Nem olcsó mulatság Magyarországon telefonálni. Az ügyfelek többsége azonban csendben beletörődik a helyzetbe és fizet, mint a katonatiszt. Pedig számos lehetőség kínálkozik a telefonszámla csökkentésére, csak épp nem használjuk ki ezeket. Az Interneten keresztül beszélgetve például drasztikus költségcsökkentést érhetünk el.
Mennyi az annyi?
Nem könnyű dolog utánanézni annak, vajon melyik telefontársaságnál mennyiért használhatjuk a mobilunkat. Ez a feladat nem csak az egyszerű emberek, hanem a nagy nemzetközi statisztikákat összeállítóknak sem sikerül. Az OECD két évvel ezelőtti tanulmánya szerint Magyarországon kifejezetten drága a telefonhasználat kifejezetten drága. Az Európai Unió kimutatása szerint viszont az átlagosnál olcsóbb nálunk telefonálni. A 27 tagállam átlagos percdíja 9,1 eurócent, azaz durván 27,3 forint. Magyarországon viszont egy hívásért percenként csak 6 centet, azaz 18 forintot kell fizetni. Egy független tanácsadó cég, az A. T. Kearny tavaly év végi tanulmányában 9,4 centre, azaz 28,2 forintra saccolta az átlagos magyar percdíjakat. Az átlag magyar e számokat látva csak sóhajt egyet:
de jó is volna! A legnagyobb mobilcégek ajánlatait böngészve ugyanis 45 forintnál olcsóbb percdíjat csak elvétve találunk.
Mi ilyen drága?
Sokan teszik fel ezt a kérdést. A válasz azonban meglepő. Nem, nem a profitéhes távközlési vállalkozások okolhatóak elsősorban a drágaságért, hanem a magyar állam. A 27 százalékos áfát tekintve például Magyarország a világ élmezőnyébe tartozik. Erre pedig még rárakódik a távközlési cégekre kivetett extra adó. Így jön ki, hogy telefonköltségeink körülbelül 40 százaléka adó. Ilyen magas adóterhelés pedig egyetlen európai országban sincs. Más országokban az állam beéri 23-25 százalékos sarccal.
Ha te is szeretnéd csökkenteni telefonköltségeidet, nézd meg a Vodafone alábbi ajánlatát!
1
Mi lehet a megoldás?
Az Internet! Elég, ha vásárolunk egy pár ezer forintos mobilinternet előfizetést és néhány okos alkalmazás (Skype, Viber, Snapchat) használatával máris telefonálhatunk
INGYEN a számítógépünkkel, vagy okostelefonunkkal. De vigyázat! A hívás csak akkor ingyenes, ha egy másik hasonló alkalmazást használóval beszélünk. A hagyományos vezetékes vagy mobilszámokat hívva már fizetni kell és nem is keveset. Ám ezt a lehetőséget Magyarországon csak kevesen használják ki. Az EU felmérése szerint nálunk csak a háztartások 27 százaléka telefonál az internet segítségével, míg az uniós átlag 32 százalék. Ráadásul ugyanezen kimutatás szerint nálunk az elmúlt években nemhogy nőtt, de három év alatt még 6 százalékkal csökkent is az internetes telefonálást választók aránya.
Miért nem kell az ingyenes?
Elsősorban azért, mert a mobilinternet előfizetés más megoldáshoz képest drága. Az 1 GB adatforgalmat lehetővé tevő alapcsomag áráért korlátlan adatletöltést kínáló vezetékes internet előfizetést kaphat a fogyasztó. Sokkal nagyobb baj, hogy a telefontársaságok tiltják az internetes telefonálást lehetővé tevő alkalmazások használatát. Különféle, például korlátlan beszélgetést kedvezményekkel arra ösztönzik az ügyfeleket, hogy az ő tarifacsomagjaikat válasszák. Mindezektől függetlenül nem kell lemondani az ingyenes telefonálásról. Kétségtelen, a mobiltelefon nyújtotta mozgékonyságot be kell áldoznunk, de nem volt oly régen, mikor még a helyhez kötött vezetékes telefon volt a mindennapjaink része.
Maradt benned kérdés? Véleményed van? Szívesen látjuk! Szólj hozzá írásunkhoz lentebb, vagy írj a jobb oldalon található „Kérdezz tőlünk” felületen! Mindenkinek válaszolunk.