Egyszerű és áttekinthető formában szeretnéd látni, hogy mi történik hónapról-hónapra a pénzeddel? De emiatt nem szeretnél folyton az „okoskütyükre” letölthető alkalmazásokkal bíbelődni? Pénzügyeid kézbentartásához létezik egy egyszerűbb megoldás is! A Simple személyes pénzügyek szolgáltatás révén nem kell többé a bevételek és kiadások egyenkénti rögzítésével bajlódni!
Rengeteg olyan ingyenes alkalmazás létezik okoskütyükre, amelyek segítenek abban, hogy tisztán lássuk pénzügyeinket.
A hazánkban elérhető applikációk viszont komoly együttműködést igényelnek részünkről, hiszen ha egy kiadás nem kerül rögzítésre, akkor az biztos, hogy nem képezi részét a havi költségvetésünknek.
Ezzel szemben
külföldön számos olyan szolgáltatást találunk, ahol a műveletek zöme automatikusan történik, így nem kell például egy bankkártyás vásárlás rögzítésével külön bajlódni. A külföldön már jól működő gyakorlatot
kishazánkban az OTP Banknak sikerült meghonosítania, a díjmentes Simple Személyes pénzügyek szolgáltatással. A szolgáltatásra bárki regisztrálhat, aki
Simple számlacsomaggal rendelkezik.
Gyors áttekinthetőség
A Személyes pénzügyek menüpontra kattintva egy áttekintő felülettel találkozunk elsőként.
A
„Havi bevételek és kiadások” fülön a grafikonnak köszönhetően azonnal látjuk, hogy az adott hónapban, hogyan alakultak a bevételeink és a kiadásaink. Rögtön kiderül az is, hogy a hónap során megtakarításunk képződött, vagy netán tovább nyújtózkodtunk, mint ahogy a takarónk ért.
A kék színnel jelölt oszlop a bevétel, a narancssárga a kiadás, a zöld a megtakarítás, míg a piros a túlköltekezést jelöli. Az egérrel az oszlopokra állva meg is jelenik az adott oszlop neve és pontos összege.
A
„Napi egyenleg alakulása” fülre kattintva azt is nyomon követhetjük, hogyan alakult a napi záró egyenlegünk a vizsgált időszakban. Mindezt egy területdiagram segítségével, ahol pozitív egyenleg esetén zöld, negatív egyenleg esetén piros a diagram háttere.
További hasznos információkat találunk a kiválasztott időszakra vonatkozóan az áttekintő oldal tetején. Például az
„Összesítő” alatt részletezésre kerülnek a teljes időszak bevételei és kiadásai, míg a
„Top 3 partner” alatt látjuk, hogy hol költöttünk a legtöbbet az adott időszakban. A felület az adatokat rövid szöveges összegzés formájában ki is értékeli, és hasznos tanácsokkal lát el bennünket.
Kategorizálás a végletekig
Egy pillanatig se gondoljuk, hogy a történet a bevételek és a kiadások összegzésében kimerül, sőt! A csoportosításnak köszönhetően teljes részletezettségben nyomon követhetjük, hogy hova folyik a pénzünk hónapról-hónapra.
A dolog szépsége, hogy a legtöbb esetben még külön erőfeszítést sem igényel, hogy bevételeink, vagy kiadásaink a megfelelő kategóriába kerüljenek.
Például, ha
- bankkártyával fizetünk munkába menet egy élelmiszerüzletben, akkor az elfogadóhely azonosítója alapján költésünk automatikusan az élelmiszer kategóriában landol, vagy
- terhelésre kerül bankszámlánkon valamilyen banki díj, akkor ez rögtön a pénzügyi költségek közé kerül, stb.
Persze
akadnak bevételek és kiadások, amelyekkel nem vagyunk ilyen szerencsés helyzetben, de néhány kattintással ezek is a megfelelő csoportba rendezhetőek.
Két lehetőségünk is van:
1. A teljes tételt ugyanabba a fő- és alkategóriába soroljuk (például egy magazin előfizetést, amit rendszeres átutalással fizetünk a számlánkról).2. A tételt felosztjuk, és az egyes részeket különböző fő- és alkategóriába soroljuk (például, ha nem csak reggelit vettünk a TESCO-ban, hanem virágot is, hiszen így látjuk majd tisztán, hogy mire költöttünk). Egy tranzakciót akár tíz részre oszthatunk.
