Banki információk szerint egyáltalán nem ritka, hogy valaki véletlenül rossz számlaszámra utal pénzt, ami már csak azért is problémás, mert az utalások túlnyomó többsége néhány másodpercen belül célba ér. De mit tehetünk ilyenkor? Ennek jártak utána a Bankmonitor szakértői.
Ezt tehetjük, ha megtörtént a baj:
- Annál jobb, minél hamarabb érzékeljük a hibát, ám sajnos akár napok vagy hetek is eltelhetnek addig. Bármikor is fedezzük fel azonban a bakit, mindenképpen a bankunknál kell ezt jeleznünk.
- A bankunknál a következő adatokat kell majd megadnunk: a kedvezményezett számlaszámát, az utalás időpontját és az elutalt összeget.
- A bankunk az úgynevezett GIRO rendszeren keresztül felveszi a kapcsolatot a kedvezményezett bankjával, és jelzi felé, hogy az adott utalást szeretné az ügyfél visszavonni. A folyamat nem lesz rövid, jellemzően 30-90 nap telik el addig, amíg történik valami. Külföldi utalásnál hasonló a helyzet, ám akkor a bankon közötti nemzetközi kommunikáció rendszer, a SWIFT a közvetítő csatorna. Előfordulhat, hogy az utalás ebben az esetben több bankon is átfut, ami miatt hosszabb lehet az ügyintézés, de végül biztosan eljut a kérés a hibás címzetthez.
- A fogadó bank jelzi az ügyfelének, hogy a tételt az utaló fél visszahívná, és megkérdezi, hozzá járul-e ehhez. Amennyiben igen, akkor a visszautalás a tranzakciós díjak levonását követően hamarosan megtörténik.
- Amennyiben a jogosulatlanul pénzhez jutó ügyfél nem járul hozzá a pénz visszautalásához, akkor a bank lehetőségei sajnos véget érnek, ebben az esetben polgári peres eljárásban lehet megpróbálkozni a követelés érvényesítésével. A dolog egyébként nem reménytelen, ám gyors sikerben aligha érdemes bízni.
Banki tapasztalatok szerint nagyobb az esély a tévesen elutalt összeg visszaszerzésére akkor, ha céghez érkezett, mert a vállalkozások nehezen tudnak mit kezdeni a teljesítés nélkül befolyó tételekkel. Pedig magánszemélyként sem érdemes sajátként kezelni az ilyen pénzt, ugyanis ez jogtalan elsajátításnak számít, amiért akár börtönbüntetés is járhat.