A használt autók átlagos hirdetési ára mintegy 50 százalékkal emelkedett az elmúlt egy évben. Ennek következtében a legnagyobb online hirdetési portál szerint 500 ezer forint alatt már nem nagyon találni működőképes használt autót, de a jobb állapotú darabok ára is valahol 1,5 millió forintnál kezdődik. A drágulással együtt felértékelődött az autóhitelek szerepe, hiszen mind kevesebben képesek kizárólag saját erőből megfinanszírozni egy vásárlást. Az alábbiakban összegyűjtöttük, milyen finanszírozási formák jöhetnek szóba jelenleg, illetve ezek milyen költséget jelentenek.
Hirdetés
Hirdetés
Hitel vagy gépjárműlízing?
A drágulás persze azt jelenti, hogy mind több pénz szükséges a vásárláshoz, amit pusztán a megtakarításaikból egyre kevesebben képesek kifizetni, így egyre inkább felértékelődik az autófinanszírozás szerepe. A használt autók esetében népszerű finanszírozási megoldást jelent az autóhitel, a szabad felhasználású személyi kölcsön és a lízing. A két előbbi között gyakorlatilag annyi a különbség, hogy az egyiknél igényléskor meg kell jelölni a hitelcélt – ami ebben az esetben autóvásárlás -, ám ennek teljesülését általában nem kell utólag számlával igazolnia az adósnak.
Az új autóknál nagyon népszerű és olcsó gépjárműlízing a használt autóknál nem igazán elterjedt, aminek több praktikus oka is van. Ezek közül talán az egyik legfontosabb a lízing konstrukció lényegéből fakad, miszerint az autó ebben az esetben a hitel lejáratáig a lízingbe adó tulajdonában marad, az adós tulajdonképpen csak használja a járművet. Ez számos korlátozást jelenthet, például egy külföldi út előtt a lízingbe adó engedélyét kell kérni, de még azt is be kell jelenteni, hogy mikor tervezzük a hazautat.
Ezen kívül a lízingbe adó megköveteli a tulajdonában lévő jármű megfelelő karbantartását, ezzel kapcsolatban pedig elvárás lehet, hogy a munkákat megfelelő márkaszervizben vagy szakszervizben végezzék, az erről szóló számlákat pedig meg kell őrizni, ha pedig kérik, be is kell tudni mutatni. Ráadásul a finanszírozó akár ellenőrizheti is a jármű állapotát, és ha ennek során problémát talál, az esetleges javítást azonnal elrendelheti.
Mivel a futamidő alatt az autó végig a finanszírozó cég tulajdonában marad, a jármű futamidő alatti értékesítése sem lehetséges. Zárt végű lízingnél a futamidő végén automatikusan a lízingbe vevő tulajdonába kerül az autó, míg a nyílt végű pénzügyi lízing esetében az ügyfél választhat, hogy az előre rögzített maradványértéken megvásárolja a járművet, vagy nem tart rá igényt. Utóbbival kapcsolatban tudni kell, hogy ez vállalkozások számára elérhető, magánszemélyek esetében kizárólag a zárt végű lízing jöhet szóba.
Lízingnél önerőt is elvár a pénzügyi szolgáltató, ennek minimális mértéke 20-30 százalék között van, ezen kívül a vásárlást követően felmerülő költségeket sem lehet ebből finanszírozni. Ezzel szemben egy szabad célú személyi kölcsönnél a pénzből megvásárolt autó és a felvett kölcsön között nincs közvetlen kapcsolat, így a jármű később bármikor eladható, ám természetesen a hitel törlesztőit ezt követően is fizetni kell egészen a futamidő végéig. (Hacsak nem történik elő- vagy végtörlesztés, ami lerövidítheti a futamidőt.) Éppen az előbbiek miatt a felvett hitelösszeg és a megvásárolt autó ára között sincs kapcsolat, az igényelhető hitel nagysága kizárólag az adós döntésétől és igazolt nettó jövedelmétől függ.
Különbség a lízinggel, illetve a személyi kölcsönnel történő vásárlás között az is, hogy az előbbinél elvárás a CASCO kötése, a finanszírozó cégnek pedig a szerződésben társbiztosítottként kell szerepelnie. Személyi kölcsönnél ilyen elvárás nincs, ám ettől függetlenül dönthetünk úgy, hogy bebiztosítjuk magunkat lopás, elemzi kár vagy éppen baleset ellen. Ez már csak azért is célszerű lehet, mert ha például az autót ellopják, a rendőrség pedig nem találja meg a járművet, a hitelt ebben az esetben is törleszteni kell természetesen. Egy biztosítás ilyenkor sokat segíthet.
Mennyi hitelt kaphatunk?
A lízing esetében két szűk keresztmetszet van a felvehető hitel nagyságát illetően: az elvárt minimális önerő összege (általában a vételár 20-30 százaléka), valamint az igazolt nettó jövedelem nagysága.
