Március 2-től minden egyszeri forintátutalás 5 másodpercen belül célba érhet, vagyis az eddigi 1-2 óra helyett pillanatok alatt megérkezhet a pénz. Ráadásul történhet ez éjjel-nappal, a hét bármely napján. Ám legalább ennyire izgalmas az is, hogy ekkortól nem csak bankszámlaszámra, hanem akár mobilszámra, email címre, adóazonosító jelre, vagy cégek esetében adószámra is utalhatunk. De hogyan is működik ez a gyakorlatban?
Március 2-től már nem csak bankszámlaszám alapján utalhatunk netbankon vagy mobil bankon keresztül, hanem megadhatjuk akár a címzett mobilszámát, email címét, adóazonosító jelét, vagy cég esetén az adószámát is. (Az azonnali utalásról itt tudhatsz meg minden fontos információt.) Ezek ugyanis úgynevezett másodlagos azonosítóként használhatók, vagyis beazonosítják a fogadó felet. Felmerülhet persze a kérdés, hogy a bankok honnan tudják, hogy egy email cím vagy egy mobilszám melyik ügyfelükhöz tartozik? Hiszen ezt nem minden esetben tartják nyilván, vagy ha a banknak rendelkezésére is állnak ezek az adatok, a frissítésük meglehetősen esetleges.
Hirdetés
Hirdetés
Hogyan kell regisztrálni egy mobilszámot
Éppen ezért a másodlagos azonosítóként használt telefonszámot, email címet, adóazonosító jelet vagy adószámot a számlatulajdonosnak a bankjánál be kell regisztráltatnia, majd évente frissítenie. Amennyiben valaki nem ad meg másodlagos azonosítót a számlájához, vagy egy év után nem frissíti azt, annak továbbra is kizárólag a számlaszám megadásával lehet utalni. Fontos, hogy az adataidat hiába adtad meg korábban a bankodnak, attól még nem lehet ezekre utalni a számodra. Akkor válik ez lehetségessé, ha kifejezetten másodlagos azonosítóként regisztrálod ezeket be.
Érdekes ugyanakkor, hogy több másodlagos azonosítót is meg lehet adni egy számlaszámhoz, ám típusonként csak egyet: vagyis egy-egy email címet, telefonszámot és adóazonosító jelet regisztrálhatsz.
Erre figyeljünk mobilszám cserénél
De vajon mi történik akkor, ha az azonosítóként használt mobilszámát lecseréli valaki, ám erről nem szól a bankjának? Hiszen a vissza adott mobilszámot a szolgáltató kiadhatja másnak, ami bonyodalmat okozhat. Ilyenkor előfordulhat, hogy a szám új tulajdonosát a bank visszautasítja azzal, hogy az adott telefonszámhoz már tartozik bankszámla. Ez azonban csak minimális fennakadást okozhat, ugyanis, ha valaki igazolja – például szolgáltatói szerződéssel -, hogy az adott mobilszám az övé, akkor a rendszerben hozzá rendelik majd a számot, amit természetesen a másik felhasználónál törölnek.
Az email címek esetében is okozhat problémát az, ha valaki törli a postafiókját, később pedig más ugyanazzal a névvel hoz létre postafiókot. Ha a korábbi felhasználó másodlagos azonosítóként használta a címet, majd elfelejti a fiók törlését bejelenteni, akkor az új címet nem lehet majd beregisztrálni az egy éves megerősítés lejártáig. A bankok persze majd kialakítják a maguk gyakorlatát, így logikus lehet például az email címre azonosító kódot küldeni, és ha az ügyfél ezzel igazolni tudja, hogy az email cím hozzá tartozik, akkor az ő számlájához rendelik az email címet.
Ha kíváncsi vagy, hogy egyéni bankolási szokásaid alapán melyik bankszámla a legolcsóbb most Magyarországon, akkor tégy próbát a Bankmonitor 13 bank termékeit összehasonlító bankszámla kalkulátorával.