Tudod, hogy sokat fizetsz a bankszámládért – mégsem lépsz

Tudod, hogy sokat fizetsz a bankszámládért – mégsem lépsz
Hirdetés
Hirdetés

Cikk2025-05-02
 

A Bankmonitor kutatásából kiderült: a magyarok többsége magasnak tartja a banki költségeit, mégsem tesz lépéseket a váltás felé. Mi áll a passzivitás mögött?

Több mint 600-an adtak választ a Bankmonitor „Drágák vagy olcsók a magyar bankok?” kutatásában. A nem reprezentatív felmérés célja az volt, hogy pontosabb képet adjon arról, mit gondolnak az emberek valójában a bankszámlákról. Miért maradnak, miért váltanak, mennyire ismerik a lehetőségeiket?

Magas költségek, alacsony cselekvési hajlandóság

Azt az általános vélekedést, hogy drága banki szolgáltatás a kutatásban résztvevők is alátámasztották. A kitöltők közül 58,74% érezte úgy, hogy túl magasak a banki költségei. Ezen belül viszont 59,25% még soha nem váltott bankot kizárólag a költségek miatt. Ez megdöbbentő adat: tudják, hogy veszítenek, mégis maradnak.

Bankmonitor kutatás bankszámlák költségei 1

Még beszédesebb, hogy azok közül, akik még sosem váltottak bankot pusztán a kedvezőbb feltételek, alacsonyabb díjak miatt 49,32% azt is bevallotta, hogy soha nem nézte meg az éves banki költségkimutatását. Tehát miközben túl magasnak érzik a díjaikat, az objektív adatokkal sem foglalkoznak.

A reális képhez és döntéshez elengedhetetlen a költségek ismerete. Mégis sokan nem foglalkoznak ezzel. Sem a bankszámlakivonatukat, sem az éves díjkimutatást nem nézik át. Noha ez alapján a számlatulajdonosok azon túl, hogy megismerik mennyi az éves összköltségük fontos következtetéseket vonhatnának le. Mire, mennyit költöttek az elmúlt évben, találhatnak olyan tételt, amit teljesen feleslegesen fizetnek és lemondható (például SMS-szolgáltatás, biztosítások).

Hirdetés

Hirdetés

Miért nem váltanak bankot?

Azon válaszadók, akiknek lehetősége lenne bankszámla-váltásra – tehát nincs hitelük, ami miatt az adott banknál kell maradniuk, nem ingyenes bankszámlájuk van és nem elégedettek a jelenlegi bankjukkal -, az alábbiakat válaszokat adták arra vonatkozóan, hogy mi tartja vissza a váltástól:

  • Számlanyitástól való félelem: 56,25%
  • Számlazárástól való félelem: 40,46%
  • Bizalom hiánya az új bank iránt: 27,96%
  • Információhiány: 23,68%

Bankmonitor kutatás bankszámlák 2

Mindez szorosan összefügg, ugyanis az információhiány táplálja a fenntartásokat, félelmeket. Sokan nincsenek tisztában azzal, hogy a bankszámlaváltás milyen folyamatokkal jár valójában.

  • A számlanyitástól való félelem gyakran abból fakad, hogy az ügyfelek egy hosszadalmas, bürokratikus, személyes megjelenést igénylő folyamatra gondolnak, tele papírmunkával és esetleges hibalehetőségekkel. Nem ismerik kellőképpen a modern lehetőségeket:
    • Online számlanyitás: Ma már számos banknál akár percek alatt, teljesen online, videós azonosítással vagy szelfivel is lehet számlát nyitni, gyakran 0-24 órában, otthonról vagy bárhonnan. Ez kiküszöböli a fiókba járás szükségességét.
    • Egyszerűsített bankváltás: Ez egy MNB által szabályozott folyamat, amelynek lényege, hogy az ügyfél meghatalmazza az új bankot, hogy intézkedjen a régi bankjánál. Az új bank átvezeti a rendszeres átutalási megbízásokat, csoportos beszedési megbízásokat, és értesíti a munkáltatót vagy más rendszeres utalókat az új számlaszámról. Ez jelentősen csökkenti az adminisztrációs terheket és a hibázás lehetőségét.
  • A számlazárástól való félelem szintén kapcsolódik az adminisztrációtól és a kellemetlenségektől való tartózkodáshoz. Sokan úgy képzelik, hogy a régi számla megszüntetése egy újabb hosszadalmas, személyes ügyintézést igénylő procedúra a régi bankfiókban. Az egyszerűsített bankváltás ebben is segíthet. Fejlődés is mutatkozik: az MNB és a Bankszövetség április 8-án abban is megállapodott, hogy a gyorsabb számlaváltás érdekében a régi bankszámlát online is felmondhatják az ügyfelek. Ezen változás életbelépésétől kezdve tovább egyszerűsödhetne és kényelmesebbé válhatna a számlamegszűntetés folyamata.
  • A bizalom hiánya és az információhiány kéz a kézben járnak. Az ügyfelek nem ismerik kellőképpen a piaci kínálatot, a számukra elérhető kedvezményes vagy akár teljesen ingyenes bankszámlákat, és nincsenek tisztában a váltást segítő, fentebb említett egyszerűsített folyamatokkal sem.

