Ma már elképzelhetetlen egy bank internetbank nélkül, ugyanakkor okostelefonra letölthető alkalmazást mindösszesen csak négy bank kínál ma Magyarországon. Pedig mobil alkalmazás segítségével bárhol, bármikor hozzáférhetnél számláidhoz és néhány kattintással a mindennapi pénzügyi műveleteidet is elintézhetnéd. Megtekinthetnéd számlaegyenlegedet és számlatörténetedet vagy akár átutalást indíthatnál, számlákat fizethetnél be vele. De hol van erre lehetőséged?
Felmérések alapján az emberek túlnyomó többsége kedvezőbb véleménnyel van egy olyan márkáról (legyen az sport, divat vagy banki területről származó termék), amelyik rendelkezik egy könnyen átlátható és jól kezelhető mobil applikációval. Az okostelefonok egyre nagyobb arányú elterjedése megnyitotta az utat, hogy akár mindennapi pénzügyeinket is kezelhessük távol a bankfióktól, vagy otthonunktól. A mobilbanki applikációkat használók köre évről évre dinamikusan növekszik az okostelefonok népszerűségével párhuzamosan.
Bankolási szokásaink folyamatosan változnak. Azok a pénzintézetek, akik felismerik a mobil bankolásban rejlő lehetőségeket nagy valószínűséggel akár hosszabb időre hűségessé tehetik az erre nyitott ügyfeleiket. Az átlagos mobilbank felhasználó átlagéletkora 10 évvel alacsonyabb, mint egy átlagos banki ügyfélé, tehát a jövő szempontjából kétségtelen, hogy kiemelt szerepet kell kapnia a mobilbanki alkalmazásnak. Az ügyfél és a bank számára is kedvező megoldás, ugyanis olcsó, gyors és kényelmes ügyintézést tesz lehetővé.
Sajnálatos módon talán már egyre több ember számára ismerős az a kép, amikor pár barát már nem egymással beszélget, amikor találkoznak, hanem mindenki a saját smartphone-ját bújja. Nem szeretnének egyetlen új facebook bejegyzésről sem lemaradni… Ez is jól példázza, hogy egy a jövőt szem előtt tartó bank számára megkerülhetetlen egy jó mobilbanki applikáció fejlesztése. Ennek ellenére hazánkban csak négy úttörő bank kínál letölthető mobilbank megoldást: Citibank, K&H, OTP és Raiffeisen.
Az átlagember számára a bankolás manapság is egy bonyolult, gyakran időrabló tevékenység, amit nem szívesen végez és csak ritkán él meg pozitívan. Gyors és gördülékeny ügyintézésre vágyunk, amit egy netbanki vagy egy mobilbanki alkalmazás teljes körűen ki is tud szolgálni. Ugyan a legtöbb ma elérhető mobil applikáció jellemzően kevesebb funkciót tartalmaz, mint az internetes netbank, azonban a leggyakrabban igénybe vett banki szolgáltatások köre elérhető. Ilyen például az egyenleg lekérdezése, a számlatörténetünk böngészése, számláink befizetése vagy egyszeri átutalások indítása teljesen jól kezelhetőek a mobil applikációkkal. Elsőre azt hihetnénk, hogy ez azért kevés. De ha belegondolunk napi szinten nincs is szükségünk az összes internetbankon keresztül elérhető opcióra. Ezt alátámasztja az IND felmérése is:
A fentiekből következik, hogy szeretjük az összes olyan megoldást, ami egyszerűbbé teszi életünket. Így egy felhasználóbarát mobil alkalmazásnak egyszerűnek, biztonságosnak, könnyen kezelhetőnek és élményszerűnek kell lennie:
- Egyszerűség – hiszen ki szeretne használati utasítást vagy kézikönyvet elolvasni mielőtt megkezdené a program használatát?
- Könnyű kezelhetőség – az alkalmazás magától értetődően működjön, a képi megjelenítés kifejező legyen.
- Élményszerűség – az Apple megmutatta mit is jelent mindez, és mint tudjuk, a jó dolgokhoz nagyon könnyen hozzászokunk.
Mindezek fényében nem meglepő, hogy külföldön egyre több embert sarkall bankváltásra a gyenge mobil applikáció megléte, ha az alkalmazás bankjánál egyáltalán elérhető. Ez egyelőre Magyarországon még nem döntő szempont a bankválasztásnál, de egyre inkább előtérbe kerülhet.
Amennyiben ellenőriznéd, hogy meglévő bankszámlád költségei mennyire versenyképesek más bankok áraival összehasonlítva, akkor a 13 pénzintézet bankszámláit összehasonlító Bankmonitor Lakossági Bankszámla Kalkulátorral ezt percek alatt megteheted. Sőt, akár választhatsz teljesen ingyenes bankszámlát is, ahol se havi, se tranzakciós díjat nem kell fizetned!