„Magyar állampolgár vagyok, de nincs állandó lakcímem. Lehet ez akadálya a hitelfelvételnek? A megvásárolandó ingatlan címe lenne az állandó lakcímem. Ezt így elfogadja a bank?”
Mivel egyre több magyar dolgozik/él külföldön a kérdés teljesen jogos és időszerű. Külföldi jövedelem esetén is van lehetőség itthon hitelfelvételre, ha az adós megfelel mindazon előírásoknak, melyeket a hazai bankok elvárnak a jövedelem összegével, a munkaviszony időtartamával és a munkaszerződés típusával kapcsolatban. Ezt azt jelenti, hogy banktól függően legalább 3-6-12 hónapos munkaviszonnyal kell rendelkeznie az adósnak a jelenlegi munkahelyén. Néhány pénzintézet azt is elvárja, hogy a folyamatos munkaviszonynak legalább egy éve meg kell lennie.
Elsődleges elvárás, hogy a magyar állampolgár, aki hitelt igényel magyarországi banktól, rendelkezzen magyarországi lakcímmel, amit lakcímkártyával is tud igazolni. Ez sajnos elengedhetetlen. De itt nem állhatunk meg! Adókártyára is szükség van a hiteligényléshez, még akkor is, ha külföldön dolgozunk és ott is adózunk.
Külföldi állampolgárok esetében van lehetőség úgy nevezett kézbesítési megbízott megjelölésére. A kézbesítési megbízott olyan személy, aki vállalja, hogy egy másik magánszemély részére érkezett küldeményeket átveszi, és tartalmát 15 napon belül a képviselt tudomására juttatja.
A külföldi munkavállalóra is ugyanúgy vonatkoznak azon feltételek, miszerint nem állhat próbaidő és felmondás alatt sem.
Van olyan bank, ahol a külföldi jövedelem leigazolásához elegendő a munkáltató által kitöltött munkáltatói igazolás, valamint a munkabért tartalmazó utolsó három, vagy hat havi bankszámla kivonat, de előfordulhat, hogy egy-egy pénzintézet fentieken túl az alábbi iratokat is bekéri a hitelbírálathoz:
- Munkavállalói engedély (ha szükséges)
- Tartózkodási engedély (ha szükséges)
- Külföldi munkaszerződés
- Az adózás helye szerinti adóhatóság által kiállított jövedelemigazolás, mely tartalmazza mind a bruttó jövedelmet, mind annak adótartalmát.
Az idegen nyelven kiállított igazolásokat hivatalosan le kell fordíttatni, kivéve az angol, vagy német nyelvű dokumentumokat. Ma már minden banknál megtalálható a német illetve az angol nyelvű formanyomtatvány, melyet a külföldi munkaadók is könnyedén ki tudnak tölteni, így nincs szükség a munkáltatói igazolás hivatalos fordítására.
Mindezen igazolások benyújtása után az adott bank elvégzi a hitelbírálatot a jövedelem, a fedezetül felajánlott ingatlan, valamint a személyi feltételek vizsgálata alapján.
Igényelhető jelzáloghitel külföldi munkaviszony esetén?
Olvasóink körében az ausztriai, németországi, hollnadiai és angliai munkavállalás a jellemző. Ezek mindegyike elfogadható, ha a munkaviszonnyal szemben támasztott egyéb feltételeknek is megfelel a munkavállaló. Persze ez nem azt jelenti, hogy minden bank meg is fogja hitelezni ezt az ügyfélszegmenst.
Kalkulátorunk segítségével könnyen kiszámolható, mennyi törlesztő részletre számíthatsz hitelfelvétel esetén.
A támogatott hitelről se kell lemondani
A támogatott hitelek egyik igénylési feltétele, hogy legalább az egyik igénylőnek minimum 180 napos biztosítási jogviszonyt kell igazolnia OEP (Országos Egészségbiztosítási Pénztár) által. Az OEP azonban ilyen igazolást külföldi munkaviszony esetén nem tud kiállítani. Ha azonban az igénylők egyike magyarországi munkaviszonnyal rendelkezik, akkor már elérhető lehet ez a hitelkonstrukció is.
Ha megvan minden
A szükséges dokumentumok benyújtása után az adott bank elvégzi a hitelbírálatot a jövedelem, a fedezetül felajánlott ingatlan, valamint a személyi feltételek vizsgálata alapján.
Maradt benned kérdés? Véleményed van? Szívesen látjuk! Szólj hozzá írásunkhoz lentebb, vagy írj a jobb oldalon található „Kérdezz tőlünk” felületen! Mindenkinek válaszolunk.