„Árverési hirdetmények között találtam egy ingatlant, amire licitálni szeretnék. Az adósnak jelzáloghitele és közüzemi tartozása van. Az szeretném megtudni, hogy ilyen terhelt ingatlanra van-e olyan bank, amelyik hitelt tud adni” – kérdezte a Bankmonitor.hu egyik kedves felhasználója.
Lakáshitelből vásárolni árverésen? Biztosan sokaknak vannak rémtörténetei, hogy hogyan zajlik egy árverés. Ennek az időszaknak az online árverés bevezetésével szerencsére vége. A NAV által működtetett online árverések bárki számára elérhetőek, aki Ügyfélkapuval rendelkezik. Ezen felül el kell látogatni egy Bírósági Végrehajtó Irodába, ahol szintén regisztrálni szükséges. Ezeket követően lehet felhasználóként belépni az online árverési oldalra és licitálni.
Hitelből venni?
Nem lehetetlen, de elég körülményes árverésen vásárolt ingatlant meghiteleztetni. A szűk határidők, a különböző típusú bejegyzések még a harcedzett ügyintézőknek is feladják a leckét.
Nem véletlenül félnek az ilyen típusú ingatlantól a bankok, hiszen ha nem kiürített állapotban kapod meg a lakást, vagy nem tudod birtokba venni, akkor a bank nem tud értékbecslőt küldeni, nem teljesülnek a hitel folyósításához támasztott követelmények.
Hirdetés
Hirdetés
Milyen terhet fogadnak el a bankok egy árverésen vett ingatlanon?
A jellemző terhek, amivel találkozhatsz egy árverezett ingatlanon:
- jelzáloghitel
- közüzemi tartozás
- adótartozás
Minden – a jelzáloghitelen kívül – tartozást rendezni kell és csak ez után – természetesen határozattal igazoltan – befogadható az ingatlan hitel mögé fedezetként.
Nagyon kevés bank vállal fel ilyen ügymenetet, ezért időben tájékozódj!
Mi lehet a megoldás?
- Ha feltétlenül árverésen szeretnél ingatlant venni, jó előre biztosítsd be magadat, hogy mekkora hitelösszeg erejéig vagy hitelképes! Kérj előminősítést!
- Ha van másik ingatlan a tulajdonodban, akkor ezt felajánlhatod fedezetként a hitel mögé. Amikor az árverésen vásárolt ingatlan tulajdoni lapja már tiszta, minden teher le lett törölve, kérhetsz fedezetcserét.
- Ha van másik ingatlanod, arra felvehetsz szabad felhasználású hitelt, amiből ki tudod fizetni az árverezett ingatlan vételárát.
Hogyan zajlik az árverés a gyakorlatban?
Mielőtt egy ingatlan árverésre kerül, csak a hatóságoknak van teendője. Ezzel a leendő licitálónak dolga nincs. Neked csak tájékozódni kell, a lehető legalaposabban. Az árverési portálon többnyire fotókat is lehet találni az ingatlanról, de a pontos címet is feltüntetik. Így amennyiben lehetőséged van, személyesen megtekintheted a lakást/házat (kívülről). A végrehajtó is ki szokott jelölni néhány időpontot, amikor az ingatlan megtekinthető. Az adatlapon erre vonatkozóan is találsz információt.
Az árverésen való részvételhez az ingatlan kihirdetett becsértékének 10%-át be kell fizetni. Ez az összeg nyertes licit esetén beszámít a vételárba, aki pedig nem nyert az aukción automatikusan visszakapja a befizetett összeget a NAV-tól.
Az árverést az adóhatóság árverési hirdetmény útján tűzi ki, melyet az árverés napját megelőzően ingatlan esetében legalább 45 napra tesz közzé. Ebből pontosan lehet tudni, az ingatlan becsértékét és azt is, hogy milyen típusú és összegű teher van az ingatlanon.
Az árverési vevő az árverés befejezését követő 8 napon belül köteles az árverést lefolytató adóhatóságnál megjelenni és az árverésről készült jegyzőkönyvet átvenni.
Fontos tudni azonban, hogy a helyi önkormányzatnak az árverés lezártát követően még 30 napig elővásárlási joga van! Amennyiben ezzel a jogával él, sajnos nem tudsz mit tenni.
Ingatlan esetében az adóhatóság a vételár megfizetésére 60 napig terjedő halasztást adhat, ha azt bármilyen fontos körülmény (pl. magasabb ár) indokolttá teszi.
Tudj meg mindent a fogyasztóbarát lakáshitelekről!
Egy árverésen licitálni és ingatlant venni nagy kihívás. Pénz nélkül, csak a banki hitelre alapozva semmi képpen nem szabad belevágni!