Miért szuper dolog a mobilfizetés?

Miért szuper dolog a mobilfizetés?
Hirdetés
Hirdetés

Cikk2019-08-06 Frissítve: 2021-07-01
 

Amikor mobilfizetésre gondolunk, akkor valójában bankkártyás fizetésről beszélünk, még ha a kis plasztik lapocska a maga materiális formájában nem is vesz részt a tranzakcióban. De miért jó ez a felhasználóknak? 8 kérdés-válaszban foglaltuk össze a mobilfizetés rejtelmeit és előnyeit.

1. Milyen mobiltelefonnal tudok fizetni?

Ahhoz hogy fizetni tudjunk a telefonunkkal, fontos, hogy olyan készülékünk legyen, amiben van NFC chip. Ez teszi ugyanis lehetővé, hogy két eszköz néhány centiméter távolságról kommunikálhasson, adatokat cserélhessen egymással. Az NFC nem csak a mobilfizetés miatt praktikus, két telefon ezen keresztül képes például akár névjegyeket is megosztani egymással. Ez a képesség nem a drága masinák privilégiuma, a most kapható telefonok nagyjából fele már tudja ezt a funkciót, áruk pedig 30-40 ezer forintnál kezdődik.

A mobilfizetéshez szükség van még valamilyen mobiltárca alkalmazásra is, amin keresztül a tranzakciókat lebonyolíthatod. (Erről még írunk majd.) A választott alkalmazástól függ, hogy milyen operációs rendszerű mobiltelefont használhatunk: az applikációk többsége a legalább 4.4-es verziószámú Androidos telefonokat támogatja, de már itthon is elérhető az Apple fizetési megoldása, ami értelemszerűen az iOS rendszerrel használható. Az Apple Pay ugyanazon a tokenizációs megoldáson alapul, mint a banki mobiltárca alkalmazások.

Miután tehát regisztráltuk bankkártyánkat a telepített alkalmazásba, bármely egyérintéses fizetést lehetővé tevő terminálon fizethetünk, mobillal is.

Érdemes megemlíteni, hogy a mobilfizetéshez nincs szükség új SIM-kártyára!

Hirdetés

Hirdetés

2. Kell mobilinternet a mobilos fizetéshez?

Az alkalmazás letöltéséhez igen, de magához a mobilfizetéshez nem szükséges internetkapcsolat, ugyanis a fizetéshez használt mobilalkalmazások meghatározott számú egyedi azonosítót (tokent) tárolnak. Ezek az egyszer használatos tokenek vesznek részt a tranzakcióban. Amennyiben a tokenek elfogynak, például mert hosszú ideig offline voltunk, akkor egészen addig nem fizethetünk mobillal, amíg nem csatlakozunk fel ismét az internetre, és nem töltődik le automatikusan az újabb token csomag a készülékünkre.

3. Milyen alkalmazást kell letöltenünk?

Mindenképp le kell tölteni valamelyik mobiltárca alkalmazást ahhoz, hogy a fizikai boltokban mobiloddal fizethess. Magyarországon immár hat kibocsátó bank mobiltárca szolgáltatása (Budapest Bank, Erste bank, Gránit Bank, K&H Bank, MKB Bank, OTP Bank), valamint az Apple Pay is elérhető.

4. Hol tudunk mobillal fizetni?

Minden olyan helyen fizethetünk mobillal, ahol van egyérintéses fizetést támogató terminál. Ebből az MNB legfrissebb adatai szerint több mint 125 ezer van országszerte, ez az összes POS terminál több mint 87%-a.

5. Hogyan történik maga a fizetés?

A dolog nagyon egyszerű: előveszed a mobiltelefonod, feloldod a képernyőzárat, és máris érintheted a telefonod, éppen úgy, ahogy a bankkártyád szoktad. 5000 Ft alatt itt sincs szükség PIN-kód megadására, ennél nagyobb összegnél a mobilalkalmazástól függően PIN-kódot, tárcajelszót, vagy ujjlenyomatos azonosítást kér a rendszer. Vagyis minden úgy történik, mint amikor a kártyánkat használjuk, ám a plasztik lapot (vagy lapokat) többé nem kell magunknál tartani. Tipp: arra figyeljünk, hogy az NFC funkció legyen mindig bekapcsolva a készüléken, mert máskülönben nem működik a funkció!

6. Mennyire biztonságos a mobilfizetés?

A Mastercard tokenizációs megoldásának köszönhetően a mobilfizetés ugyanolyan biztonságos, mintha a bankkártyánkkal fizetnénk, ráadásul a telefon nem tárolja a fizikai kártyaadatokat (név, kártyaszám, lejárati idő, bank neve és cvc kód), ugyanis egy virtuális kártyaszámmal történik a fizetési művelet. Ennek ellenére, amennyiben bármilyen rendellenes fizetést érzékelünk, a kibocsátó bankon keresztül azonnal letiltható a bankkártya.

7. Több bankkártyát is használhatunk?

Az első lépés az, hogy a bankkártyát digitalizálni kell a használt mobiltárca alkalmazásban, ezt követően lehet majd telefonon keresztül fizetni vele. Nagyon praktikus, hogy az alkalmazások több kártyát is képesek kezelni, így mindig eldönthetjük, hogy éppen melyiket szeretnénk használni. Legalább ennyire praktikus, hogy egy kártyát több mobiltelefonon is digitalizálhatunk, így ha több készüléket használunk, mindegyiken elérhetők lesznek!

8. Mennyibe kerül ez nekem?

A mobilfizetés jelenleg nem jár plusz költséggel, de érdemes a kártyakibocsátó bankunknál érdeklődni a további részletekről.

Hirdetés
Hirdetés