Mennyit fizet az adós helyett az állam a Fix3%-os hitelnél?

Mennyit fizet az adós helyett az állam a Fix3%-os hitelnél?
Hirdetés
Hirdetés

Cikk2025-09-22
 

Az Otthon Start megjelenésével sokakban felmerülhetett a kérdés, hogy valójában hogyan is működnek a támogatott hitelek. Magyarországon nagy népszerűségnek örvendenek az állami kamattámogatott hitelek, mint a Babaváró, a CSOK Plusz vagy az éppen most induló Otthon Start. Ennek érthető az oka, mivel a piaci alternatívánál alacsonyabb a támogatott hitel kamata, így aki teheti, a támogatott verziót választja. De mennyit fizet az állam, a társadalom egy ilyen kedvezményes hitel után?

A Bankmonitor szakértői azt mutatják be, hogy hogyan működnek a kamattámogatott hitelek és mekkora költségvetési teherrel járnak együtt ezek a programok.

Hogyan is működik egy ilyen támogatott hitel?

A hitelfelvevő vagy 0%-os kamatot fizet, mint a Babaváró és a Munkáshitel esetében vagy 3%-os kamatot, mint a CSOK Plusz és a most induló Otthon Start esetében. Azonban a hitel nincsen ingyen, valakinek fizetni kell a kamatot, ha azt nem az hiteligénylő teszi, akkor valaki másnak kell, jelen esetben az államnak.

A Babaváró és a Munkáshitel esetében a hitelt felvevőknek (legalábbis a kamattámogatás ideje alatt) nem kell kamatot fizetniük, mivel azt helyettük az állam teszi meg. Egészen pontosan az állam a kölcsön havi kamatrészét fizeti a folyósító banknak. Tehát ez az igénylő oldaláról olyan, mint egy kamatmentes kölcsön, mivel csak a tőketörlesztési részt kell fizetniük.

A kamattámogatott hiteleknél a jogalkotó előírja a maximális ügyleti kamat mértékét, vagyis azt, hogy a bankok maximum milyen kamattal folyósíthatnak támogatott kölcsönöket. Az ügyleti kamat a hitel teljes kamata, amelyből a hiteligénylő vagy semennyit, vagy csak egy részt fizet meg, a fennmaradó részt az állami kamattámogatás fedezi.

A támogatott hiteleknél használt ügyleti kamatszint meghatározása jelenleg úgy történik, hogy megnézik az utóbbi három hónapban tartott 5 éves futamidejű államkötvény-aukciókat. Ezeken az aukciókon különböző hozamok (kamatok) alakultak ki. A számításhoz minden aukció eredményét a ténylegesen eladott mennyiséggel súlyozzák – vagyis ahol több kötvényt adtak el, annak nagyobb lesz a súlya az átlagban.

Ezután ennek az átlaghozamnak veszik a 110%-át, majd ehhez még hozzáadnak 1 százalékpontot. Az így kapott érték lesz az ügyleti kamat, amelyet a továbbiakban használnak a támogatott hitelekhez. A szeptemberben meghirdetett támogatott hitelek évi 8,11%-os teljes ügyleti kamattal operálnak.

Tehát az állam a kamattámogatás keretében átvállalja a Babaváró és a Munkáshitel kamatát, vagyis egy 8,11%-os kamatozású kölcsön teljes kamatterhét ő fizeti, az adósnak pedig csak a tőketörlesztést kell havonta rendeznie. A Fix 3%-os hitelek esetében az adós 3% kamatot fizet és a további részt fizeti helyette az állam.

Az igénylők szempontjából az ügyleti kamat mértéke mindaddig lényegtelen, amíg nem áll elő olyan körülmény, ami miatt a támogatás elvesztése, visszafizetése válna szükségessé, ugyanis a hiteligénylőknek a vagy semmit, vagy maximum 3% kamatot kell megfizetni.

A kamattámogatáson kívül fontos eleme a támogatott hiteleknek a támogatásra jogosult kör meghatározása. Az eddigi támogatások kapcsán az egyértelmű politikai célokon túl a kormány előnyösebb helyzetbe akarta juttatni a családokat vagy családalapítás előtt állókat.

A korlátozás lényege, hogy ne mindenki, hanem kifejezetten a családalapítás előtt állók élhessenek ezzel a lehetőséggel. Így a programok nem általános segélyt jelentenek, hanem egy tudatosan irányított támogatást, amely anyagilag segítheti a jogosultakat, miközben elkerüli a felesleges állami kiadásokat.

Hirdetés

Hirdetés

Mi a helyzet az Otthon Starttal?

Az Otthon Start esetében már közel sincsenek olyan szigorú szűrők, mint amilyeneket a Babavárónál, vagy épp a CSOK Plusznál láthattunk. Természetesen itt is előkerülnek a megszokott alapfeltételek – nagykorúság, büntetlen előélet, TB-jogviszony –, de nem követelmény sem a házasság, sem a gyermekvállalás. A legfontosabb korlát inkább az, hogy az elmúlt 10 évben ne rendelkezzen az igénylő 50%-ot meghaladó lakástulajdoni hányaddal. Emiatt a program jóval szélesebb réteget ér el, mint a korábbi támogatások.

