A múlt héten felröppent a hír, hogy a forintosításból kimaradt deviza alapú autóhitelek és személyi kölcsönök átváltását is fontolóra vették. Eddig olyan ellenérveket hallottunk, hogy a jelzáloghitelekhez képest rövidebb futamidővel rendelkező ügyletek néhány év alatt úgyis kifutnak a rendszerből, most mégis napirendre került a téma. Kiszámoltuk, hogy a frank alapú autóhitelesek mennyivel tartoznak még a hátralévő futamidő függvényében akár lesz forintosítás, akár nem. Öveket bekapcsolni, szerpentinek és hajtűkanyarok nélkül is sok autós rémálma következik.
Hiába törlesztünk rendesen, nem akar csökkenni a tartozás
Az autóhitel szerződésünk melléklete volt egy törlesztés lefutás, vagy törlesztési ütemezés táblázat, amely megmutatta, hogy a havi részlet az adott hónapban mennyi tőkét és mennyi kamatot tartalmaz majd. Ez az úgynevezett annuitás táblázat, ami egyenletes részletekkel kalkulál úgy, hogy a futamidő elején magasabb a részletünk kamattartalma, a futamidő vége felé pedig a tőke dominál.
Kiszámoltuk, hogy az induló tőke százalékában mennyi az autóhitelesek fennálló tartozása átlagosan 8%-os hiteldíjat feltételezve a lejáratot megelőző években nyolc, kilenc illetve tíz éves futamidő esetén.
Aki akkor, azaz öt évvel ezelőtt vette fel 8 éves futamidőre a svájci frank alapú autóhitelét, amikor a háttérben már szólt a deviza alapú hitelezés hattyúdala, annak még 45% az induló tőkére vetítve a fennálló tartozása devizában. Akinek a 10 éves futamidőből már csak egy van hátra, az még a felvett frank összeg 14%-ával és annak kamataival tartozik.
Szakadék az autó értéke és a fennálló tartozás között
Első körben feltételezzük, hogy – az adósok átlagosan 160 CHF/HUF árfolyam mellett adósodtak el és – a forintosítás piaci árfolyamon történik. A következő táblázat alapján megállapíthatjuk, hogy számos ügyfél hiába fizetett erőn felül és az árfolyamváltozás miatt az eredetileg meghatározott részlet felett, a tartozása így is jelentős. További probléma, hogy sok esetben mély szakadék tátong az autó aktuális értéke és a fennálló tartozás között.
Ha az adós kétmillió forintot vett fel nyolc évre és már öt éve törleszt, forintban akkor is 1 millió 646 ezer forint a tőketartozása. Tíz éves futamidő esetén, ha még kettő van hátra, akkor közel az induló tartozás felével (988 ezer forinttal), ha már csak egy év, akkor pedig a negyedével (512 ezer forinttal) tartozik az adós.
Ha kiterjesztik a forintosítási árfolyamot
Mennyivel jár jobban az autóhiteles, ha nem piaci, hanem a jelzáloghitelekre vonatkozó forintosítási árfolyam mellett váltják át az autóhiteleket? Aki a futamidő nyolc évéből ötöt már letudott, annak 1 millió 443 ezer forintot (203 ezer forinttal kevesebbet) kellene még kamatokkal növelten megfizetni. A tíz éves autóhitel utolsó két évében 866 ezer forintra (122 ezer forinttal kevesebb), illetve 449 ezer forintra (63 ezer forinttal kevesebb) csökkenne a fennálló tőketartozása.
MNB: 290 ezer szerződés, 500 milliárd forintos állomány
A jegybank ügyvezetője rámutatott, hogy a forintosítás 290 ezer autóhitel és személyi kölcsön szerződést érinthet, melyek összesített állománya körülbelül 500 milliárd forint.
Az adósok többségének eddig is komoly erőpróbát jelentett az árfolyamváltozás következtében megemelkedett részletek törlesztése. Sokan már majdnem padlóra kerültek, a fix árfolyamon történő átváltással is csak a gongszó mentené meg őket a kiütéstől. Egy szusszanás után jön a következő menet, amikor az autóhitelt valahogy tovább kell törleszteni.
Mielőtt valaki bedobná a törölközőt, inkább nézzen szét, hogy milyen hitelre tudná kiváltani a jelenlegi adósságát!
Maradt benned kérdés? Véleményed van? Szívesen látjuk! Szólj hozzá írásunkhoz lentebb, vagy írj a jobb oldalon található „Kérdezz tőlünk” felületen! Mindenkinek válaszolunk.