Betöltés

Megtakarítás: hogyan csinálják máshol?

szerző: Bankmonitor.hu
2013-04-24

Az átlag európaiak 70 százalékának van valamennyi megtakarítása, ellentétben a magyarokkal, akiknek a többségének semmilyen megtakarítása nincs. Sőt az európai honpolgárok több mint fele inkább lemond a szórakozásáról, csakhogy pénzt spóroljon!

Nemrég látott napvilágot az ING 14 országot felölelő felmérésének eredménye. Ebből világosan kiderül, hogy
Európában igen elterjedtek a megtakarítások: a polgárok
70%-a rendelkezik valamilyen megtakarítással. Természetesen országonként eltérő számokat láthatunk: Luxemburgé lett a legjobb, ahol az emberek 89%-ának van valamekkora összegű megtakarítása, míg a legrosszabb helyen (a résztvevő országok közül) Románia van, ahol a lakosságnak majdnem fele (48%) nem rendelkezik semmilyen megtakarítással. 

Megtakarítási célok

Pedig
megtakarításra minden korosztálynak szüksége van! Érdemes kitűzni egy
konkrét célt, hiszen annak a megvalósítására szívesebben félretesz az ember. Ez lehet egy új telefon, motor vagy egy új ház.  A legnépszerűbb megtakarítási célok életkoronként eltérnek:

  • 25 év alatt az oktatás
  • 25-34 év között a lakhatás
  • 35-44 év között a gyerekek
  • 55 év felett az váratlan kiadások

Természetesen életkortól független célok is léteznek, mint a
számlákra és a hitelek visszafizetésre való tartalékolás. Ezeket a célokat eltérő hatékonysággal sikerül megvalósítani: a rendszeres számlákra gyűjtők 71 százaléka eléri a kívánt összeget, míg a házra gyűjtők kevesebb mint felének elég a megtakarítása egy új otthonra. 

Meglepő módon Európában mai napig igén népszerű megtakarítási forma a
klasszikus malacpersely: a fiatalok 37%-a készpénzben gyűjti a megtakarításait. Ez nem a legcélszerűbb módja a pénz gyűjtésére. A Bankmonitor egyik közelmúltbeli írása részletesen bemutatja, hogy hazánkban milyen pénzügyi termékekkel tudod megkezdeni a megtakarítást:
Miből lesz az első milliód? című cikkünk. A lényeg itt is a rendszeresség, amiben tőlünk nyugatabbra is van fejlődési lehetőség: az
európaiak kicsit több mint fele időről időre tesz csak félre, míg átlag
17%-uk az,
aki rendszeresen megtakarít valamekkora összeget. Negyedük egyáltalán nem tartalékol. Pedig fontos lenne legalább háromhavi kiadásainkat félretenni. Az európaiak közel fele rendelkezik ekkora megtakarítással. Érdekes, hogy északi szomszédjaink ebben élen járnak: szlovákiaiak kétharmada tudná fizetni a számláit 3 hónapon keresztül. 

A válság hatása

A pénzügyi válság hatása ezen a területen is kifejtette a hatását: a megtakarítással rendelkezők
kétharmada nem tudta növelni a megtakarításait.  Olaszországban és Spanyolországban a megtakarítással rendelkezők körülbelül
felének hozzá kellett nyúlni a félretett pénzéhez is. 

Azok az európaiak,
akik növelték a megtakarításaikat, azok áldozatot hoztak: több mint felük a szórakozáson (mozi, étterem, belépőjegyek, stb) spórol és majdnem felük a kevesebbet költ ruhára és szépségápolásra. De többen a telefon és internetköltségen, utazásokon és rezsiköltségeken is próbálják megfogni a forintokat. Viszont a megkérdezettek közel harmada egyáltalán nem spórol. Itt is látszódnak az országok közötti különbségek: Németországban az emberek fele nem spórol, míg Spanyolországban és Olaszországban csak 17%-uk engedheti meg magának ezt a luxust. 

