Míg a vállalkozások nagyobb hajlandóságot mutatnak a bankváltásra a lakosságnál, esetükben is előfordul, hogy halogatják ezt a lépést megtenni. Többek között ezért is fordulhat elő, hogy jóval többet fizetnek a bankolásért, mint amit ténylegesen kellene. Persze ennek számos oka lehet, mégis meggyőződésünk, hogy az esetek többségében a bankváltással együtt járó procedúra, ami leginkább visszatartja a cégeket. Mégis milyen segítségre számíthatnak ebben a körülményesnek tűnő és időigényes folyamatban?
Egy vállalkozás életében bankváltáskor számos teendő adódik. Ha csak a legfontosabbakat nézzük, az új számlát meg kell nyitni (ha a régire nincs már szükség, azt be kell záratni), a megváltozott számlaszámról értesíteni kell a partnereinket, hogy a mindennapi pénzforgalom fennakadások nélkül tudjon teljesülni… A temérdek ügyintézés azonban nem szabad, hogy elrettentsen! Egy másik bank kedvezőbb számlavezetési ajánlata, magasabb színvonalú szolgáltatása, vagy csupán elégedetlenségünk jelenlegi számlavezető bankunkkal már éppen elegendő indok, hogy bankváltásra szánjuk el magunkat.
Annak ellenére, hogy a vállalati ügyfelek viszonylag tudatosak, a vállalkozások jelentős hányada többet fizet a banki szolgáltatásokért, mint kellene. Egy közepes, évi 100 millió forint körüli árbevételt produkáló cég évente 300 ezer forintot, de még egy KATA-s vagy EVA-s is 80–100 ezer forintot dobhat ki az ablakon azért, mert előnytelen bankszámlát választott (további részletek korábbi elemzésünkben).
Tapasztalataink alapján a vállalkozások nagyobb hajlandóságot mutatnak a bankváltásra a lakosságnál, ami a bankok közötti versenyben is tetten érhető. A bonyolult és időigényes folyamat zökkenőmentes lebonyolítása érdekében a legtöbb nagybank valamilyen formában támogatást nyújt leendő ügyfelei részére. A legalapvetőbb segítség, hogy weboldalukon iránymutatást kapunk a számlanyitáshoz szükséges dokumentumok köréről, valamint az elektronikus cégeljárással kapcsolatos teendőkről. Megismerhetjük a számlanyitás menetét, továbbá több helyen bankhasználati szokásaink alapján előzetes kalkulációt is végezhetünk.
Mindezen túlmenően azonban több bank is nagyobb hangsúlyt helyez az új ügyfelek átfogóbb támogatására. A Budapest Bank, a Citibank, az Erste Bank, valamint a Raiffeisen Bank aktív szerepet vállal a vállalkozás partnereinek értesítésében is. Továbbá a bankszámlaszám-változásról, az új számlaszámról figyelemfelhívó matricákat bocsátanak ügyfeleik rendelkezésére, hogy ezzel is gördülékenyebbé tegyék a folyamatot. Több helyen még hasznos tudnivalókat és jó tanácsokat is találunk a bankváltással kapcsolatban.
Jól tudjuk, hogy az adminisztratív nehézségek mellett, sokszor már a megfelelő számla felkutatása is a bankváltástól való ódzkodásra adhat okot. Valamelyest érthető is, hiszen ha egy vállalkozás az összes banki ajánlatot átrágná, az meglehetősen hosszú időbe telne. Az oldalunkon található ingyenes számlacsomag-választó kalkulátor segítségével azonban ez többé nem jelent gondot. Nincs más teendő, mint megadni a vállalkozás bankolási szokásait és pillanatok alatt kiderül, hogy melyik az ideális bankszámla.
Fontos, hogy tisztában legyünk a bankhasználati szokásokkal hiszen, minél részletesebben kerülnek megadásra az adatok, annál pontosabb eredményt kaphatunk. Ezért alaposan nézzük végig az előző havi számlakivonatokat, hogy tisztán lássuk saját szokásainkat. A ki- és befizetések gyakoriságát, összegét, a készpénzes műveleteket vagy a kártya- és internetbank-használatot, folyószámla-hitelkeret igénybevételét és így tovább…
Miután kiválasztottuk a megfelelő számlát már csak a számlanyitást kell kezdeményezni. A Bankmonitor oldalán hamarosan megteremtjük annak lehetőségét, hogy érdeklődésedet eljuttassuk az általad kiválasztott termék pénzügyi szolgáltatójához. Addig is érdemes az „ÉRDEKEL” gombra kattintva megadni személyes adataidat és rövidesen biztosítjuk számodra, hogy a legkényelmesebb módon juss hozzá a kiválasztott pénzügyi megoldáshoz.
Néhány gyakorlati jó tanács és hasznos tudnivaló:
- A tényleges számlanyitást követően gondoskodjunk arról, hogy korábbi számlánk forgalmát az újonnan nyitottra tereljük (ahogy ezt korábban említettük egyes bankok ebben a segítségünkre lesznek).
- Amennyiben vannak csoportos beszedési, vagy állandó átutalási megbízásaink a régi számlán, úgy azokat szüntessük meg a régi banknál, majd ezek teljesítésével bízzuk meg az új bankot.
- Amennyiben nincs szükségünk régi számlánkra, akkor ne feledkezzünk meg annak megszüntetéséről.
- A hatályos jogszabályi előírás értelmében a bank bejelenti az új bankszámlaszámot a Cégbíróságnak, amely bejelentésen keresztül az adóhatóság is tudomást szerez a változásról, így a Cégbíróság és a NAV (Nemzeti Adó és Vámhivatal) felé nincs bejelentési kötelezettségünk.
- Bizonyos pályázatok, szerződéses kapcsolatok esetében a szerződő feleknek egymás felé le kell jelenteniük a bankszámlaszám-változást, ezért erről feltétlenül gondoskodjunk.
- Új bélyegző készíttetéséről se feledkezzünk meg, ha az korábban tartalmazta bankszámlaszámunkat.
A legfontosabb, hogy tudatosan válasszuk ki új bankszámlánkat, hiszen ha nem megfelelő számlával rendelkezünk, akkor a banki költségek könnyen az egekbe szökhetnek. Szánjunk időt bankhasználati szokásaink feltérképezésére, így minimalizálhatjuk banki költségeinket és ez által jelentős összeget takaríthatunk meg.
Maradt benned kérdés? Véleményed van? Szívesen látjuk! Szólj hozzá írásunkhoz lentebb, vagy írj a jobb oldalon található „Kérdezz tőlünk” felületen! Mindenkinek válaszolunk.