Előző cikkünk folytatásaképpen ismét szeretnénk néhány tanáccsal segíteni azoknak a kisvállalkozásoknak a dolgát, akik első alkalommal fordulnának hitelkérelemmel valamelyik bankhoz. Összeállításunkban újabb tíz olyan tényezőt szedtünk csokorba, amire nem árt figyelniük, ha sikeres hitelkérelmet szeretnének beadni.
1. Légy tudatos!
Előző cikkünket is a tudatosság fontosságával kezdtük, de mivel ezt nem lehet eleget hangsúlyozni, ezért ezúttal is ezt emeljük ki első helyen. Ez esetben arra gondolunk, hogy már a hitelfelvételi procedúra kezdetekor célszerű tisztáznunk, hogy mit akarunk elérni: vagyis milyen célra, mekkora összeget és milyen futamidőre szeretnénk felvenni. Ha ez megvan, akkor az már félsiker: hiszen csak azt a szereplőt kell megtalálnunk, aki ilyen paraméterekkel hajlandó nekünk pénzt kölcsönözni.
Hirdetés
Hirdetés
2. Lesz dolga a könyvelőnknek is
Szükség lesz a könyvelőnk által készített pénzügyi dokumentációkra is. A bankok a hitelminősítéshez nemcsak a már lezárt üzleti évekről készült beszámolókat és az azt alátámasztó főkönyvi kivonatokat, hanem a hitelkérelmet közvetlenül megelőző időszak számait tartalmazó főkönyvi kivonatot is bekérik. Ne lepődjünk meg ezen, hiszen ezzel az a cél, hogy reálisan felmérjék a vállalkozás aktuális helyzetét – például, hogy mennyire volt erős negatív hatása a Covid-járványnak az üzletmenetünkre. Amennyiben a bank túlzottan nagynak ítéli a bevételek visszaesését, úgy a vállalkozás akár „nem hitelezhető” kategóriába is kerülhet.
3. Górcső alatt a tulajdonosok és múltjuk
Fontos lesz bemutatnunk a vállalkozás tényleges magánszemély tulajdonosait – még akkor is, ha ezt nem mindenki veszi jó néven. Ma már egy bank sem nyújt hitelt anélkül, hogy ne ismerné meg azokat a személyeket, akik akár több cégen keresztül is, de végső soron kedvezményezettjei lesznek a hitelnek. Az offshore cégek tulajdonában álló vállalkozásoknak tehát nem lesz könnyű hitelt szerezniük.
4. Kisérthet a múlt
Fontos lesz – mondhatni kísért – a múlt. És itt nemcsak magának a vállalkozás múltjára kell gondolni, hanem a cég tulajdonosainak és vezetőinek korábbi céges ügyeire is. A hitelkérelmet befogadó kereskedelmi bankok ugyanis különböző céges adatbázisokban alaposan utánanéznek ezen személyek pedigréjének. Nem pályázik jó eséllyel hitelre az a cég, amelynek tulajdonosai korábban már több céget is felszámolásba vittek.
5. Kik a képviselők?
Nem árt tisztában lenni – sokszor sajnos ez sem mindenkinek egyértelmű – azzal is, hogy ki is képviselheti magát a céget? Ehhez célszerű megnézni a cégkivonatot, hiszen ha például együttes aláírásra van szükség, akkor sajnos mindkét képviselőnek egyidőben meg kell majd jelenni a bankfiókban, aláírási címpéldánnyal igazolva képviseleti jogosultságát.
6. Igazolások csak érvényes okmányokkal
Ellenőrizni kell a személyi okmányainkat, ezeket ugyanis be fogják kérni nemcsak az ügyvezetők, hanem az esetlegesen készfizető kezességet vállaló tulajdonosoktól is. Fontos, hogy mind a személyi igazolványok, mind pedig a lakcímkártyák érvényesek legyenek.
7. Nem lehet köztartozás!
Igazolnunk kell természetesen, hogy a hitelt igénylő cégünknek nincs NAV és helyi adó tartozása. Ezért be kell szereznünk – akár a könyvelőnk révén – egy nullás igazolást, amit gyorsíthat, ha felvetetjük magunkat a köztartozásmentes adózói adatbázisba felvétel.
8. Spóroljunk az idővel!
Fontos a gyors időpontfoglalás. Legyünk tisztában azzal, hogy nem csak mi akarunk hitelt felvenni, hanem még nagyon sokan mások is. A támogatott hitelkonstrukciók népszerűsége miatt nagyon sok az érdeklődő, ezért lehet, hogy csak hetekre előre kapunk időpontot a hitelkérelmünk benyújtására. Egyes hitelprogramok esetében ráadásul nem is bankfiókban kell ezt megtennünk: a Széchenyi Kártya konstrukcióinál például a KAVOSZ Zrt., a VOSZ, illetve a területi kereskedelmi és iparkamarák irodáiba tudjuk ezt intézni, az MFB-hitelek esetében pedig az MFB pontokon. Érdemes ezért mielőbb elkezdeni tárcsázni a megfelelő telefonszámokat!
9. Nyomtatványok kitöltése
A hitelkérelmi nyomtatványok kitöltése olykor nem könnyű, és nem mindig megy elsőre hibátlanul. Ezért hagyjunk elég időt erre magunknak, illetve kérjünk segítséget olyan szakemberektől, akik szakavatott módon foglalkoznak ezzel. A hibásan kitöltött kérelem, a tévesen megtett nyilatkozatok a hitelkérelem elutasításához, a hibás adatrögzítés pedig felesleges hiánypótlási körökhöz vezethet.
10. Jól jöhet a segítség!
Gondoljuk át, mennyivel gyorsabb és kényelmesebb lenne az életünk, ha a hitelfelvételhez tanácsadót vennénk igénybe. Egy, a banki hitelezés folyamatát jól ismerő szakértő – mint a Bankmonitor.hu – segítségével ugyanis egy sor adminisztratív problémát gyorsabban és könnyebben kezelhetünk és nagyon sok fölösleges kört megspórolhatunk. És persze ennyivel is több időnk marad a vállalkozás más ügyeinek intézésére!