A 2025. szeptemberében induló Otthon Start hitelek ügyleti kamata 8,11%. Vagyis az állam a hitelt felvevők által fizetett 3% és a 8,11% közti különbséget fizeti a banknak.

Egy 25 éves futamidejű, 50 millió forintos Otthon Start hitelnél az igénylő havitörlesztőrészlete 237 106 forint. Ebből mintegy 125 ezer forint kamatteher, a fennmaradó rész pedig tőketörlesztés. A teljes kamat ennél jóval magasabb lenne, a banknak ugyanis az állam további 212 917 forintot fizet kamattámogatásként.

Otthon Start: Ennyit fizetsz te, és ennyit az állam

Az első évben a hiteligénylő összesen 2 845 268 forintot fizet törlesztőrészletként a banknak, miközben az állam további 2 523 299 forintot vállal át kamattámogatásként.

Az állami támogatás összege hónapról hónapra mérséklődik, hiszen a tőketartozás folyamatosan csökken, így az arra számított kamat is egyre alacsonyabb. Öt év alatt összesen közel 11,9 millió forintot fizet ki az állam kamattámogatásként egy ilyen hitel után.

Otthon Start kalkulátor
Tudd meg, hogy mennyivel jársz jobban az új, 3%-os első lakásvásárlási hitellel!
Ft
Ft
Ft
Bankmonitor

Számottevő teher a költségvetésnek

A bankszektor arra számít, hogy a program első évében közel 800 milliárd forint Otthon Start hitel kihelyezésére kerülhet sor. Ha azzal a feltételezéssel élünk, akkor ennek a 800 milliárd forintnyi Otthon Start hitelnek a kamattámogatása egyszerűen kiszámolható: az állam az első évben 40,37 milliárd forintot fizetne ki kamattámogatásként. Ez első hallásra bődületes összegnek tűnhet, de érdemes kontextusba helyezni.

A 2025-ös költségvetés 42 852 milliárd forintos kiadással számol, így a 40 milliárd forint mindössze 0,093%-a az idei költségvetésnek. Ráadásul a tényleges kifizetés legkorábban 2026 tavaszán esedékes, és akkor is az addig felvett állomány után, ami nagy valószínűséggel nem éri el a 800 milliárd forintot. Ez tehát azt jelenti, hogy az állami kamattámogatási teher még ennél is kisebb lehet.

Abban az extrém esetben, ha az 5. év után a kamatokat, például 20%-on állapítanák meg a következő időszakra, akkor az adósok még mindig 3%-ot fizetnének, de az állam kamattámogatási terhei valóban jelentősen megnőnének. A 800 milliárd forintos Otthon Start állomány esetén ez a teher a 2025-ös költségvetésnek mindössze 0,266%-át tenné ki, 114 milliárd forintot. Ez jóval több, mint az első évben, a jelenlegi 8,11%-os ügyleti kamat mellett számolt összeg, de még így is kezelhető nagyságrend a költségvetésben.

Persze évről évre új hitelek kerülnek be a programba, a fenti példa az első évben várható kihelyezés kamatterhét mutatja be.

A név új, de a jelenség nem az

Ha az Otthon Start kamattámogatási költsége a jövőben túl nagyra nőne, a kormány jó eséllyel szigorítaná a feltételeket – ahogy ez a 2000-es évek elején is megtörtént. Akkor a támogatott forinthitelek rövid idő alatt óriási népszerűségre tettek szert, ami jelentős terhet rakott a költségvetésre. Az Európai Bizottság és az IMF jelentései szerint a program költsége a GDP közel 1 százalékát is elérte, miközben a lakáshitelek állománya három év alatt többszörösére nőtt. A kiadások megfékezése érdekében 2003 végén és 2004 elején szigorítottak az igénybevételi feltételeken: magasabb kamat, szűkebb jogosultság. A szigorításokkal végül sikerült elérni, hogy a kamattámogatott lakáshitelek ne váljanak fenntarthatatlan pénzügyi csapdává az állam számára.

Azt fontos kiemelni, hogy a támogatott hitelekkel kapcsolatos kiadások és az államadósság finanszírozási költségei is jelentős mértékben csökkennének az alacsonyabb forint kamatszintekkel. Ezáltal az állam érdekelt abban, hogy minél alacsonyabb legyen a piaci kamatszint mert ezzel a saját kamat- vagy kamatjellegű kiadásait is csökkenteni tudja.

A kamattámogatott hitelek ügyleti kamatszintjének változása

Ennek a cikknek nem volt célja az Otthon Start program társadalmi vagy lakhatási hatásainak vizsgálata. A szándék kizárólag az volt, hogy bemutassa, miként működnek a támogatott hitelek, és költségvetési szempontból mekkora terhet jelenthetnek. Vagyis itt egy tisztán pénzügyi megközelítésről van szó, amely az állami kamattámogatás várható költségeit igyekezett közérthetően bemutatni.

Lakáshitel kalkulátor
Spórolj akár Milliókat
Ft
Ft
év
Ft
Bankmonitor
Hirdetés
Hirdetés