Alapigazság, hogy minél több van valamiből, az annál olcsóbb. A mobiltelefon az elmúlt néhány évtizedben annyira elterjedt, hogy ma már szinte minden európai polgár zsebében lapul egy ilyen készülék. De vajon attól, hogy sokan használják, olcsóbb is lett a mobiltelefon használata?
Ennek a kérdésnek próbált utána járnia a holland Telecompaper piackutató cég. Összesen 16 országban vizsgálták meg fél év alatt mennyivel változott a mobiltelefon használat költsége. A vizsgálat során minden költséget figyelembe vettek: az előfizetési díjakat, a készülékek árát és ez egyéb díjakat egyaránt. Meglepő dolgokat találtak.
A 16 országban idén, az első három hónapban összesen 3200 különféle ajánlattal voltak jelen a mobiltársaságok. Ez 18 százalékkal kevesebb, mint fél évvel korábban. Érdekes, hogy az előfizetőknek szánt csomagok mérete egyre növekszik, azaz a szolgáltatók igyekeznek egyre többet adni az előfizetők pénzéért. Például 27-ről 36 százalékra azoknak a SIM kártyás csomagoknak az ára, amelyek legalább ezer percet vagy akármennyit beszélhetünk ingyen. Az előfizetési díj fejében egyre nagyobb adatcsomagot is kaphat az előfizető, a vizsgált 16 országban az átlagos adatcsomag mérete 2 gigabyte.
Csökkentenéd mobiltelefon számládat úgy, hogy közben olcsón jutsz okostelefonhoz? Tanulmányozd az alábbi ajánlatot!
1
Az előfizetési díjak meglehetősen változatos képet mutatnak. Például a már említett legalább ezer perc ingyenes beszélgetést és 2 gigabyte adatforgalmat biztosító csomagok átlagos ára Nyugat-Európában 38 euró (nagyjából 11 ezer forint) körül van. Ettől azonban fel- és lefelé egyaránt komoly eltérések vannak. Dániában például egy ilyen csomag mindössze 19 euró ( körülbelül 5700 forint) havonta, Görögországban ellenben 101 euró( több mint 30 ezer forint).
No de mi a helyzet Magyarországon? A felmérés a nálunk elérhető előfizetéseket nem vizsgálta ugyan, de az elmúlt hetek híreiből nem nehéz kiolvasni, hogy Magyarország bizony szembe megy a tőlünk Nyugatra tapasztalható folyamatokkal. A három nagy mobilszolgáltató közül kettő ugyanis áremelést jelentett be. A Telenor az üzleti előfizetőkre rakott plusz terhet, hiszen bevezette a kiegészítő havidíjat és a kapcsolási díjat. Példáját a Magyar Telekom is követte, hiszen májustól növelte a kis- és közepes cégek előfizetési díjait.
Ám ez csak az első lépés volt. A Magyar Telekom júliustól a lakossági előfizetőktől is több pénzt kér: drágulnak a havidíjas, a feltöltőkártyás előfizetések és az ügyfélszolgálat is. például a percdíjak az előfizetők számára bruttó 2-4 forinttal emelkednek, míg a feltöltőkártyások esetében a drágulás 1-11 forint közé esik. Ráadásul a legjobb, ha elfelejtjük a Telekom ügyfélszolgálatot, mert személyes ügyintézés esetén például a díjcsomagváltás költsége megduplázódik.