Ma már egy lakáshitelhez nem elegendő az ingatlant felajánlani fedezetként. Ahhoz, hogy hitelt kapjunk, valamilyen jövedelemmel rendelkeznünk kell. Igen ám, de milyen jövedelemmel? És mi a helyzet a cégtulajdonosokkal?
Immár több mint fél éve új szelek fújnak a hitelezésben. Január elsejével a jövedelmek elfogadásával kapcsolatban bekövetkezett változás miatt sok volt a kérdőjel. Mostanra letisztult a kép abban a tekintetben is, hogy melyik bank milyen jövedelmet fogad el. Az alkalmazotti munkaviszonyból származó jövedelmek tekintetében nincs újdonság. De mi újság a vállalkozókkal? Rájuk milyen szabályok vannak érvényben? Ami biztos, hogy jövedelmet minden hitelfelvevőnek igazolnia kell. Természetesen a vállalkozók sem kivételek ez alól. A vállalkozói jövedelmek esetében meglehetősen összetett a kép, ugyanis sok múlik azon milyen adózási kategóriába esik a vállalkozás.
Induljunk a kályhától!
Jövedelmet minden hiteligénylésnél igazolnunk kell, legyen az egy egyszerű folyószámla hitelkeret, személyi kölcsön, vagy lakáshitel. A mindenkori minimálbér (jelenleg 68.775 forint) megléte alapfeltétel, de nem minden esetben elegendő a kívánt hitelösszeg felvételéhez.
Az egyik legfontosabb követelmény, hogy a jelenlegi munkahelyünkön legalább három hónapos munkaviszonyunk legyen túl azon, hogy a próbaidőnk már letelt és természetesen nem állhatunk felmondás alatt sem. Nem kaphatunk hitelt, ha munkáltatónk – bárki is legyen az – csőd, felszámolás, végelszámolás, vagy végrehajtás alatt áll.
Az otthonteremtési kamattámogatott lakáshitelek esetében az igényléséhez az adósnak legalább 180 napos folyamatos biztosítási és NAV által igazolt köztartozás-mentességet kell felmutatnia.
Sokan vannak, akik nem csupán tulajdonosai, de egyben munkavállalói is a cégüknek. A banki elbírálás szempontjából ugyanolyan igazolásokat kell benyújtanunk akkor is, ha közeli hozzátartozónk cégében dolgozunk, mintha mi lennénk a cég tulajdonosai. Sőt! Extra igazolásokra van szükség akkor is, ha nem tulajdonosok vagyunk, de vezető tisztségviselői vagyunk a vállalkozásnak, hiszen ekkor jogosultak vagyunk a cég jegyzésére.
Nézzünk néhány életszerű helyzetet!
Saját társas vállalkozásunk van
A munkáltatói igazoláson és a bankszámlakivonatokon túl szükséges egy előző évi NAV jövedelemigazolás, NAV 0-s igazolás (hogy nincs köztartozásunk) rólunk, mint magánszemélyről és a vállalkozásról is. A NAV igazolásokat elektronikus úton is lekérhetjük, és ha a megfelelő formátumban juttatjuk el a bankhoz, akkor ezt el is fogadják. Ezeken felül még a társasági szerződést is be kell nyújtanunk. Ebből látszik ugyanis, hogy mekkora részesedésünk van az adott cégben.
Közeli hozzátartozó cégében dolgozunk
Bármilyen meglepő, ebben az esetben is pont ugyanazokat a dokumentumokat kell beszereznünk, mintha a saját cégünkben dolgoznánk. Joggal állhatunk értetlenül a feladat előtt, hiszen pont annyi közünk lehet a cégvezető adófizetési moráljához a szüleink cégében, mintha egy vad idegen vállalkozásban dolgoznánk.
Egyéni vállalkozók vagyunk
Hitelezhetőségi szempontból a bankok nem tesznek különbséget társas, illetve egyéni vállalkozás között. Egyéni vállalkozóknak is rendelkezniük kell megfelelő vállalkozói múlttal. A NAV jövedelemigazolásra és a NAV köztartozásmentes igazolásra is szükség lesz.
Néhány nap is számít!
Egyáltalán nem mindegy, hogy éven belül mikor alapítottuk a vállalkozásunkat. Saját vállalkozásból igazolt jövedelemnél elvárás ugyanis, hogy a vállalkozás minimum egy éves legyen és rendelkezzen legalább egy lezárt TELJES üzleti évvel. Vagyis, ha január 10-én alapítottuk a céget, vagy váltottuk ki az egyéni vállalkozói igazolványunkat, akkor arra az adott évre nem tudunk fenti előírásnak eleget tenni, várhatunk még egy évet!
Hány százalékban fogadják el a vállalkozók jövedelmét?
Erre nincs egységes szabály, minden banknál más gyakorlatot követnek. Még az sem mindegy, hogy a cégünk milyen adózási formát választott. Van olyan pénzintézet, ahol az EVA-s jövedelmet nem tudják meghitelezni, a KATA-sokat viszont örömmel fogadják.
A saját cégből származó jövedelem megállapításának módjáról alapvetésként elmondható, hogy mindig a NAV jövedelemigazolást kell alapul venni.
EVA-s (egyszerűsített vállalkozói adó), KATA-s (kisadózó vállalkozások tételes adója) vállalkozások esetén általánosságban elmondható, hogy az adókkal csökkentett árbevétel 1/12 részének a 30- 80%-át veszik figyelembe elfogadható jövedelemként. Elég tág határok között mozgunk!
Érdekes fordulat KATA, EVA ügyben
Már tavaly sem volt egyszerű kiigazodni a bankok gyakorlatában, ami a KATA-s, EVA-s vállalkozásból származó jövedelem elfogadását illeti. A helyzet nem egyszerű mostanság sem. A KATA-s jövedelmek igazolására nem csupán a NAV jövedelemigazolást, hanem a tételes bevételi nyilvántartást is be kell nyújtanunk.
A NAV jövedelemigazoláson egy már eleve csökkentett összeget – jellemzően a bevétel 60%-a – fogunk látni. Azonban ezt az összeget is eltérő módon veszik figyelembe a különböző bankok, saját belső szabályozásuknak megfelelően.
Az EVA-s jövedelmek esetében sok esetben a NAV jövedelemigazoláson szereplő összeg felét veszik figyelembe és ezt még különböző tételekkel csökkentik.
Ám akad olyan bank is, ahol arra való hivatkozással, hogy az EVA-s, KATA-s, KIVA-s vállalkozók nettó jövedelmet tartalmazó NAV jövedelemigazolást nem tudnak felmutatni, nem hitelezhetőek.
A leírtakból is jól érzékelhető, mennyire bonyolult ezekkel a jövedelmekkel hitelfelvétel esetén számolni.
Magadra ismertél? Adataid megadása után kollégáink felveszik veled a kapcsolatot és segítenek eligazodni a hitelek világában.
Maradt benned kérdés? Véleményed van? Szívesen látjuk! Szólj hozzá írásunkhoz lentebb! Mindenkinek válaszolunk.