Rövid időn belül a legnépszerűbb béren kívüli juttatássá válhat a munkáltatók által adható vissza nem térítendő lakáshitel támogatás. Bár ennek igénybevételére már év eleje óta lehetőség van, a konstrukció részleteit sokszor sem a munkaadók, sem a munkavállalók nem ismerik pontosan. Pedig ha valaki hibázik, az később sokba kerülhet. Lássuk tehát, kinek mit kell tudni erről a támogatási formáról!
Munkavállalóként mit kell tennünk, hogy hozzájuthassunk ehhez a támogatáshoz?
- Jelezni a munkáltatónál, hogy élni szeretnénk ezzel a lehetőséggel
- Nyilatkoznunk arról, hogy mely számlára kérjük az összeg folyósítását (hitelintézetnél vezetett folyószámára, hitelintézetnél vezetett hitelszámlára vagy központi elszámoló számlára)
- Az adómentesség vizsgálatához szükséges dokumentumokat át kell adnunk a munkáltatónknak.
Mit kell tennie a munkáltatónak azért, hogy adni tudja ezt a támogatást?
- Az egyik legnagyobb felelősséggel és munkával járó feladat, hogy meg kell vizsgálnia a támogatás adómentességének feltételeit. (Figyelem! Ez talán a legfontosabb feladat, mert ha pontatlanság csúszik a rendszerbe, és utólag kiderül, hogy nem lehetett volna adómentesen nyújtani a támogatást, az adóköteles összeg 20 százalékkal növelt értéke után kell megfizetnie mind a munkáltatónak, mind a munkavállalónak a hatályos előírások szerinti adót és járulékokat.)
- Átutalni a támogatás összegét a munkavállaló által megjelölt számlára,
- A pénzforgalmi számláját vezető hitelintézet felé – a támogatás folyósításával kapcsolatban – bejelentési kötelezettsége van.
Melyek az adómentesség feltételei, amelyeket a munkaadónak vizsgálnia kell?
- a támogatás folyósítása hitelintézeten keresztül, annak évenkénti utólagos igazolása alapján történik,
- a támogatás összege összesen nem több mint vásárlás esetén az ingatlan vételárának, míg építés, bővítés vagy korszerűsítés esetén a költségvetés 30 százaléka,
- és a folyósított támogatás összege öt egymást követő évben nem több mint 5 millió forint
- a hitel, amelynek a törlesztéséhez a munkáltató támogatást nyújt, lakáscélú (vásárlási, építési, bővítési, korszerűsítési célú, vagy ilyen hitel kiváltására nyújtott hitel, vagy ilyen hitelhez kapcsolódó gyűjtőszámla hitel),
- a lakás, amelynek a megvalósításához a munkavállaló hitelt igényelt a saját tulajdona (vagy abban haszonélvező) továbbá a maximális szobaszám és együttköltözők tekintetében megfelel a méltányolható lakás fogalmának,
- a folyósított támogatást a munkavállaló a célszerinti hitel törlesztésére fordította.
Könnyen belátható, hogy bár az új lehetőség – az adómentességnek köszönhetően – nagyon jó lehetőség a munkáltatóknak, de nem kevés többletmunkát is jelent számukra. Minden kritérium alapos vizsgálata várhatóan több erőforrás bevonását fogja igényelni. Szerencsére a problémára van megoldás. Azon munkaadók számára, akik nem szeretnének a támogatás jogosultságának vizsgálatával bíbelődni, az NGM rendelet lehetőséget ad, hogy ezeket a feladatokat kiszervezze. Ez a kiszervezés jelentheti a folyamat egyes elemeinek vagy adott esetben a teljes folyamat lebonyolításának átadását a pénzintézetek részére.
Ha érdekel, mekkora támogatásra lehetsz jogosult Te, vagy a dolgozód, töltsd ki az alábbi adatlapot!
Mit tud elvégezni a munkaadó helyett a bank?
Három lehetőség közül válogathatunk:
- Alapszolgáltatás: Azok a munkáltatók (jellemzően egyéni vállalkozók, kis létszámú Bt-k, Kft-k), akik csak eseti utalást indítanának néhány munkavállalót érintően önállóan, banki közreműködés nélkül, azok a bank felé fennálló adatszolgáltatási kötelezettségüknek a bankok honlapján keresztül tehetnek eleget. Ez alapján a bank kiállítja a jogszabályban előírt utólagos igazolást arról, hogy a támogatás hitelintézeten keresztül került folyósításra, továbbá a NAV felé adatszolgáltatást teljesít.
- Kiegészítő szolgáltatás: Az arra szerződő munkáltatóktól a bank átvállalja bizonyos adómentességi feltételek vizsgálatát és arról igazolást állít ki. Ez azon munkáltatóknak lehet hasznos, akik a támogatást ugyan maguk kívánják elutalni munkavállalóiknak, de a folyósítást megelőzően professzionális szolgáltatóra szeretnék bízni az adómentességi feltételek vizsgálatát annak érdekében, hogy az adminisztrációs terheiket és az adóbüntetés kockázatát csökkentsék.
- Teljes körű szolgáltatás: Azoktól a munkáltatóktól, akik e támogatást cafeteria elemhez hasonlóan rendszeresen kínálják majd munkatársaiknak, a bankok teljes egészében át tudják vállalni a folyamat lebonyolítását. A munkáltatónak a szerződéskötés után csak annyi dolga van, hogy nyilatkozik a juttatásokról, majd a jogszerű és teljeskörű lebonyolítást a pénzintézetre bízza.
Maradt benned kérdés? Véleményed van? Szívesen látjuk! Szólj hozzá írásunkhoz lentebb, vagy írj a jobb oldalon található „Kérdezz tőlünk” felületen! Mindenkinek válaszolunk.