A dráguló készpénzfelvételek miatt egyre többen döntenek úgy, hogy a kártyájukkal készpénzfelvétel helyet inkább vásárolnak. Ez a tendencia a tranzakciós adó emelésével a jövőben várhatón csak tovább fokozódik. Cégtulajdonos, illetve cégvezetőként érdemes felkészülni a változó költési szokásokra, és kártyaterminált igényelni. Mai cikkünkben összefoglaltuk a legfontosabb tudnivalókat a kártyaelfogadó terminálokkal kapcsolatban.
A tranzakciós adó bevezetésével, illetve emelésével megnőtt a készpénzhez jutás költsége. Mivel az emberek többsége utalva kapja a fizetését, egyre inkább preferált fizetési mód a bankkártyás vásárlás. Ugyanis ez az a banki tétel, ami a tranzakciós adó ellenére zömében még mindig ingyenes. A cégeknek is érdemes erre felkészülni kártyaelfogadói terminállal. A nagyobb bankok közül összesen négy (AXA Bank, Citibank, Gránit Bank és a Sopron Bank) nem kínál bankkártya elfogadó terminálokat, míg néhány bank (például a Raiffeisen Bank) nem önállóan, hanem partnercégén keresztül nyújtja ezt a szolgáltatást.
A
kártyaelfogadó terminál másik elterjedt neve a
POS, ami az angol point-of-sales rövidítéséből származik. Több változata is van, például a
pénztárgéppel összeköttetésben lévő és az attól független terminál. Ezen kívül rendelhetünk
asztali verziót, vagy pedig
mobil eszközt. Ez utóbbi a vendéglátó egységekben hasznos: az ügyfélnek nem kell kifáradnia a kasszához, az asztalánál tudja a fizetését intézni. Sok cég a terminálok lassúsága miatt nem preferálja az ilyen eszközöket. Erre megoldás lehet, ha nem lassú
telefonvonalon keresztül kommunikál a POS terminálunk a bankkal, hanem
internetet használ (akár mobilinternetet is). Bár személyes tapasztalatunk alapján van olyan cég, aki ezt úgy oldotta meg, hogy két terminált telepített, és amíg az egyik vásárló a PIN kódjával bajlódik, a másik terminálon már meg is történhet a fizetés. Mindegyik típusú terminál tartalmazhatja az
érintés nélküli fizetést, a
PayPass, vagy
PayWave funkciót. Ennek segítségével az 5.000 forint alatti tételek esetén a vásárlónak még PIN kódot sem kell megadnia.
Milyen előnyökkel jár a cégem számár egy POS?
- nem kell a pénzkezeléssel bajlódni, annak költségeit viselni
(váltás, bankba befizetés, rovancsolás, elszámolás, hamis bankjegyek kiszűrése) - egyre több vásárló keresi a kártyás fizetés lehetőségét
(drága készpénzfelvétel mellett még általában ingyenes a kártyás vásárlás) - a vásárlók a tapasztalatok szerint több pénzt költenek el bankkártyával, mint készpénzzel
(Nem korlátozza a náluk lévő készpénz mennyisége a vásárlás végösszegét, ráadásul több az impulzusvásárlás, azaz „a meglátni és megvenni” típusú vásárlás.) - sokan választják a kifejezetten vásárlásra kitalált hitelkártyát a hozzájuk kapcsolódó kedvezmények miatt
(Amennyiben nincs terminálunk, ezek a vásárlók nem vásárolnak nálunk.) - turisták többsége is a kártyás vásárlást preferálja
(Svédországban gondolkodnak a készpénz megszüntetésén) - SZÉP kártya elfogadása
(Többletköltséggel, speciális terminállal jár, de megcélozhatjuk ezt a kört is)
Mennyibe kerül mindez nekem?
Ezek a szerződések tipikusan személyre szabott, egyedi ajánlatok, vállalatonként és bankonként eltérő díjazással. Általában elmondható, hogy felszámolhatnak valami féle
havi, vagy szerződéskötési díjat. Előbbi néhány ezer, utóbbi néhány tízezer forint körül alakulhat. Bár e kettő terhelésétől általában bizonyos forgalom után eltekintenek a pénzintézetek. Ami a fő költséget jelenti az 1-2% körül alakuló
kereskedői jutalék. Ez annyit jelent, hogy a kártyával fizető vásárlóink által az üzletben elköltött 100 forintból, csak 99, vagy 98 forintot írnak jóvá a bankszámlánkon. Ez magas összeg, de a kártyás vásárlók által generált plusz forgalom általában ennél általában jóval nagyobb.
Ezekhez a költségekhez képest alacsonyabb volumenű, de mégis érdemes megemlíteni, hogy a kártyaterminál és a bank közötti
kommunikáció költségei is általában minket terhelnek. Ha a telefonon keresztüli kommunikációt választottuk, akkor helyi számot tárcsáz a POS, míg ha internetes verziót, akkor internet előfizetésre lesz szükségünk, ami szintén többletköltség. Főként akkor, ha egyébként a boltban nem terveztünk internetelérést. A mobil készülékekbe szükséges SIM kártyát, a mobil kártyaterminál és a bank közötti kommunikáció költségeit adott esetben a bank állja.
Mik a feltételei?
Általában kikötés, hogy semmilyen típusú eljárás alatt ne álljon a cég (felszámolás, NAV, stb), illetve magyarországi gazdasági társaság legyen. Egyes bankok kiköthetnek bizonyos számlavezetési múltat, illetve akárcsak egy hitelfelvételnél egy minősítési eljárás alá kell vetni a cégünket. Néhol kérnek egy minimális tranzakció számot, vagy összeget, de ezek általában inkább a költségeket befolyásolják.
Technikai feltételek között általában az áramellátás, telefon, vagy internetvonal szerepel. Ezektől általában meghatározott távolságra tudják telepíteni a POS-t, de természetesen egyedi igények is kielégíthetőek. A már említett mobil terminál esetében pedig akár az ország különböző pontjain lehet ugyanazt a terminált használni, aminek elég néha az akkumulátorát feltölteni.
Ha az igénylés mellett döntünk, érdemes elgondolkodni, hogy milyen típusú terminál felelne meg nekünk leginkább: a nagy sorban állás miatt mindenképp egy gyors, internet alapú POS-re van szükségünk, vagy a vendéglátás miatt okvetlenül a vezeték nélküli megoldást kell előnyben részesítenünk. Érdemes minden elérhető banktól ajánlatot kérni, és kiválasztani azt, ami a leginkább megfelelő a cégünk számára.
Kérjük, hogy mondd el véleményedet a Bankmonitorról! Szeretnénk figyelembe venni javaslataidat és kritikáidat, hogy minden pénzügyi kérdésedre megtaláld nálunk a választ. Töltsd ki kérdőívünket, a válaszadók között 3 darab 5 ezer Ft-os Shopline vásárlási utalványt sorsolunk ki.