Amennyiben lízing finanszírozással vásárolnánk meg például egy 8 millió forintos járművet, a lízingcég pedig legalább 20 százalékos önerőt vár el, akkor minimum 1,6 millió forint saját forrást kell tudnunk előteremteni, míg 6,4 millió forint lízingből finanszírozható meg. Ebben az esetben 6 éves futamidővel, végig fix kamattal és 9,2 százalékos THM-mel számolva 114 715 forint lesz a havi törlesztő összege a teljes szerződéses időszak alatt.
Mivel végig fix konstrukcióról van szó, a JTM – jövedelemarányos törlesztőrészlet-mutató – szabály szerint félmillió forint alatti jövedelemmel legfeljebb a kereset 50 százaléka lehet a havi törlesztő, vagyis ebben az esetben legalább 230 ezer forint jövedelmet le kell tudnia igazolni az igénylőnek. Ez azonban csak a jogszabályi minimum, a finanszírozó dönthet úgy, hogy magasabb jövedelmet vár el, amit sok esetben meg is tesznek!
Személyi kölcsönnél kicsit más a helyzet, az autó vételára ugyanis itt nem számít, hiszen a jármű és a hitel között nincs közvetlen összefüggés. Ezért aztán a fenti példában szereplő 8 millió forintos autó akár teljes egészében megfinanszírozható, sőt, a járulékos költségek, illetve az esetleg szükséges szervizelés is kifizethető ebből.
A személyi hiteleknél kizárólag a jövedelem nagysága szab határt, amire itt is vonatkozik a JTM-korlát: 500 ezer forint alatti keresetnél annak 50%-a, még félmillió forinttól 60%-a lehet legfeljebb a havi törlesztő. Tisztában kell lenni ugyanakkor azzal is, hogy a JTM kiszámításánál a bankok és a lízingcégek egyaránt számolhatnak a megélhetési költséggel – ami csökkenti a hitel vagy a lízing maximális összegét -, de az egyéb meglévő hitelek, sőt egy kihasználatlan hitelkeret is szűkíti a mozgásterünket. (Egy hitelkeret összegének 5%-a számít hiteltörlesztőnek, azaz egy 500 ezer forintos keret 25 ezer forint hiteltörlesztőnek felel meg.)
Mennyit kell most fizetni egy autóhitelért?
Jelenleg meglehetősen kedvező kamattal juthatnak szabad felhasználású személyi kölcsönhöz azok, akik banki finanszírozással vásárolnának autót. A Bankmonitor személyi kölcsön kalkulátor számításai szerint jelenleg 7,27-9,26%-is THM-mel lehet fedezet nélküli kölcsönhöz jutni 400 ezer forintos nettó jövedelemmel. 3 millió forint hitelösszegre 5 éves futamidővel körülbelül 60 ezer forintot kell fizetni havonta a legjobb esetben, míg például 5 millió forintnak – 6 éves futamidőre – kicsivel 85 ezer forint felett van a havi törlesztője. A személyi hitelek esetében a felvehető legnagyobb hitelösszeg 10 millió forint, ami 8 évre 140 ezer forintos havi törlesztőt jelenthet a legjobb esetben. (Minden esetben a legkedvezőbb három ajánlat átlagával számoltunk.)
Havi több tízezer forintot nyerhetsz az okos bankválasztással!
Az egyes hitelek költsége jelentősen eltérhet, így könnyen előfordulhat, hogy ugyanakkora hitelösszegre valaki több tízezer forinttal többek fizet havonta, ami a teljes futamidő alatt akár milliós különbséggé is hízhat. Egy 5 millió forintos hitelnél például a legkedvezőbb és a legdrágább ajánlat között havi szintem mintegy 20 ezer forint a különbség, ami 6 éves futamidőnél összességében 1,5 millió forint plusz költséget jelenthet. Éppen ezért nagyon fontos az okos választás, hogy minél több banki ajánlatot hasonlítsunk össze, hiszen így derülhet csak ki, hogy melyik bank adja számunkra a legkedvezőbb feltételeket.
Mennyi idő alatt kaphatjuk meg az autóhitelt?
Egy személyi kölcsön átlagos átfutási ideje 5-6 munkanap, feltéve, hogy összegyűjtöttük és a bank részére benyújtottuk a szükséges dokumentumokat. Ugyanakkor célszerű az autót a hitelbírálat eredménye előtt nem lefoglalózni, mert ha valami miatt mégsem kapjuk meg a kölcsönt, vagy csak a remélnél kisebb összeget, akkor a legrosszabb esetben akár el is bukhatjuk a kifizetett összeget. Érdemesebb inkább fordítani a dolgon, és előbb a hitelt felvenni, hiszen a pénz birtokában már pontosan tudhatjuk, hogy meddig nyújtózkodhatunk a vásárlásnál.