Lepukkant a mobilod? Megjelent a legújabb iPhone/Samsung/Sony készülék? Nosza! Vegyünk hát új telefont! Logikus, ha először megnézzük, mit kínál jelenlegi szolgáltatónk! Tutira találunk a kínálatban elképesztően alacsony áru vagy netalán egyenesen 0 forintért kínált telefont. Lecsapunk a visszautasíthatatlannak tűnő ajánlatra és máris csapdahelyzetben vagyunk.
Ellenállhatatlan ajánlatA jelenség a világ szinte minden pontján ismert,
készüléktámogatásnak hívják. A lényege, hogy a mobilszolgáltató
részben vagy egészben kifizeti a készülék kiskereskedelmi árát. Ezzel az a célja, hogy vonzó árakkal magához édesgesse a készülékvásárláson vagy cserén gondolkodó ügyfeleket. Ez „szívesség” azonban nincs ingyen. A szolgáltató az alacsony készülékárért
cserébe 1-2 éves hűségnyilatkozatot kér az ügyféltől. Minél nagyobb a kedvezmény, annál hosszabb a hűségidő.
Itt érdemes nagyon figyelni! Mert ezzel a nyilatkozattal s
ok esetben azt vállaljuk, hogy meghatározott ideig nem váltunk szolgáltatót és tarifacsomagot sem. Ha pedig mégis ilyet tennénk, akkor
kötbért kell fizetni. Sőt! Meg kell térítenünk a mobilkészülék kedvezményes és a szolgáltató által meghatározott kiskereskedelmi ára közötti különbséget is.
Ez a magatartás
a telefontársaság szempontjából érthető, hiszen a kedvezményért cserébe a hűségidő alatt tervezhető és biztosan befolyó bevételekhez jut. Ha ügyfélként felmondjuk a szerződést, akkor e bevételek részére vagy egészére keresztet vethet, így
a kötbérrel megpróbálja csökkenteni a veszteségeit.
1
Az olcsó mégis drága!A szolgáltatói és a tarifahűség megszegéséért kérhető
kötbér az Általános Szerződési Feltételekben szerepel, arról tehát némi utánjárással értesülhet az ügyfél. Persze minden szolgáltató más és más számokkal dolgozik, de a szolgáltató- és a tarifahűség felmondása miatt
átlagosan 80-100 ezer forintot kell fizetnünk.
Az igazán nagy csavar ebben a történetben
a telefon árából adott kedvezmény után felszámítható kötbér. Itt
jóval nagyobbat bukhatunk szolgáltatónk lecserélésekor, mint a szolgáltató és tarifa hűségidő felmondásakor. Ugyanolyan készüléktípus esetén a szolgáltató által kért
kiskereskedelmi ár általában magasabb a szabad piaci árnál. Ebben semmi törvénytelen nincs, mindenki annyiért árulja a portékáját, amennyiért szeretné.
Csakhogy a szolgáltató váltás esetén az olcsó készülékért cserében fizetendő
kötbér nagysága a kiskereskedelmi készülék árlistától függ. Lássunk egy szélsőséges példát! Ha a szabad piacon mondjuk 100 ezer forintért megvásárolható telefonkészülék a mobilcég kiskereskedelmi árlistájában 200 ezer forintért szerepel, de mi azt 0 forintért kaptuk meg anno, akkor bizony 200 ezer forint kötbért a telefon miatt is ki kell pengetnünk.
Ördögi körMindez a tapasztalatok szerint
az átlag magyar ügyfelet nem érdekli. Számára csak az akciós ajánlatok és a minél olcsóbb telefonkészülékek érdeklik. Így aztán az olcsó készülék könnyen az adott szolgáltató „foglyává” teszi a gyanútlan ügyfelet. Hiszen a hűségidő alatt bármennyire is olcsó egy szolgáltató új tarifacsomagja, bármennyire is vonzó a legújabb telefonkészülékekért elkért alacsony ár,
ennyi pénzt senki sem fizet ki a szolgáltató váltás fejében. Jobb híján marad a régi szolgáltatójánál és várja mikor lesz újra akciós egy készülék. Aztán minden kezdődik elölről…