Őseink nem akarják, hogy bankszámlát váltsunk

Őseink nem akarják, hogy bankszámlát váltsunk
Hirdetés
Hirdetés

Cikk2025-10-06
 

Annak ellenére, hogy ma már sok ingyenes bankszámla csomag létezik, az emberek többsége úgy tartja, hogy túl drága a számlája. Felmerül a kérdés, hogy ha elégedetlenek vagyunk és van jobb opció, akkor miért nem váltunk? Mert bizony emberből vagyunk.

Túl drága a bankszámlánk

A Bankmonitor kutatása szerint az emberek majdnem kétharmada drágállja a bankszámláját, miközben a válaszadók 70 százaléka tisztában van azzal, hogy valamilyen formában van ingyenes bankszámla. Vagyis sokan vannak vele úgy, hogy tudják, sokat fizetnek, lehetne ez kevesebb is, azonban mégsem váltanak.

Miért nem váltunk?

Több oka is van annak, hogy ragaszkodunk a kellemetlenséghez. Vannak közvetlen indokok, amik nehézzé teszik azt, hogy rávegyük magunkat a váltásra: a válaszadók leginkább a számlaváltással járó vesződséget és az információ, valamint a bizalom hiányát emelték ki.

Ezen felül viszont ott van az emberi tényező is. Emberek vagyunk, nem tökéletesen működő számítógépek. Ez azt jelenti, hogy bizony vannak olyan helyzetek, amikor valami pénzügyileg nekünk nem éri meg, tudnánk módosítani, de mégis maradunk. Ilyen példa amikor a bevásárlásnál megvesszük a plusz egy csokit: nincs feltétlenül rá szükségünk, nem is éri meg erre költeni, de emberből vagyunk, és elcsábulunk.

A viselkedési tudományok egyre több olyan szituációt és mögöttük meghúzódó indokot találnak, ahol rendszeresen rossz döntést hozunk. Az egyik ilyen általános szituáció a meglévő helyzethez való ragaszkodás, a változtatás elutasítása, más szóval a status quo bias. De mit is jelent ez pontosan, és miért alakult ki bennünk?

Hirdetés

Hirdetés

Ragaszkodás az állandósághoz

Sok evolúciós reflexünk van, amik ősemberként segítették a túlélésünket, azonban ma már hibás döntésekhez vezet. A status quo bias őseinknek rendkívül hasznos volt, hiszen felesleges kockázatvállalást előzött meg azzal, hogy az ismert körülményeket preferáltuk az ismeretlenek helyett. Mivel akkor nagyon kevés információ volt elérhető új és ismeretlen körülményekről, emiatt könnyen érhette őket kellemetlen meglepetés azzal, hogy a jól ismert körülményeiket elhagyták valami újért.

Manapság azonban sokkal több információ elérhető friss alternatívákról, így a változás általában messze nem jár akkora kockázattal, mint amire be vagyunk kalibrálva. Az emberi agy viszont rendkívül lassan változik, és az alapvető reflexek megmaradtak. Emiatt nem mondunk le egy egyre dráguló előfizetést vagy ezért alakulnak ki kedvenc boltjaink, márkáink. És bizony, emiatt ragaszkodunk a bankszámlánkhoz, annak ellenére, hogy előfordulhat kedvezőbb konstrukció is számunkra.

Mindennapi példák

Ez a reflex szerű működés könnyen kihasználható, és több példa is van rá, hogy ez mikor lép életbe. Egyik leggyakoribb példa az ingyenes próbaidőszak bizonyos szolgáltatóknál. Kivel nem fordult már elő, hogy regisztrált, megadta a bankkártya adatai, majd elfelejtette az időszak végén lemondani a szolgáltatást?

Ennek eggyel finomabb verziója, amikor egy szolgáltatás (például előfizetés, vagy bankszámla) nagyon olcsó árakkal indul, majd fokozatosan drágul meg. Mivel egy meglévő szokást módosítani vagy teljesen lemondani nehéz, könnyen kerülhetünk pénzügyileg előnytelen helyzetbe.

Mit tehetünk?

Az első és legfontosabb, hogy tudatosítjuk magunkban, hogy bizony elfogultak vagyunk a változás ellen. Amint ez megtörtént, könnyen tudunk arra a kérdésre válaszolni, hogy valamihez azért ragaszkodunk, mert valóban megéri nekünk, vagy csak az ismeretlentől való félelem vezet minket. Ebben segít, ha felmérjük az opcióinkat, például, hogy a jelenlegi bankszámlánknak milyen előnyei és hátrányai vannak, és ezek hogyan viszonyulnak egyéb bankszámlákhoz. Ezt az összehasonlítást pedig érdemes szokássá alakítani, mondjuk évente, vagy kétévente felülvizsgálni, hogy megéri-e váltanunk vagy sem.

Manapság szerencsére a bankszámla ügyintézés messze nem jár annyi nehézséggel, mint korábban. A legtöbb banknál elérhető online számlanyitás és személyes ügyintézés is. A Bankmonitor oldalán pedig könnyen összehasonlíthatjuk a különböző ajánlatokat, hogy az igényeinknek legmegfelelőbb számlát tudjuk választani.

Hirdetés
Hirdetés