Sokunk rémálma válna valóra, ha nyaraláskor, külföldön egyszer csak nem tudnánk fizetni a bankkártyánkkal. Ez a rémálom néha valósággá válik igencsak izzasztó perceket okozva. De miért válhat használhatatlanná a kártyánk? Mit tehetünk ebben a helyzetben? És hogyan kerülhetjük el ezt a szituációt? A Bankmonitor szakértői ezeket a kérdéseket járták körül.
Sokan hónapokat, akár fél évet készülünk arra, hogy megérdemelt pihenésünket nyáron ideális körülmények között töltsük el. A terveink között azonban nem szerepel az a szituáció, hogy nem tudunk fizetni bankkártyánkkal az étteremben, vagy épp egy boltban. Ez itthon is igen kellemetlen perceket tud okozni, külföldön azonban egyenesen egy rémálomba illő jelenet.
Mégis előfordulhat ez a szituáció, ebben a pillanatban pedig a kellő hidegvér és felkészültség segíthet, hogy csak egy múló kellemetlenség legyen a nyaralásunk során ez a momentum.
Hirdetés
Hirdetés
Miért válhat bankkártyánk használhatatlanná?
Az utazás előtt mindent gondosan megtervezünk, a csomagolás, bőrönd bepakolása pedig sokaknál egy lista alapján történik. Így biztosan minden (is) lesz nálunk a külföldön töltött napok során. A pénzügyi körülményeinket is ugyanilyen alaposan át kell vizsgálnunk az utazás előtt. Van-e elegendő pénzünk, nem jár-e le a napokban a bankkártyánk? Milyen vásárlási, készpénzfelvételi limitek kapcsolódnak a plasztikhoz, és ezek megfelelnek-e egy ilyen különleges helyzetben is? Azt is érdemes megnézni, hogy melyik bankszámlánkhoz van a kártya hozzákapcsolva.
Előfordulhat ugyanis, hogy a kártya pont az utazás alatt jár le. De az is elképzelhető, hogy az elköltött összeget nem fizethetjük ki a kártyánkkal, mert az az általunk meghatározott vásárlási limit felett van. (Ezeket a limiteket biztonsági okból adjuk meg, így visszaélés esetén csak korlátozott összeghez férhetnek hozzá illetéktelenül.) Ha több számlánk van, akkor előfordulhat, hogy a vásárláshoz, készpénzfelvételhez szükséges ellenérték olyan számlánkon található meg, amihez nem fér hozzá bankkártyánk.
Még akkor is előfordulhat probléma, ha mindezek rendben vannak. Elképzelhető, hogy maga a pénzintézet húzza le a limiteket, használhatatlanná téve a kártyánkat. Miért teszik mindezt? A bank is vizsgálja a gyanús tranzakciókat: ha szokatlan helyen, időpontban, összegben történnek tranzakciók a bankkártyánkkal, akkor felmerülhet a visszaélés gyanúja. Egyes pénzintézeteket ezt szigorúan vizsgálják, és ilyen helyzetben megkísérlik felvenni velünk a kapcsolatot. Ha ez nem sikerül, akkor biztonsági okokból lenullázzák a kártya limiteit, így azzal nem lehet fizetni, készpénzt felvenni.
Mit tegyünk ebben a helyzetben?
Talán a legfontosabb az, hogy ne essünk pánikba. Ellenőrizzük a kártyánk érvényességét, nézzük meg a számlaegyenlegünket, ezt akár külföldön is meg tudjuk tenni a netbank vagy mobilapplikáció segítségével. Egyes bankoknál a kártyalimiteket is módosítani tudjuk neten keresztül: ha ez volt a probléma, akkor mi is meg tudjuk oldani.
Ha mindent rendben találtunk, akkor ellenőrizzük, hogy volt-e nem fogadott hívásunk, vagy kaptunk-e e-mailt a bankunktól. Ha nem találtunk semmit, akkor mindenképpen hívjuk fel pénzintézetünk telefonos ügyfélszolgálatát. Ez lehet időigényes, de megkapjuk a kérdésünkre a választ. Jó hír, ha valami miatt a bank húzta le kártyánk limiteit, akkor telefonon jó eséllyel kiderülhet, hogy mi kezdeményeztük-e a gyanús tranzakciót. Ezt követően a bank módosít a beállításokon, és újra használhatjuk a bankkártyánkat. A legtöbb esetben ezen a folyamaton egy órán belül végigmehetünk, és a probléma elhárul. Egy óra azonban örökkévalóságnak tűnhet egy étteremben a számla előtt ülve.
Hogyan tudjuk megelőzni a bajt?
Először is az utazás előtt ellenőrizzük le a kártyánk érvényességi idejét, a számlaegyenlegünket, a kártya vásárlási és készpénzfelvételi limiteit, illetve azt is, hogy a megfelelő számlánk van hozzárendelve a kártyához. (Ez utóbbi természetesen akkor lényeges, ha több bankszámlánk is van.)
Mindig vigyünk magunkkal készpénzt. Nem érdemes csak készpénzt használni, hiszen a pénzünk elvesztése, ellopása, eltűnése még a bankkártyás problémáknál is nagyobb gondot okozhat. Ettől függetlenül vésztartaléknak mindenképpen vigyünk magunkkal egy meghatározott összeget. (Azért is fontos ez, mert találhatunk olyan helyet is, ahol nem tudunk bankkártyával fizetni.)
Lehet második opciónk is: ez lehet egy másik bank bankkártyája is, de a Revolut, Wise kártyáját is vihetjük magunkkal. Ezen szolgáltatóknál a pénzváltás jellemzően kedvezőbb árfolyamon is történik: így akár két legyet is üthetünk egy csapásra.
Természetesen a bankunk felé is bejelenthetjük előre külföldi utazásunkat, előre tervezett extrém költéseinket. Így a pénzintézet ezeket a tranzakciókat nem fogja gyanúsnak ítélni, és nem „bántja” a kártyánkat. De ezzel a megoldással is okosan kell bánni: volt olyan eset, hogy az ügyfél jelzését követően ellopták a bankkártyáját, azonban a bank az előzetes jelzés alapján a külföldi tranzakciókat nem tekintette gyanúsnak. (Ez természetesen egy extrém, de a való életből vett példa.)
Az a kisebb baj, ha nem tudunk fizetni a kártyánkkal, jóval nagyobb probléma, ha tényleg ellopják azt. Erre külföldön fokozottan figyelnünk kell. Érdemes a kártyánkat zárt helyre tennünk, a használatához szükséges PIN-kódot pedig véletlenül se tartsuk a plasztikkal egy helyen. Így ha el is tűnik a kártya, azt nehezebben fogják tudni használni.