Beállíthatunk ún. kategorizálási szabályokat is, amelyek segítségével megadhatjuk, hogy bizonyos típusú tranzakciók (számlaszám vagy partner alapján) milyen fő- és alkategóriába kerüljenek (például a magazin előfizetésnél).
Így a szabályok megadása után a következő alkalomtól már automatikusan a megadott szabályok szerint kategorizálódnak be a tételek. A funkciót viszont csak akkor tudjuk használni, ha a tranzakciót egy tételben kategorizáljuk. Tehát a tranzakció felosztását nem lehet kategorizálási szabályként elmenteni.
Természetesen a már bekategorizált tételeket fel lehet osztani, valamint a korábban már felosztott tranzakciókat is össze lehet vonni.
Kiadások és bevételek követése
A kategorizálásnak köszönhetően
a bankszámlán bonyolított forgalom teljes részletezettségében áttekinthető. Az oldal tetején a fülekre kattintva lehet választani a kiadások és a bevételek bemutatása között, az időszak pedig a diagram felett található dátum léptetővel változtatható.
A felül megjelenő kördiagram mindkét esetben a kiválasztott hónapban történt tranzakciók megoszlását mutatja főkategóriák szerint. A kördiagram egyes cikkelyeire mozgatva az egeret megjelenik
- az adott főkategória neve,
- a főkategóriába tartozó tételek összege, illetve
- a főkategória százalékos aránya az összes kiadáshoz/bevételhez viszonyítva.
A kördiagram jobb oldalán található jelmagyarázat is az adatok értelmezését segíti.
Az oldal alján található oszlopdiagram szintén a főkategóriák adatait mutatja, a kiválasztott hónapot összehasonlítva az előző két hónappal. Az oszlopok felé tartva az egeret itt is megjelenik a főkategória neve, az összeg és a százalékos arány.
A kördiagram egyes cikkelyeire kattintva, vagy a diagram mellett található jelmagyarázat valamelyik elemére kattintva
elérhetőek az adott főkategória részletes adatai,
a főkategórián belül az alkategóriák megoszlása.
A megjelenő képernyőn az első diagram az egyes alkategóriák összegét és arányát mutatja az előzőleg kiválasztott hónapra vonatkozóan, az alsó oszlopdiagram pedig a kiválasztott főkategória adatait, összehasonlítva az előző két hónappal.
A képernyő jobb felső sarkában megjelenő szűrő segítségével tovább szűkíthetjük az adatokat. Kiválaszthatunk alkategóriát, ez esetben csak ennek az alkategóriának az adatai jelennek meg az alsó diagramon, valamint itt módosíthatjuk a választott időszakot is.
Célirányos takarékoskodás
A szolgáltatás keretében
takarékszámláinkhoz megtakarítási célokat rendelhetünk. Nem kell egyebet tennünk, mindössze a megtakarítási cél nevét, a cél eléréséhez szükséges összeget, és a megtakarítási időszakot meghatároznunk.
Minden egyes takarékszámlának megadhatjuk a saját rendeltetését, így összesen akár öt különböző célra gyűjtögethetünk elkülönítetten (a Simple számlacsomaghoz automatikusan legalább kettő legfeljebb öt Simple takarékszámlát nyit a bank, természetesen ezek díjmentesek). Ha ilyen formában szeretnénk takarékoskodni, akkor érdemes rögtön egy rendszeres átvezetési megbízást is rögzíteni, így nem kell az adott összeget mindig esetileg átvezetgetni.
Legyen tehát szó bevételekről, kiadásokról, vagy akár megtakarításokról a szolgáltatásnak köszönhetően mindig tiszta képet kapunk a bankszámlánk forgalmáról. Természetesen a további fejlesztéseknek még bőven van tere, de az irányvonal tökéletes, a szolgáltatás pedig egyértelműen üde színfolt a banki kiszolgálásban.
Ha felkeltette a lehetőség az érdeklődésed, de még nincs Simple számlacsomagod, akkor kattints ide a további részletekért.
Ha a biztonság kedvéért mégiscsak megversenyeztetnéd a számlacsomagot, akkor pedig használd kalkulátorunk!
Maradt benned kérdés? Véleményed van? Szívesen látjuk! Szólj hozzá írásunkhoz lentebb, vagy írj a jobb oldalon található „Kérdezz tőlünk” felületen! Mindenkinek válaszolunk.