Az Európai Unió előírása értelmében 2020-tól az új személyautók szén-dioxid-kibocsátása nem haladhat meg egy meghatározott szintet. Ahhoz, hogy a gyártók megfeleljenek az előírásoknak, át kell alakítsák meglévő modelljeiket, ami várhatóan az árakban is meg fog jelenni. Vagyis számos vevőnek többet kell majd fizetnie a következő évtől új autójáért. Elkerülhető valahogy ez a drágulás, illetve milyen alternatívák lehetségesek? Ennek jártunk most utána.
2020 januárjától egy új autó szén-dioxid-kibocsátása nem haladhatja meg a 95 g/km értéket az Európai Unióban, vagyis megtett kilométerenként maximum ennyi széndioxid kerülhet a levegőbe. A limitet nem egyes autónkét nézik, hanem az egyes autógyártók által eladott kocsik átlagos kibocsátását veszik alapul. Ez alapján lehet egy gyártónak rosszabb modellje is, csak a plusz károsanyag-kibocsátást kompenzálja egy környezetbarát változat eladásával. Ha túllépik a keretet, akkor büntetést kell fizetniük, ami elég jelentős összeg lehet, vagyis mindenki törekedni fog arra, hogy megfeleljen az új feltételeknek.
Hirdetés
Hirdetés
Hogyan vezethetnek az új szabályok az autók drágulásához?
Egyes jelenleg népszerű modelleket át kell alakítani ahhoz, hogy megfeleljenek az új előírásoknak. Ahhoz, hogy kevesebbet fogyasszanak könnyebbé kell tenni a kocsikat, csökkenteni kell a légellenállásukat, vagy a motort kell egy hatékonyabbra cserélni.
A könnyebb, de ugyanolyan minőségű anyagok drágábbak, az áttervezés is pénzbe kerül. Könnyen belátható, hogy egy jobb, hatékonyabb motor is növeli a költségeket. Vagyis bármely utat választja a gyártó, várhatóan növekedni fog a vételár. Ráadásul egyes modelleket nem éri meg átalakítani, ezek várhatóan el fognak tűnni a szalonok kínálatából. Az áremelkedés nagyságát nem tudjuk még megbecsülni, de egyes szakértők szerint átlagosan meghaladhatja a százezer forintot.
Aki időt nyer, pénzt nyer!
Pár százezer forint nem tűnik nagy összegnek, de ha nem áll rendelkezésünkre, akkor maximum valamilyen hitelből tudjuk kiegészíteni meglévő forrásaink. A Bankmonitor Személyi Kölcsön Kalkulátora szerint 200 ezer forint 5 éves futamidejű legkedvezőbb kamatozású személyi kölcsön teljes költsége meghaladja az 58 ezer forintot.
Érdemes ezt a plusz kiadást elkerülni azzal, hogy új autónkat még az idén megvesszük. Sőt az idén fogalomba helyezett autókra nem érvényesek a jövő évi szabályok akkor sem, ha csak jövőre adja el őket a szalon, vagyis némi haladékot még talán nyerhetünk.
Vegyük igénybe a nagycsaládosok autóvásárlási támogatását
2019 július 1-től elérhető nagycsaládosok autóvásárlási támogatása jelentősen megkönnyíti a legalább három gyermekes családok új személygépkocsi vásárlását. Ezzel a lehetőséggel a vételár felét, de maximum 2,5 millió forintot megkaphat egy család egy legalább 7 üléses autó vásárlására.
Emiatt a nagycsaládosoknak megéri jövőre is az újat választani, mert a támogatás továbbra is nagy segítség lehet egy megfelelő méretű autó vásárlásához. Ráadásul a támogatás egy hitelnél önerőnek minősül, így meglévő saját megtakarításunk kiegészítésére igényelhető mellé egy autólízing, vagy személyi kölcsön is.
Ha nem felelünk meg a támogatás feltételeinek és idén nem szeretnénk autót vásárolni, akkor választhatunk használt autót is.
Saját pénzünk kiegészítésére ideális lehet egy személyi kölcsön
A használt autókra ugyanis nem érvényesek az új szén-dioxid-kibocsátási szabályok – nehéz is lenne majd mindet bevonni az utakról. Ezek jóval olcsóbbak lehetnek, mint egy új személygépkocsi, a netriskauto.hu adatai szerint egy 10 milliós kocsi értékének 10-15 százalékát a vásárlást követően kvázi azonnal elveszíti. Típustól függően pedig 5-6 év alatt értére a felére csökkenhet.
Nem mindegy, hogy melyik kölcsönt választjuk, hiszen még az 5 legkedvezőbb ajánlat teljes visszafizetendő összege is több 10 ezer forinttal eltérhet – 2,5 millió forint hitelösszeg és 5 éves futamidő esetén. A legdrágább hitelre azonban már több mint egy millió forinttal kellene többet visszafizetni!
Keresd meg a számodra legkedvezőbb személyi kölcsönt a Bankmonitor kalkulátorával.
Hogyan lehetne csökkenteni a károsanyag-kibocsátást?
Az EU törekvései dicséretesek, azonban az új autók szén-dioxid-kibocsátásának korlátozása Magyarországon nem biztos, hogy eléri a kívánt hatást. A magyar személygépkocsik átlagéletkora ugyanis 14 év körül van és sokan inkább használtat vásárolnak, mint újat. A használt, kevésbé korszerű autók szén-dioxid-kibocsátása pedig jóval magasabb, mint a tervezett limitérték.