Sikertörténetek, melyek fenekestül forgatják fel az életünket

Sikertörténetek, melyek fenekestül forgatják fel az életünket
Hirdetés
Hirdetés

Cikk2016-08-17 Frissítve: 2021-07-01
 

Képzeljünk el egy világot, ahol a fotelből ülve tudok bankszámlát nyitni, a sarki közértbe járok pénzt kivenni, egy egyszerű sms-sel utalok át pénzt, és a mobilom tanácsára a hónap végéig szép summát spórolhatok meg. Ez a mai valóság, és még csak a digitális forradalom elején tartunk. Íme 6 cég, ami megváltoztatja a jövőnket.

Ma már elképzelhetetlen az élet az okostelefonok nélkül, kutatások szerint átlagosan egy nap három órát töltünk a kütyük nyüstölésével, míg 5 éve egyetlen óráról beszélhettünk. Egyre több területre tör be a mobil, ma már befolyásolja, miként dolgozunk, utazunk, olvasunk, beszélgetünk, vásárolunk és sorolhatnánk.

Az egyszerűség-gyorsaság-megbízhatóság hármas könnyen megfogja a felhasználókat, a fiatalabb korosztály pedig egyenesen kiköveteli magának, hogy a jól bevált szolgáltatások például a bankolásban is visszaköszönjenek. Még a folyamat elején tartunk, de megkérdőjelezhetetlen, hogy a digitális bankolásé a jövő. Hiszen ki akarna órákat eltölteni egy bankfiókban, hogy számlát nyithasson vagy hitelt vegyen fel, ha ezt egy másik cégtől percek alatt megkapja és méghozzá sokkal olcsóbban.

A kereskedelmi bankok is ebbe az irányba mennek, de ők jellemzően csak követők tudnak lenni, az élen az olyan kisebb technológiai cégek állnak, melyeket egyre nagyobb figyelem övez. A következőkben sorra vesszük azokat a nagyobb nemzetközi neveket, amelyek befektetői oldalról a legtöbb figyelmet kapták és legtöbb pénzt kalapozták össze.

Hirdetés

Hirdetés

digitalbank160816Atom Bank

A listát a brit mobilbank vezeti, amely az első kizárólag digitális platformon keresztül elérhető bank volt az országban. Most áprilisban indultak el az első termékükkel, ami két megtakarítási ajánlat volt (egy évre 2%, két évre 2,2% kamat). A tervekben a banki termékek széles palettája tűnik fel, a folyószámla mellett kölcsönökkel és jelzáloghitelekkel is foglalkoznának, viszont ezek bevezetése csúszott a tulajdonosváltás miatt.

Áprilistól kezdve az alkalmazás iPhone-on volt először elérhető, az app gyakorlatilag azt jelentette, hogy saját kis bankfiókot kaptunk a kezünkbe. A digitális banknak egyetlen egy fiókja sincsen, és masszív call centerre sem kell költeniük, hiszen az ügyfelekkel való kapcsolattartást az alkalmazáson keresztül lehet intézni.

Starling

Még el sem indult a szolgáltatásával, de máris az egyik legnagyobb reménységként tartják számon a brit Starlingot. A céget az az Anne Boden vezeti, aki több mint 30 éves banki tapasztalattal bír és konkrét elképzelése van a bankolás jövőjéről. Véleménye szerint a nagy bankok túl sok mindent csinálnak, miközben a cél a Starling számára, hogy egyvalamiben igazán jók legyenek.

Ennek megfelelően 2017 elején csak folyószámla szolgáltatással indulnak el, ami képes lesz kapcsolódni a különböző fizetési rendszerekhez. Boden szerint ez az a terület, amit a mobilon kiválóan ki lehet szolgálni és itt van a legnagyobb esély arra, hogy valami nagyon újat adjanak a felhasználóknak. Az Atom Bankhoz képest ez óriási különbség, arra csak az idő fogja megadni a választ, hogy melyik elképzelés lesz a befutó.

Number 26

Nagy előnye a berlini cégnek, hogy otthon a fotelből lehet számlát nyitni (mindössze 8 perc alatt), egyszerűen csak egy videó hívásra van szükség, és a cég képviselőjének kell bemutatni az útlevelünket. Utána csak a számlánkra kell utalni és küldik is a MasterCard kártyánkat. Idővel mindenre akarnak lőni, a megtakarításoktól kezdve a hiteleken át a biztosításokig minden elérhető lesz a mobil alkalmazásukban.

