendő díj-, költség és egyéb fizetési kötelezettségre vonatkozó megállapodást is rögzíteni.
- A tájékoztatást tartalmazó formanyomtatvány egy példányát az ügyfél részére át kell adni és ennek másolatán az ügyfél aláírásával kell az átvétel tényét igazolnia.
- Jelzáloghitel esetén a szerződés tervezetét – külön kérés nélkül is – legalább 3 nappal a szerződéskötést megelőzően az ügyfél rendelkezésére kell bocsátani. A jelzálogfedezettel biztosított szerződések elektronikus úton nem köthetők meg. A tájékoztatás, ennek igazolása, a szerződés tervezetének rendelkezésre bocsátása (a felek megállapodása alapján) azonban azonosított elektronikus úton vagy elektronikus okirati formában is teljesíthető.