Bárkivel megeshet, hogy véletlenül a kártyával történő külföldi fizetésnél valamit elvét és többet fizet a kelleténél. De egy napokban kiderült eset annyira megdöbbentő, hogy mi is foglalkoztunk vele. A következőkben összeszedtük, hogy miként úszhatjuk meg, hogy kifizessünk 2 millió egy csokis sütiért és néhány italért.
Néhány napja járta be a világsajtót egy szerencsétlenül járt orosz nő esete, aki egy svájci üzletben egy banális hibának köszönhetően néhány italért és egy csokis sütiért bő 2 millió forintot fizetett. A számla alapvetően 23,7 svájci frank (6200 Ft) lett volna, azonban véletlenül a PIN-kódjának megfelelő összeget fizetett ki, 7662,3 frankot, vagyis kicsivel több mint 2 millió forintot mai árfolyamon számítva.
Bármennyire is hihetetlen a történet, mi összeszedtük, hogy melyek voltak azok a pontok, ahol nem volt eléggé körültekintő az ügyben a nő.
1) A történet főhőse egy orosz nő, aki Franciaországban él, és Svájcba csak „nyaralni” ment. Dietikon városa német anyanyelvű kantonban fekszik, miközben ő nem beszélte a nyelvet.
Persze nem kérhetünk meg mindenkit arra, hogy tanulja meg annak az országnak a nyelvét, ahová megy nyaralni, azonban egy bizonyos minimális nyelvtudásnak (akár útikönyv segítségével) legyünk birtokában. Ha például a kártyás fizetésnél a terminál számunkra teljesen érthetetlen nyelven közli velünk, mit kell tennünk, akkor feltétlenül kérdezzünk rá, hogy mit fizetünk ki.
2) A nő nem volt tisztában a svájci borravaló adási szokásokkal, ami központi jelentőségű volt a bakinál.
Egyszerű internetes keresés után megtalálhatja bárki, hogy Svájcban már évtizedekkel ezelőtt megszüntették a borravaló intézményét. Mivel azonban a szokás még megmaradt, főleg a turistáknál, ezért az történt, hogy a vásárló dönti el, mennyit is fizet ki a szolgáltatásért.
Például, ha amit vásárolunk, az 750 forint, és kártyával fizetünk, akkor mi írhatjuk be külön, hogy mekkora borravalót akarunk ezen felül fizetni. Felfelé kerekíthetünk, és adunk mondjuk 250 forintot borravalóként, így nekünk összességében 1000-ba fog kerülni a kaland.
A nő ezt nem tudta, azt hitte, hogy elég csak a PIN-kódot beütni, mert ő otthon ezt szokta meg. Viszont a terminál, amit kapott, először arra kérdezett rá, hogy mennyi legyen a borravaló mértéke, majd egy lépéssel később kérte a PIN-kódot, hogy végrehajthassák a tranzakciót.
Ezért fordulhatott elő, hogy a nő úgy érzékelte, hogy a PIN-kód először nem volt helyes, majd amikor megismételte, akkor már rendben lement a tranzakció.
3) A kapott számláról nem derült ki, hogy többet fizetett volna a kelleténél.
Valóban előfordulhat, hiszen a számlán csak a fogyasztás szerepel, külön pedig nem adnak bizonylatot arról, hogy mekkora borravalót adtunk. Ezért kell kétszer is átgondolni, hogy ha egy terminált nyomnak fizetéskor az arcunkba, akkor azon mi szerepel és mire adjuk áldásunkat.
4) Nem volt beállítva SMS-értesítés a fizetés után, így csak a hó végi hitelkártya kivonaton tűnt fel a horribilis összeg, amikor már otthon volt.
Szintén egy kulcsfontosságú lépésről van szó. Számunkra nagyon érdekes, hogy ha hitelkártyával fizetett, akkor miért nem volt hozzá beállítva az SMS-értesítés. Magyarországon rendszerint ezt a szolgáltatást ingyenesen adják a hitelkártya mellé. Ezzel kerülhet ki az ehhez hasonló kellemetlen helyzeteket az ember, hiszen azonnal értesülünk a hibáról, és még ott helyben panaszt tehetünk és visszatérítést kaphatunk.
5) A hitelkártyánál minden további nélkül átment egy 2 millió forintos egyszeri tranzakció.
Itthon elég kevesek mondhatják el magukról, hogy olyan hitelkártyával rendelkeznének, aminek bő 2 millió forintos hitelkerete van. De még, ha ekkora összegű banki pénzből gazdálkodhatnánk is, akkor is, legalább be van állítva egy ennél jóval alacsonyabb költési limit. Ha ennél többet akarnánk költetni, akkor el fogja utasítani a bank azt a tranzakciót.
Az orosz nőnél valamiért nem volt beállítva költési limit. Pedig, ha valaki Svájcba utazik, indokolt a hitelkártyáját bevédeni egy limit beállításával. Bőven elég lett volna 100-200 ezer forintos limit is, és akkor azonnal nem esik slamasztikába a főhős.
6) A bank és a rendőrség ilyenkor tehetetlen.
A nő, amint értesült a hatalmas költésről, azonnal megkereste a bankját és a rendőrséget, de persze semmilyen segítséget nem kaphatott tőlük, hiszen a PIN-kóddal érvényesítette a fizetést. Ez logikus is, hiszen nem lopták el a kártyáját és nem éltek vissza vele, egyszerűen ő adott egy meggondolatlan pillanatban engedélyt a fizetésre.
Legnagyobb szerencséjére, hogy ekkora médiaügy lett a dologból, mert a svájci cég már jelezte, hogy vissza fogja adni hamarosan a túlfizetést.