Mindössze 2015 elején indult el korlátozásokkal a szolgáltatásuk, de már több mint 200 ezer ügyfelük van 8 országban. A felfutás magyarázata, hogy a számlanyitás és -fenntartás díjmentes, egyedül a Mastercard díjaiból kapnak egy meghatározott összeget. Ráadásul külföldön is extra költségektől mentesen használhatjuk a kártyát. Az már csak hab a tortán, hogy az N26-t lehetővé teszi a készpénzfelvételt például a Penny boltokban, de néhány másodperc alatt sms vagy e-mail segítségével küldhetünk pénzt is egy ismerősünknek.

Tandem

A briteknél egyre több szereplő tűnik fel a színen, közöttük az egyik legtöbb pénzt összekalapozó cég a Tandem, ami a nevének megfelelően egyfajta közösségi bankként akar működni. A banki engedélyt már megkapták, viszont a mobilbankukkal hivatalosan 2017 elején indulnak majd el. Különlegességük, hogy már a tervezés fázisába bevonták a nagyközönséget, a részvények egy kisebb részét több ezer befektető vásárolhatta fel és az ő szavuk is számítani fog a végső induláskor. Ezentúl közösségi pénzgyűjtést is szerveztek, a megcélzott 1 millió fontos célt 15 perc alatt össze tudták hozni.

A céljuk az, hogy az emberek pénzügyeit gatyába rázzák. A britek 90%-a a hónap végére kifut a pénzéből, pontosan ezért egy olyan mobilalkalmazásra van szükség, ami megmutatja, hogy mikor fogyhat el a pénzünk, mit tehetünk ellene és ha ez bekövetkezne, akkor mi lehet a megoldás. A tervek szerint részletesen lehet követni majd a kiadásokat, a közüzemi számláktól kezdve, a hitelkártya törlesztőn át a mobil számláig. Végső soron akár éves szinten 2500-3000 fontos megtakarítás is összehozható, ha tartjuk magunkat a tervekhez.

Moven

A tengerentúlon korábbra tehető a mobilbankok indulása, a Moven már 2013 nyarán megjelent az alkalmazásával, igaz csak korlátozott funkciók mellett. A logika nagyon hasonló volt, mint egy edzésen használatos alkalmazásnál, csak jelen esetben nem az edzésről és a teljesítményünkről kapunk vissza minden adatot, hanem a számlaforgalmunkról és az egyenlegünkről. A lényeg, hogy felhasználóbarát módon mutassa be az app a pénzügyi helyzetünket, miközben minden egyéb kényelmi funkciót (például sokféle fizetési és utalási módot) megkapunk.

Fontos eltérés az európai mobilbankokhoz képest, hogy a kinti cégek a bankszektorban meglévő korlátok miatt hivatalos banki licenszet nem szereztek, inkább úgy oldották meg a működésüket, hogy banki partnerséget kötöttek. A Moven is így tett a CBW Bankkal, de ez semmiben sem korlátozta.

Simple

Az összes feltüntetett banki „kihívó” közül a Simple volt az első, aki elindult a szolgáltatásával. Rögtön a válság után alapították, és 2012-ben már ha korlátozásokkal is, de bevezették a terméküket. Hasonlóan a Movenhez ők is banki partnerséggel biztosítják a működésüket, esetükben a Compass Bank és a Bancorp Bank, aki a banki szolgáltatásokat nyújtja.

A cég nevéből adódóan is a céljuk az volt, hogy az emberek életét megkönnyítsék, méghozzá a pénzügyek jobb átláthatóságán keresztül. Többek között valós időben követhetjük a bankszámlánk egyenlegének alakulását, könnyedén meghatározhatunk megtakarítási célokat, aminek az elérése sokkal könnyebb lesz. Egy átlagos 35 év alatti amerikai az éves jövedelménél többet költ 2%-kal, míg a Simple felhasználók körében éves szinten 10% volt a megtakarítás mértéke, vagyis a célokat sikerült elérni a friss számok alapján.

Hirdetés
Hirdetés