Ingyenes számlák: a lehetőség, amit sokan nem ismernek

A kitöltők közül sokan nem voltak tisztában azzal, hogy léteznek teljesen díjmentes bankszámlák is (30,24%). Jelentős részük gondolta úgy, hogy csak a Revolut lehet ingyenes (17,01%), és szintén sokan tisztában voltak az ingyenessé tett alapszámlával (16,38%). Ez utóbbinál azonban az alapszámla feltételeivel és szolgáltatásaival 52%-uk van tisztában.

Bankmonitor kutatás bankszámlák 3.

Már mindenki Revolutot használ?

A Revolut és más neobankok (pl. Wise) valóban népszerűek Magyarországon, de a felmérés szerint is főként másodlagos számlaként funkcionálnak. Magas arányban rendelkeznek a megkérdezettek Revolut (16,69%), Wise (5,38%) vagy más neobankos számlával, de kevesebb mint 1 százalékuk használja fő bankszámlaként. Miért nem vált elsődleges számlává a legtöbb felhasználónál?

  • Hiányzó funkciók/szolgáltatások: A neobankok jellemzően nem kínálnak hiteltermékeket, mint a hagyományos bankok. Egyes neobankoknál nem létezik a csoportos beszedés sem, illetve az azonnali átutalás sem érhető el mindenhol.
  • Hitelbírálati szempontok: Bár a jövedelem gyakran érkezhet neobanknál vezetett számlára is, egyes hagyományos bankok hitelbírálatkor még mindig előnyben részesíthetik vagy könnyebben kezelik a saját vagy más magyarországi banknál vezetett számlára érkező jövedelmet.
  • Biztonság és bizalom kérdésköre: Mivel a Revolut nem magyarországi, hanem litván banki licenccel működik, a betétbiztosítási rendszer (OBA helyett az adott ország rendszere érvényes) és a felügyeleti háttér (MNB helyett a litván jegybank) eltérő. Ez egyes ügyfelekben bizalmi vagy biztonságérzeti kérdéseket vethet fel, különösen nagyobb összegek esetén. A hazai bankfiók, illetve magyar ügyfélszolgálat hiánya is sokakban félelmet kelthet, hiszen így az esetleges vitatott, problémás eseteknek nehéz utánajárni.

Ugyanakkor a Revolut folyamatosan fejlődik: az alapvető, rendkívül kedvező devizaváltás és nemzetközi utalások mellett egyre több funkciót kínál, mint például megtakarítási számlák, akár napi kamatozású látra szóló betéti lehetőségek, brókerszámlák, részvény- és kriptovaluta-kereskedelem, biztosítások.

Az ügyfelek egyre tudatosabban keresik a kényelmes és kedvező (digitális) megoldásokat, és a neobankok fontos szerepet játszanak a piac élénkítésében, még ha a többség számára egyelőre nem is helyettesítik teljesen a hagyományos banki kapcsolatot.

Mennyi megtakarításért lépne egy magyar ügyfél?

A válaszok alapján a többség már évi 20–30 ezer forintos költségmegtakarításért hajlandó lenne bankot váltani. Ez különösen érdekes annak fényében, hogy az átlagos bankszámlaköltség jelenleg megközelíti az 50 ezer forintot évente Magyarországon. Ez azt jelentené, hogy az elvárt megtakarítás elérésével egyes emberek akár le is felezhetnék a költségeiket.

Mit tehetünk a bankszámladíjak csökkentése érdekében?

A kormányzati döntések, az MNB és a Bankszövetség közötti megállapodások (például az önkéntes díjcsökkentés, az ingyenes Alapszámla, vagy a díjemelési moratórium) ideiglenes enyhülést hozhatnak, de önmagukban nem oldják meg a problémát. Az intézkedésekkel ugyanis sokan csak a korábbi, esetleg már akkor is magas banki költségeiket konzerválják.

A valódi megoldás kulcsa az aktív ügyfélmagatartás:

  • Tudatosítás: Nézzük meg rendszeresen a bankszámlakivonatokat és az éves díjkimutatást. Térképezzük fel, mire megy el a pénz, milyen szolgáltatásokért fizetünk (szükségünk van-e rájuk?).
  • Informálódás: Ismerjük meg a piaci kínálatot. A Magyar Nemzeti Bank külön programot indított a pénzügyi ismeretek terjesztése és a bankszámlaváltás elősegítése érdekében (lásd: MNB Fogyasztóvédelem – Spóroljon a bankszámláján!).
  • Összehasonlítás: Használjunk összehasonlító kalkulátorokat (mint például a Bankmonitor ingyenes bankszámla kalkulátora), amelyek segítenek megtalálni a saját bankolási szokásainknak leginkább megfelelő, legkedvezőbb árú – akár ingyenes – számlacsomagot.
  • Cselekvés: Merjünk lépni! A modern eszközökkel (online számlanyitás, egyszerűsített bankváltás, online számlazárás lehetősége) a váltás már sokkal egyszerűbb és gyorsabb, mint ahogy sokan gondolják. Szakértői segítség is igénybe vehető a folyamat zökkenőmentes lebonyolításához.

A Bankmonitor fő célkitűzése szintén a pénzügyi ismeretek, a kedvező lehetőségek megosztása és átadása. Szakmai cikkek és oldalak mutatják be naprakészen a kínálatot. Ingyenes bankszámla kalkulátorral könnyen és gyorsan lehet az igényeknek megfelelő – valóban ingyenes – számlacsomagok közül választani. Valamint szakértői támogatást kapni a számlanyitás és -zárás zökkenőmentes lebonyolításához is.

Hirdetés
Hirdetés