Felújítási támogatás véghajrá: hogyan kerüld el a tipikus elutasítási és hiánypótlási hibákat

Felújítási támogatás véghajrá: hogyan kerüld el a tipikus elutasítási és hiánypótlási hibákat
Hirdetés
Hirdetés

Cikk2022-12-12 Frissítve: 2024-08-02
 

A felújítási támogatás egy remek lehetőség a felújítást tervező családok számára, a kedvezmény igénylési határideje azonban vészesen közeleg. Egyre fontosabbá válik az, hogy a kérelemhez szükséges dokumentációt hiánytalanul és hibátlanul nyújtsuk be a Kincstárnak. A Bankmonitor szakértői összeszedték mire érdemes figyelni, milyen hibákat követünk el a leggyakrabban a támogatás igénylése során. A cikk szerzője Molnár-Simon Tímea, a Pénzügyi Mentorok tagja.

Amikor felújítjuk otthonunkat 2 dolgot szoktunk nagyon várni: jöjjön végre a szaki, és menjen el végre a szaki. Az elmúlt közel 2 évben ez kiegészült még egy dologgal: érkezzen meg a felújítási támogatásról a támogatói okirat és landoljon a maximum 3 millió forint a számlánkon.

2021. január 1-től a felújítási költségünk fele, maximum 3 millió forint visszajár, ha kellő mennyiségű anyag és munkaköltség számlával tudjuk igazolni otthonunk szépülését. Természetesen a kedvezmény elnyeréséhez számos feltételt teljesítenünk kell, mindemellett keresztül kell verekedni magunkat a kérelem beadásához kapcsolódó dokumentáció-cunamin. Mindezek előtt pedig rá kell venni a kedvenc vállalkozóinkat egy szerződés hibátlan kitöltésére és aláírására.

Hirdetés

Hirdetés

Közeleg az igénylési határidő, minden részletre figyelni kell!

Látható tehát, hogy nem adták/adják ingyen a kedvezményt. Ez a lehetőség azonban a mostani információink szerint szilveszteri pezsgő pukkanásával együtt vész el a ködben. Aki ki szeretné használni a felújítási támogatást, az a hibátlan és teljeskörű dokumentációját legkésőbb a december 31-én felcsendülő Himnusz előtti pillanatig – vagyis éjfélig – be kell küldenie online (SZÜF felületen), vagy postán, vagy leadnia egy kormányablakban. Utóbbi esetében érdemes a decemberi ügyfélfogadási rendet már most szemügyre venni a közigazgatási szünet tükrében.

Fontos
Az igazgatási szünet alatt, azaz 2022. december 22. és 2023. január 6. között számos kormányzati intézmény zárva lesz. Így a kormányablakok jó részénél sem lesz ügyfélfogadás. (Országszerte csupán 60 kormányablak lesz nyitva ezen időszak alatt.) Ez egy fontos határidő mindazok számára, akik személyesen szeretnék beadni a kérelmet.

Milyen hibákat követünk el a támogatás igénylése során?

Ha a támogatási kérelmünket beadjuk 3 kimenetele lehet az ügynek:

  1. Minden rendben van, teljes a dokumentációnk és megfelelünk minden feltételnek. Ez esetben örülünk és bonthatunk egy újabb üveg pezsgőt.
  2. A benyújtott anyagaink nem teljeskörűek, akkor hiánypótlási felhívást kaphatunk. Ennek teljesítésére 30 napunk van. A hiánypótlás online beadás esetén mailben, vagy postán érkezik attól függően, hogy online adtuk-e be a kérelmünket, vagy személyesen. Javítani/pótolni is ugyanezeken az utakon tudunk. Tehát a SZÜF vagy a posta lesz a barátunk.
  3. Nem felelünk meg valamely feltételnek, akkor sajnos elutasítást kapunk. Itt fellebezésnek helye sajnos nincs.
Fontos
A beérkezett kérelem elbírálására 60 napja van a Kincstárnak, de online igénylés esetén a bírálati idő is lerövidülhet, ebben az esetben a hivatalnak 30 napon belül kell döntést hoznia. Fontos, hogy körültekintően adjuk be igénylésünket, hiszen – jelen ismereteink szerint – elutasítás esetén a jövő évben nem tudjuk kihasználni a kedvezményt. (Egy idén beadott igénylés esetén a jövő évben is kérhet hiánypótlást a Kincstár. Erre azonban egyetlen alkalommal van lehetőség: ha nem tudjuk pótolni/kijavítani a hibát elsőre, akkor elutasítják a kérelmünket.)

Hiánypótlásra akkor kerül sor, amikor a kérelmi dokumentációnk nem teljes, amik mögött a Bankmonitor szakértőinek tapasztalata szerint az alábbi okok szoktak állni:

  • Nem csatoltunk minden szükséges dokumentumot (lemaradt például valamelyik szükséges nyilatkozat, egy személy igazolvány vagy lakcímkártya, vállalkozási szerződés, számla, átutalási igazolás csatolása, NAV nullás igazolás).
  • A csatolt dokumentum hiányos/hibás (például a vállalkozási szerződésben és/vagy a számlán nem került kellő részletezettséggel feltüntetésre az elvégzett munka vagy a felhasznált anyag, a vállalkozási szerződés minden egyes pontja nem lett kitöltve, lemaradt egy tanú, a számlaösszesítőben nem jól került megbontásra a számla tartalma).

Elutasítják az igénylést – Miért?

Nézzük meg azt is, mik a leggyakoribb elutasítási okok a felújítási támogatás igénylésénél:

  • Nincs meg a szereplőknek (igénylőknek és gyermekeknek) az 1 éves állandó lakcíme a felújított ingatlanban.
  • Az igénylő(k)nek 5000 forint feletti köztartozása van.
  • Nem együttes igénylőként nyújtották be a kérelmet annak ellenére, hogy mindkét szülőnek az állandó lakcíme a felújított ingatlanba szól.
  • Több mint 60 nap telt el az utolsó számla kiegyenlítése és a támogatás igénylése között.
  • Nem lakóingatlan felújítására került sor.

A felújítási támogatás minden feltételét a cikkben nem érintettük, de szívesen küldünk számodra ingyenes videót, amiben minden feltételről hallhatsz. Ehhez csak az e-mail címed kell megadnod itt az űrlapon.

Hirdetés
Hirdetés