Mióta létezik a világon pénz, azóta próbálják csalók rátenni a kezüket mások értékeire, így az elővigyázatosság és a józan paraszti ész mindig is fontos szerepet játszott az ellenük való védekezésben. A csaló módszerei mára persze sokat finomodtak, ám szerencsére óvatossággal és az új technológiák adta lehetőségekkel felvértezve a pénzünket biztonságban tudhatjuk.
Óvakodjunk a kamu webshopoktól
Bár sokan azt gondolják, hogy a kifinomult digitális technológia jelenti a legnagyobb veszélyt, a csalók leginkább mégis a naivitást és a tájékozatlanságot használják ki. Hogy miképpen? Gyakori például, hogy ál webshopokat hoznak létre, amelyeken a normál piaci árnál lényegesen olcsóbban, akár 50-70%-os kedvezménnyel kínálnak termékeket. Ezek az oldalak első ránézésre teljesen rendben lévőnek tűnnek, és természetesen az online fizetés is zökkenőmentesen működik. Ugyanakkor valójában nincs mögöttük valódi áruház, raktárkészlet és logisztika, hiszen az üzemeltetőknek eszük ágában sincs szolgáltatni, mindössze a gyanútlan ügyfelek pénzét veszik el.
A csaló áruházaknak persze gyorsan híre megy, fórumokon, közösségi oldalakon a rászedett ügyfelek hamar megtalálják egymást, de ez is be van kalkulálva: később új néven, új url-en jelennek meg ismét, tovább szedve áldozataikat. De ha azt gondoljuk, hogy a potyára kifizetett összeg miatt kell leginkább fájnia a fejünknek, nagyon tévedünk, ugyanis a csalók számára a legnagyobb zsákmány a kártyaadataink megszerzése. Éppen ezért minden ilyen esetben célszerű a bankkártyánkat letiltani, és újat igényelni helyette.
Hogyan ismerhetjük fel ezeket az oldalakat? Először is soha nem ismert brandek, legfeljebb csak annak látszanak, magyar ügyfélszolgálatról vagy engedélyről pedig természetesen szó sincs. Ezért a legjobb tanács az, hogy amennyiben ismeretlen oldalon vásárlunk, legyünk nagyon körültekintőek. Használhatunk akár úgynevezett virtuális kártyát is, az ehhez tartozó alszámlán pedig mindig csak annyi pénzt tartsunk, ami éppen egy adott tranzakcióhoz kell. Így a „normál” kártyánk és a főszámlán tartott pénzünk nem kerülhet veszélybe.
És persze mindig legyen gyanús, ha valami túl olcsó, hiszen a csalók éppen ezt a mézesmadzagot igyekeznek elhúzni az orrunk előtt. Persze segíthet az is, ha rágooglizunk az adott ismeretlen oldalra, meglepő ugyanis, hogy a panaszos ügyfelek postjai milyen hamar megjelennek.
Hirdetés
Levélben, telefonon is kereshetnek minket a csalók
A csapból is az folyik, hogy úgynevezett adathalászok igyekeznek átverni bennünket, ami pontosan azt jelenti, amit a név is jelez: net- és mobilbanki hozzáférésünket, bankkártya adatainkat igyekeznek megszerezni a legkülönfélébb trükkökkel. Ugyanakkor a védekezés ellenük egyáltalán nem ördöngösség, a bankok ugyanis soha nem kérnek tőlünk bankkártya adatokat, netbanki- és mobilbanki azonosítót és jelszót, illetve azt sem tőlünk kell megtudniuk, hogy melyik számlánkon éppen mennyi pénzünk van.
A csaló e-maileket viszonylag könnyű kiszúrni, itt arra kell nagyon figyelni, hogy a bennük lévő linkekre semmiképpen ne kattintsunk, illetve ne töltsünk le semmilyen programot ezen keresztül. Előfordul, hogy a levélben szereplő linken keresztül próbálnak beléptetni bennünket egy a bankunk net-vagy mobilbankjára kísértetiesen hasonlító felületre, aminek az a célja, hogy megadjuk az adatainkat. Ilyet azonban soha ne tegyünk!
A telefonos csalókat is könnyebb kiszűrni azóta, amióta egyes bankok mobilalkalmazásaiban azonnal ellenőrizhetjük, hogy valóban egy banki kolléga telefonál. A Gránit Bank ügyfelei például úgynevezett iSMS-t kapnak a Gránit eBank mobilalkalmazásukba akkor, ha a bank munkatársa keresi őket, ebből még az adott ügyintéző nevét is megtudhatják. Az új biztonsági funkció eléréséhez rendelkeznünk kell Gránit eBank alkalmazással, illetve engedélyeznünk kell a banknak, hogy elektronikus, iSMS típusú üzeneteket küldhessen a részünkre.
Ma már nem kell félni az ATM-knél sem
Korábban sok rémhír keringett a „megbuherált” bankjegykiadó automatákról, ám az ilyen jellegű visszaélések száma mind kevesebb. Itt célszerű épületen belüli ATM-et használni, és persze kellő körültekintéssel eljárni. Ráadásul egyre több érintős ATM-mel találkozhatunk, amelyeknél, ha mobiltárcába bedigitalizált kártyát használunk, elég a mobilunkat odaérinteni a készülékhez. Az azonosítás pedig akár ujjlenyomattal is történhet, így még csak a PIN kódunk sem leshető ki.
Segít egy jó mobilalkalmazás
A mobilbanki alkalmazások óriási előnye, hogy ezekből rendkívül könnyen állíthatók például a vásárlási és a kártyalimitek. Megtehetjük például akár azt is, hogy alaphelyzetben lezárjuk a kártyánkat, és csak akkor oldjuk fel a blokkolást, ha éppen fizetnénk. Persze megoldás a különböző tranzakciós limitek – ATM, POS, online fizetés – alacsonyan tartása, ezek közül pedig csak azt és akkor emeljük meg, amelyik éppen szükséges. Mivel a Gránit eBank alkalmazáson belül ezt pillanatok alatt elvégezhetjük, a dolog nem jelent problémát.
A bankkártya zárolása akkor is jól jöhet, ha nem találjuk a kártyánkat, ám nem vagyunk még benne biztosak, hogy valóban elveszett. Ilyenkor kapunk egy kis időt a keresésre. Ha ugyanis a kártyánkat már letiltottuk, akkor azt „visszacsinálni” már nem tudjuk, így ki kell fizetnünk az új lap elkészítésének költségét.
A mobilbanki alkalmazások azért is előnyösek, mert ezen keresztül elvégezhető a tranzakciók jóváhagyásához szükséges kettős azonosítás is. A Gránit eBank alkalmazásnál ráadásul ingyenes iSMS-ek érkeznek nem csak a tranzakciók jóváhagyásáról, hanem magukról a tranzakciókról, a bankkártyás költésekről, NetBankba való belépési kódunkról, de így értesülhetünk akár az aktuális akciókról is. Mindezt ráadásul díjmentesen.
A cikk elkészítését a Gránit Bank támogatta