Egy, az interneten terjedő adathalász levélben ismeretlenek az OTP Bankra hivatkozva próbálnak meg személyes, a netbanki belépéshez szükséges adatokat kicsalni – tájékoztatja ügyfeleit weboldalán a bank. Az adathalászat (ún. phishing) nem új keletű dolog és persze nem csak az OTP Bank ügyfelei lehetnek veszélyben. Az ilyen típusú csalás mindenkit érinthet!
Miről is van szó?
Személyes adatainkat, azonosítónkat, jelszavunkat, bankkártyánk számát stb. internetes csalók úgy próbálják megszerezni, hogy egy jól ismert cég hivatalos oldalának adják ki magukat. Nem kell túlgondolnunk, a már jól ismert oldalt nemes egyszerűséggel lemásolják, ami a gyanútlan felhasználónak igen nagy valószínűséggel nem is fog feltűnni. Általában egy mailben kérnek fel (különböző apropókra hivatkozva), hogy a levélben található linkre kattintva adjuk meg a kért adatokat. A továbbiak elképzeléséhez már nincs szükség nagy fantáziára…
Természetesen az OTP Bank nevében keringő levél hamis, ezért a mailben található hivatkozásra még véletlenül se kattintsunk, de ha megtettük eszünkben ne jusson adatainkat megadni!
Abban biztosak lehetünk, hogy egyetlen bank sem kér és nem is fog mailben személyes adatokat, azonosítókat, jelszavakat, stb. kérni! Ha ilyen típusú megkeresést kapunk, tájékoztassuk azonnal számlavezető bankunk, hogy megtehesse a szükséges intézkedéseket, ezt követően pedig azonnal töröljük a levelet! Ha pedig olyan óvatlanok voltunk, hogy mégis megadtuk a kért adatokat, amint lehet, vegyük fel bankunkkal a kapcsolatot.
Néhány hasznos tanács, amit érdemes megfogadni!
- A bank soha nem kér semmilyen ügyféladatot mailben: ha ilyennel találkozunk, biztosak lehetünk benne, hogy adathalászattal van dolgunk.
- Soha ne kattintsunk a mailben található link(ek)re: mindig saját magunk írjuk be a böngészőbe a bank webcímét! A link ugyanis egy adathalász levélben nem a bankunk honlapjára visz, hanem egy arra kísértetiesen hasonló honlapra.
- Figyeljünk a bankunk honlapjának címére: főleg, ha kacifántos a bankunk neve. Előfordulhat, hogy ha elütjük a bankunk nevét, máris egy adathalász oldalon találjuk magunkat.
- Mindig új ablakba nyissuk meg a netbankunk: sok olyan ideiglenesen tárolt adat van, amit az internetes csaló ki tud nyerni a böngészőből. Egészen addig ameddig a böngészőt be nem zárjuk.
- Figyeljünk arra, hogy biztonságos módba vált-e a böngészőnk: a böngésző a http:// helyett a https://-re változzon. Ez jelenti ugyanis a titkosított böngészést.
- Mindig jelentkezzünk ki a netbankból: Ellenkező esetben bárki folytathatja a garázdálkodást a bankszámlánk felett. Szerencsére azért a legtöbb felület néhány perc inaktivitás után automatikusan kiléptet.
A fentieket szem előtt tartva és kellő körültekintés mellett minimálisra csökkenthetjük annak kockázatát, hogy csalás áldozatává váljunk. Ha pedig óvatlanok, figyelmetlenek voltunk, akkor egy percet se habozzunk, azonnal értesítsük a bankunk!
Maradt benned kérdés? Véleményed van? Szívesen látjuk! Szólj hozzá írásunkhoz lentebb, vagy írj a jobb oldalon található „Kérdezz tőlünk” felületen! Mindenkinek válaszolunk.