Érdekes változás lép életbe a jelzáloghiteleknél novembertől!

Érdekes változás lép életbe a jelzáloghiteleknél novembertől!
Hirdetés
Hirdetés

Cikk2022-10-31
 

Változott a jelzáloghitelek THM (teljes hiteldíj mutató) kereskedelmi kommunikációban szereplő értékének meghatározása október 31-től. A reklámokban szereplő érték úgy is módosulhat a következő hónaptól, hogy a pénzintézet nem változtatott semmit a kölcsönének kondícióin. De mit jelent ez a módosítás a gyakorlatban?

A THM a hitelek összehasonlítására szolgáló mutató, gyakorlatilag a kölcsön valamennyi költségét kifejezi százalékos formában. Ahhoz, hogy az összehasonlítás funkcióját ténylegesen be tudja tölteni hasonló konstrukciókat érdemes összevetni. Ez különösen a kereskedelmi kommunikáció esetében igaz: nagyon nem mindegy, hogy egy reklámban, hirdetésben milyen paraméterek mellett számoljuk ki a THM értékét. A mutató nagysága ugyanis nagy mértékben függhet a futamidő, vagy épp a hitelösszeg nagyságától.

Fontos
A jogszabály éppen ezért rögzíti, hogy pontosan milyen paraméterekkel kell bemutatni egy kölcsön THM értékét a kereskedelmi kommunikáció során. Ezek az előírások azonban október 31-től módosulnak.

Hirdetés

Hirdetés

Mi változott a lakáshitelek THM meghatározása kapcsán?

A kereskedelmi kommunikációban október 31-ig 5 millió forint összegre és 20 éves futamidőre kellett meghatározni a jelzáloghitelek THM értékét. Jelenleg azonban már 12 millió forint kölcsönösszegre és 20 éves futamidőre érvényes teljes hiteldíj mutató értékét kell publikálni.

Fontos kihangsúlyozni, hogy a THM értékének kiszámítási módja nem változott, az eddig alkalmazott képlet, módszer alapján kell továbbra is meghatározni a mutató értékét. Amikor pedig konkrét ajánlatot kérünk,vagy szerződést kötünk, akkor a saját élethelyzetünknek, igényeinknek megfelelően fogja a bank meghatározni a THM értékét. Ez egyben azt is jelenti, hogy a konkrét hitelügyletek, szerződések THM értéke nem módosul a mostani változás miatt.

Milyen hatása lehet a változásnak?

Valóban a szerződésben szereplő teljes hiteldíj mutató értéke nem változik, csak a kereskedelmi kommunikációban használt THM meghatározása módosult. De egyáltalán miért egységes a reklámokon, kereskedelmi kommunikációban használt mutató kiszámítása? A THM egyik legfontosabb feladata az ajánlatok összehasonlítása. Nehéz ezt a funkciót betölteni úgy, ha a reklámokban teljesen eltérő konstrukciók THM értéke jelennének meg. Ha két pénzintézet ugyanazon hitelről teljesen más kölcsönösszeg és és futamidő mellett kommunikálna, akkor a hirdetésben szereplő információkat csak nagy nehézségek árán lehetne összehasonlítani.

A módosítás teljesen érthető, hiszen a jelzáloghitelek átlagos összege jelentősen emelkedett az elmúlt évek során. Ma már egy átlagos igényt sokkal jobban lefed egy 12 millió forintos lakáshitel, mint egy 5 millió forintra szóló ajánlat.

A változás mondhatni csak technikai, ettől függetlenül jelentős mértékben megváltozhat a kereskedelmi kommunikációban szereplő ajánlatok THM értéke.

Lakáshitelnél a kereskedelmi kommunikációban használt THM változás

Ennek prezentálására a Bankmonitor szakértői megvizsgálták az egyes bankok fix kamatozású 20 éves futamidejű lakáshitel ajánlatait. A Bankmonitor lakáshitel kalkulátora szerint 7 bank kínál jelenleg ilyen hitelkonstrukciót, ezek közül pedig hatnál kedvezőbb a teljes hiteldíj mutató értéke 12 millió forint hitelösszeg esetében, mint 5 millió forint kölcsönösszegnél.

Több oka is lehet ennek az eltérésnek:

  • Számos pénzintézet kedvezőbb kamat mellett kínál nagyobb kölcsönösszeget. A kereskedelmi kommunikációban szereplő THM meghatározásánál a kölcsönösszeg megemelése azt eredményezheti, hogy kedvezőbb kamat mellett kell kiszámolni a mutató értékét.
  • Elképzelhető, hogy egyes pénzintézetek csak meghatározott hitelösszegtől adnak kedvezményt az induló díjakból. Az új szabály mellett elképzelhető, hogy nagyobb kedvezményt adnak a egyes bankok a magasabb hitelösszeg miatt.
  • A THM kiszámítás során a hitelfelvételhez kapcsolódó kezdeti fix költségek nagyobb hitelösszegre vannak „elporlasztva”, vagyis a mutató értékére kisebb a hatásuk. Fontos azonban megjegyezni, hogy ilyen hosszú, 20 éves futamidő esetében ez a hatás elhanyagolható.

A legtöbb esetben a kereskedelmi kommunikációban szereplő THM változását a kamatok csökkenése eredményezheti. Fontos azonban kihangsúlyozni, hogy a változás csak adminisztratív okokra vezethető vissza. Ha novembertől egy hirdetésekben kedvezőbb THM értéket látunk, mint októberben, akkor az nem azt jelenti feltétlenül, hogy a pénzintézet kamatot csökkentett. Elképzelhető, hogy csak a jogszabályi előírások módosulása áll a háttérben.

Kalkulálj
A hirdetésekben, reklámokban jellemzően a kereskedelmi kommunikációnak megfelelő feltételekre szerepel a THM értéke. Éppen ezért érdemes mindenkinek a saját igényeinek megfelelő kalkulációt elvégezni. Így kiderül, hogy számára melyik bank kínálja a legkedvezőbb feltételekkel a kért hitelösszeget.
Lakáshitel kalkulátor
Spórolj akár Milliókat
Ft
Ft
év
Ft
Bankmonitor
Hirdetés
Az élet legnagyobb pénzügyi kérdéseiben (és ilyen a lakáshitel felvétel) kizárólag megfontoltan érdemes döntést hozni. Használd a Bankmonitor.hu Lakáshitel-kalkulátorát: 13 bank több, mint 100 hiteltermékét tudod összehasonlítani részletesen

És itt nincs vége: a Bankmonitor segít Neked az ügyintézésben. A Bankmonitor kiemelt és ingyenes szolgáltatása keretében egyszerre több banktól is konkrét hitel ajánlatot mutatunk be Neked, mely akár 6 hónapig is érvényes. Nem kell küzdened a bankfiókban, a Földhivatalban, mindent elintézünk helyetted a hitelhez jutásig és az időközben felmerülő esetleges problémákra azonnali megoldási javaslatot adunk. Kényelmes, gyors, megbízható – válaszd a Bankmonitort. Garantáltan ugyanazokkal a feltételekkel kapod meg (sokkal kényelmesebben) a hitelt nálunk, mint ha bemennél a bankfiókba. Sőt! Több esetben is egyedi kedvezményeket kínálunk (ingyenes előtörlesztés, ingyenes utalás…stb), melyeket a bankfiókban nem kapsz meg.

Hirdetés