A rendszerváltás előtt mindenki ismert valakit, aki nyert egy Trabantot, Wartburgot esetleg egy Skodát a gépkocsinyeremény-betétkönyvével. Meglepő, de ma is létezik ez a betéti konstrukció. Sőt két bank is kínálja ezt a terméket. Csak manapság már Toyotát, Fiatot és Mercedest lehet nyerni. 50 forintért már egy Mercedesszel is furikázhatunk!
Magyarországon az új személygépkocsira manapság ugyanannyit várakoznak a családok, mint régen a merkúros időkben. A különbség annyi, hogy most nem az autóra kell várni, hanem arra, hogy összegyűljön rá elegendő pénz. Erre a problémára nyújt megoldást a gépkocsinyeremény-betétkönyv. Vagy mégsem?
A termék alapötlete egyszerű: a bankok betétet gyűjtenek, és ahelyett, hogy a betéteseknek egyesével egy kisebb összegű kamatot fizetnének, az összegyűlt betétekből nyereményalapot képeznek, és bizonyos időközönként kisorsolnak egy-egy autót a gépkocsinyeremény-betétkönyv tulajdonososok között. Különböző címletekben léteznek és mindegy, hogy kisebb címletből veszünk többet, vagy egy nagyobb címletből egyet, a nyerési esélyeink a befektetett pénzünkkel arányos. A sorsolás után azonban nem értesítenek a bankok arról, hogy nyertünk, ezt nekünk kell ellenőriznünk. A nyeremény szerencsére idővel nem évül el, de ilyenkor a tárgynyeremény helyett az autó (esetleg más kisebb értékű ajándék) nyeremény évében érvényes újkori árát fizeti ki a nyertesnek. Ezért is van, hogy akik még Trabantot nyertek, azok ma már csak pár tízezer forintot kapnak mindössze. A konstrukció nagy hátránya, hogy ha nem nyerünk, akkor gyakorlatilag ingyen helyeztük el a pénzünket a banknál. Kamatot ugyanis nem fizet, abból van fedezet a gépkocsikra. És hol érhető el ez a termék? Természetesen az OTP-nél, ahol Chevrolet Sparkokat és Toyota Aygo+-okat lehet nyerni, sőt negyedévente extraként Mercedes B-osztályt is kisorsolnak. Ezzel szemben az FHB havonta egy iPad4-et sorsol ki, míg negyedévente egy Fiat 500-ast. Az OTP címletei 5-től 50 ezer forintig terjednek, míg az FHB nagyban gondolkodik: 10 ezer forinttól egészen 200 ezer forintig váltható a Nyereménybetét. Ha a Mercedesre pályázunk, akkor 5.000 forint a minimális összeg amivel elindulhatunk, és legalább 3 hónapot bent kell lennie a pénzünknek. Tehát a feláldozott kamat picivel több, mint 50 forint. Nem rossz egy Mercedesért!
Minket alapvetően meglepett, hogy egy ilyen konstrukció mai napig létezhet a szerencsejáték, és a betétgyűjtés határmezsgyéjén. Kezeljük is ennek megfelelően, és tekintsünk rá, mint egy sorsjegyre, ahol egy autó a tét. Ha nem hiányzik pár ezer forint a költségvetésből, egy fajta örökös sorsjegynek felel meg (egy betétkönyvet többször is sorsolhatnak), de ne legyenek illúzióink: éveket várhatunk anélkül, hogy bármit is nyernénk a termékkel.
Ha valós, infláció feletti hozamokat szeretnél, olvasd el a
Durván sokat keresett, aki az elmúlt egy évben megtakarított című cikkünket!
Kérjük, hogy mondd el véleményedet a Bankmonitorról! Szeretnénk figyelembe venni javaslataidat és kritikáidat, hogy minden pénzügyi kérdésedre megtaláld nálunk a választ. Töltsd ki kérdőívünket, a válaszadók között 3 darab 5 ezer Ft-os Shopline vásárlási utalványt sorsolunk ki.