Az elmúlt két-három évben kialakult egy új banki szolgáltatáskör, mely az átlagosnál magasabb jövedelmi, vagy vagyoni helyzettel bírókat célozza meg. A hazánkban is 20 éves hagyományokkal rendelkező privát banki szolgáltatások és az átlagembereket megcélzó lakossági bankolás közé ékelődött be a PRÉMIUM kiszolgálás. Ezen terület Magyarországon még intenzív formálódás alatt áll, tapasztalataink szerint az egyre gyakrabban látható reklámok ellenére sem tudja igazán a prémium kör, hogy mire is számíthat a bankjától, mint kiemelt ügyfél. Jelen írásunkban választ kaphatsz rá, hogy prémium ügyfél vagy-e, és ha igen, pontosan milyen szolgáltatásokat kaphatsz az egyes bankoknál?
Prémium ügyfél vagy? A bankok prémium szolgáltatásait akár jövedelmünk, akár megtakarításaink, de nem egy esetben akár meglévő hitelünk alapján is lehetőségünk van igénybe venni (természetesen utóbbi esetében kizárólag akkor, ha hitelünket rendben törlesztjük). A nagybankok többségénél havi 250-400 ezer forintos rendszeres (jövedelem) jóváírás elegendő ehhez, persze akad olyan piaci szereplő, ahol a jövedelmi kritérium teljesítéséhez lényegesen több szükséges (pl. FHB 1 millió Ft jövedelem jóváírással). Megtakarítási oldalról is igen változatos a kép, de általánosságban igaz, hogy 5-10 millió forintos állomány mellett bárki élvezheti az emelt szintű szolgáltatás előnyeit. Az OTP az egyetlen bank, mely életkor alapján megkülönböztetést tesz és mind jövedelem, mind megtakarítási oldalon mást vár el 35 év alatt és felett.
Mégis mit nyerünk prémium banki ügyfélként? A kényelmi előnyök széles körét élvezhetjük, ezen a területen a legegységesebb a banki kínálat. Standard jellemző a személyes kapcsolattartó, melyet az OTP esetében nem egy személy, hanem egy erre létrehozott csoport tagjai jelenítenek meg. A bankifióki kiszolgálásban a soronkívüliség és az időpont foglalás lehetősége mindenhol adott, a Budapest Bank kivételével külön tárgyaló is a prémium ügyfelek rendelkezésére áll. Az elérhető termékek és szolgáltatások esetében már lényegesen erősebben szóródik a mezőny. A pénzügyeink tervezését (milyen célokat tudok teljesíteni 5-10 év múlva a meglévő megtakarítási és befektetési szokásaim mellett) és a befektetési tanácsadást (konkrétan mibe fektessem megtakarításaimat), illetve a treasury szolgáltatásokat illetően már távolról sem egységes a bankok kínálata.
Az egyik legérdekesebb eleme a prémium ügyfélkör kiszolgálásának az assistance szolgáltatás, mely csupán 10-ből 4 banknál elérhető. Ennek keretében lakásunkkal, vagy autónkkal kapcsolatos kisebb-nagyobb problémák azonnali elhárításában nyújt segítséget a bank (szerződött partnere). Nyilvánvalóan furcsa, hogy egy konyhai csőtörésnél a bankom jusson először eszembe, de távolról sem haszontalan, ha vészhelyzetben nem az interneten kell az azonnali kiszolgálást biztosító, többségében „hiéna” árazást alkalmazó szolgáltatók között választanom. A prémium ügyfélkör „prémium életérzését” hivatottak biztosítani a partneri kedvezmények, melyek jellemzően egy jól kiválasztott kereskedői, szolgáltatói kör által nyújtott 5-10%-os árengedményt képviselnek. Befektetési lehetőségek – komoly eltérések A kiemelt, prémium ügyfélkör számára – az átlag feletti vagyon, jövedelem következtében – az egyik legfontosabb megkülönböztető elem lehet az elérhető befektetések skálája. Bár hazánkban nem jellemző a nagyon cizellált megtakarítási struktúra, a pénzügyi kultúra folyamatosan fejlődik és az alacsony bankbetéti kamatok is egyre inkább arra szorítják a befektetéssel rendelkezőket, hogy minél több alternatívát megvizsgáljanak. A legtermészetesebb megtakarítási forma a prémium ügyfélkör számára (is) a befektetési alapok, hiszen ezek diverzifikáltsága miatt lényegesen kisebb a kockázat, mint a közvetlen részvény, vagy kötvény befektetéseknél.
1
Az első meghatározó különbség a banki szolgáltatók között a nem saját befektetési alapok kínálatához kapcsolódik. Az ügyfelek egy része egészen biztosan kényelmesebben érzi magát, ha nem csak házon belüli befektetési alapokból válogathat, hiszen egy-egy bank a nagyon széles palettát már csak országunk mérete és pozíciója miatt sem tudja lefedni.
Összefoglalónk egyik legfontosabb információja, hogy az egyes bankok milyen befektetési szolgáltatást tesznek elérhetővé online. A vagyonos rétegek európai pénzügyi kiszolgálási csúcsát jelentő legkonzervatívabb svájci privát bankok is rákényszerültek az online szolgáltatások bevezetésére, így már nem igaz, hogy a tehetősebbek számára a személyes kiszolgálás szükségtelenné teszi az online felületeket. Online szolgáltatások vonatkozásában a mezőnyt egyértelműen az Erste és az OTP vezeti. A szolgáltatás skála áttekintését követően érdemes egy tényezőre felhívni a figyelmet. Mint minden esetben, a prémium banki szolgáltatások esetében is igaz, hogy a végső elégedettséget nagymértékben befolyásolni fogja az adott banki tanácsadó szakmai felkészültsége és rugalmassága az ügyfélkiszolgálásban.
Maradt benned kérdés? Véleményed van? Szívesen látjuk! Szólj hozzá írásunkhoz lentebb, vagy írj a jobb oldalon található „Kérdezz tőlünk” felületen! Mindenkinek válaszolunk.