Nem mindig „fair” hitelfelvétel előtt a tájékoztatás

Nem mindig „fair” hitelfelvétel előtt a tájékoztatás
Hirdetés
Hirdetés

Cikk2018-12-10
 

Az MNB rendszeresen ellenőrzi a bankokat, a takarékszövetkezeteket és a pénzügyi vállalkozásokat, például azért, hogy azok mennyire felelnek meg az úgynevezett „fair banki” szabályoknak. Ezeket a hibákat találták legutóbb.

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) rendszeresen ellenőrzi, hogy a pénzügyi intézmények (kereskedelmi bankok, takarékszövetkezetek és pénzügyi vállalkozások) mennyire tartják be a 2015-től érvényes úgynevezett „fair banki” szabályokat. A legutóbbi vizsgálat során az MNB csak kisebb súlyú hiányosságokról számolt be. Előfordult például, hogy egyes hitelügyleteknél nem volt utólag igazolható a tájékoztató dokumentumok átadása, a jelzáloghitelek személyre szóló tájékoztatói hiányosak voltak, illetve több esetben az egyoldalú kamatmódosítási gyakorlatuk nem felelt meg teljesen a „fair banki” szabályoknak.

Hogy segítsük olvasóinkat, csokorba szedtük a tájékoztatással kapcsolatos „fair banki” előírásokat. Bár ezt törvény szabályozza, a hitelt felvevőknek is elemi érdeke tájékozódni, ha pedig nem rendelkeznek kellő pénzügyi ismeretekkel, akár szakértő tanácsadót bevonni a folyamatba.

Itt hasonlíthatod össze az aktuális lakáshitel-kondíciókat: Lakáshitel Kalkulátor

Itt versenyeztetheted meg egymással a bankok személyi kölcsöneit: Személyi Kölcsön Kalkulátor

Hirdetés

Hirdetés

Ezekről kell előzetesen tájékoztatni az ügyfeleket:

  • A hitel legfontosabb jellemzőiről.
  • A hitelnek az ügyfél pénzügyi helyzetére gyakorolt hatásáról.
  • Arról, hogy milyen kockázatot jelent egy esetleges jövedelemcsökkenés (betegség, munkanélküliség stb.). Ugyanis ezek nem mentesítenek a havi törlesztők megfizetése alól.
  • Arról, hogy lejárt tartozás esetén a pénzügyi szolgáltató automatikusan jogosult a hitelszerződésben meghatározott késedelmi kamatot felszámítani.
  • Amennyiben az ügyfél nem a szerződés szerint fizet, a pénzügyi intézmény felmondhatja a hitelszerződését. Ebben az esetben a fennálló tartozást egy összegben követelhetik az adóstól, az adóstárstól vagy a készfizető kezestől.
  • Arról, hogy az összes behajtással és végrehajtással járó költség az ügyfelet terheli.
  • Ha a biztosíték (fedezet) nem fedezi a tartozást, akkor az ügyfél jövedelmére vagy más vagyontárgyára is megindítható a végrehajtási eljárás.

Ezekről kell írásban, formanyomtatványon tájékoztatni az ügyfeleket:

A hitelszerződés megkötése előtt a pénzügyi intézmény és a pénzügyi közvetítő – a törvényben meghatározott formanyomtatványon – papíron, CD lemezen vagy e-mailben köteles tájékoztatást adni a hiteltermék legfontosabb jellemzőiről:

  • A hitel típusáról, a teljes összegéről, lehívásának feltételeiről, futamidejéről, a szerződés szerint fizetendő teljes összegről.
  • A kamatokról (hitelkamat, referencia-kamatláb, kamatfelár és kamatfelár-változtatási mutató, kamatváltoztatási mutató).
  • A hitelkamat módosításának feltételeiről.
  • A havi törlesztők és a THM számításáról, mégpedig egy példán keresztül is bemutatva ezeket.
  • A hitelhez kapcsolódó minden díjról, jutalékról, költségről (fizetési számlához, bankkártyához, közjegyzői eljáráshoz, illetve bármely járulékos szolgáltatáshoz kapcsolódó díjak).
  • A tájékoztatásnak ki kell terjednie a fizetés elmulasztásának következményeire, a szükséges biztosítékokra (pl: jelzálogjog, kezesség), az elállási jogra és ennek hiányára, a hitel felmondás feltételeire, az adatok időbeli érvényességére, valamint az előtörlesztési jogra is.
  • Fizetési számlához kapcsolódó hitelkeret esetén a fogyasztót arról is tájékoztatni kell, hogy a pénzügyi intézmény mikor lehet jogosult a hitel teljes összegét visszakövetelni.
  • Amennyiben a hitelképességi vizsgálat után a pénzintézet elutasítja a hitelkérelmet, ennek okáról is tájékoztatást kell adnia.
  • Szerződéskötés megelőzően – az ügyfél kérésére – a szerződéstervezetet díjmentesen el kell juttatni az ügyfélhez.
  • Amennyiben a hitel lehívására többféle módon kerülhet sor (pl.: több részletben, vagy időben halasztva) és ez befolyásolja a hitelkamatot, vagy bármely egyéb fizetési teherrel jár (díj, költség, jutalék), a pénzügyi intézmény (pénzügyi közvetítő) a tájékoztatás során köteles jelezni, hogy a különböző lehívási módok eltérő THM-et eredményezhetnek.
  • A pénzügyi közvetítő köteles közölni, hogy egy vagy több pénzügyi szervezet nevében jár-e el. Emellett köteles a részére fizetendő díj-, költség és egyéb fizetési kötelezettségre vonatkozó megállapodást is rögzíteni.
  • A tájékoztatást tartalmazó formanyomtatvány egy példányát az ügyfél részére át kell adni és ennek másolatán az ügyfél aláírásával kell az átvétel tényét igazolnia.
  • Jelzáloghitel esetén a szerződés tervezetét – külön kérés nélkül is – legalább 3 nappal a szerződéskötést megelőzően az ügyfél rendelkezésére kell bocsátani. A jelzálogfedezettel biztosított szerződések elektronikus úton nem köthetők meg. A tájékoztatás, ennek igazolása, a szerződés tervezetének rendelkezésre bocsátása (a felek megállapodása alapján) azonban azonosított elektronikus úton vagy elektronikus okirati formában is teljesíthető.
Mennyi pénzre van szükséged?
Ft
év
Bankmonitor
Hirdetés

A Bankmonitor.hu Személyi Kölcsön kalkulátorával 13 bank ajánlatát hasonlíthatod össze másodpercek alatt, a saját igényeidre szabva. Azon kívül, hogy forintosítható hasznot jelent a legjobb hitel kiválasztása, a Bankmonitor kiemelt és ingyenes szolgáltatása keretében kényelmes, gyors szerződéskötésben lehet részed.

Hirdetés