infografhun

Átalakuló család: válások és a megtakarítások

Akik már egyszer megtapasztalták, hogy milyen az, amikor hirtelen a pénzre van szükség, azoknak igencsak nehéz az újrakezdés: az
elváltak 66 százaléka rendelkezik megtakarítással szemben az átlagos 70 százalékkal és még a megtakarítási állományuk is alacsonyabb általában. Érdekes, hogy az elvált nők elégedettebbek a megtakarításaikkal, mint az elvált férfiak. Valószínűleg a válóper alatt jobban érvényesítik az érdekeiket…

Követendő példa

Európában az emberek többsége még a
kiadásainak csökkentése árán is megtakarít, ami követendő példa. A válságban különösen érintett (Olaszország vagy Spanyolország) országokban is rendelkezik a polgárok többsége megtakarítással. Igaz, ezeket a megtakarításokat jelenleg felhasználják, mintsem növelni tudják, de legalább van mihez nyúlniuk. Valamiben azért az európaiaknak is fejlődniük kell: a leghatékonyabb tőkegyűjtő a rendszeres megtakarítás. Ezzel szemben náluk is az ad-hoc jellegű megtakarítások dominálnak.

Mindenkit csak bíztatni tudunk: soha
ne halassza holnapra a megtakarítás elkezdését, már most
fektess bankbetétbe, vagy válaszd ki
a számodra megfelelő befektetési alapot.

Maradt benned kérdés? Véleményed van? Szívesen látjuk! Szólj hozzá írásunkhoz lentebb, vagy írj a jobb oldalon található “Kérdezz tőlünk” felületen! Mindenkinek válaszolunk.

MINDEN
SZOMBATON
12:10


Eddigi adások

Szakértői cikkek

Mobilfizetési megoldások

A cikksorozat támogatója logo

A Bankmonitor

Velünk időt és pénzt spórolhatsz mert nem kell bemenned egyesével minden bankba. Kalkulátorainkkal összehasonlíthatod a lakossági és vállalati pénzügyi termékeket és a döntésben személyesen is segítünk.

Kapcsolódó tartalmak

Építkezés akár fél év alatt!?

2018. 12. 09.

A készházakról szóló korábbi adásokban szó volt, hogyan és milyen ütemben készülnek a házak. A mostani videóban arról lesz szó, hogy az előkészítés során mi mindent kell tisztázni. A videó...

Még az arany sem mindig fénylik!

2018. 12. 08.

Az arany mindenkinek mást jelent. Egyesek régi idők fizetőeszközének és napjaink valódi pénzének, mások befektetésnek, míg sokan biztosítéknak, kockázatok elleni védelemnek tekintik. A jegybank szemüvegén keresztül pedig stratégiai, stabilizáló eszköz....

Akkor is kaphatsz hitelt, ha külföldön dolgozol!

2018. 12. 07.

Sok magyar dolgozik külföldön, ezért sokszor előfordul, hogy az itthon megvalósítandó célokhoz itthon felvehető személyi kölcsönre van szükségük. Igényeld rajtunk keresztül a kölcsönt, és szakértői tanácsadásban részesülsz! Feltételek Érdemes tudnod,...

Blogajánló

  • alapblog

    Red herring

    A red herring, magyarul vörös hering – a filmeken azt a nyomot jelöli, ami bár tökéletesen érthető és megmagyarázható, mégis rossz irányba visz. Például egy...

  • Lakásfókusz

    Már az irodában is otthon érezhetjük magunkat

    A munkahelyünkre igencsak ritkán gondolunk úgy, mint egy nyugodt, otthonos helyre, ahová a kötelességeinken túl is szívesen járunk be. Ezen kíván változtatni a myhive nevű vadiúj irodamárka, amely az otthonos megvalósítást ötvözi a modern irodák sajátosságaival. A márka nemrég debütált Magyarországon, aminek köszönhetően öt irodaház is teljesen átalakul.