Amikor brókercégnél dolgoztam, volt egy kollégám plusz 50%-os hozamot ígért az ügyfeleinek. Ezt sikerült is elérnie, de a negatív tartományban. Olyan jól hangzott, hogy sok embert (köztük vagyonosokat is) meggyőzött vele. Pedig egy bizonyos vagyontömeg felett már nem szabad, hogy a százalékok elvakítsanak. A privát vagyonkezelésnek teljesen másról kell szólnia.
Milyen elvárásokkal érkezünk?
Szinte mindenki magas hozamot szeretne elérni. Ám amennyiben csak a százalékok bűvöletében élünk, könnyen belefuthatunk a fent vázolt esetbe. Mennyibe tartott a kollégának 50%-ot ígérni? Semmibe. Teljesíteni ugyan nem sikerült neki, de ez már az ügyfél gondja volt. A jutalékbevételt viszont a kolléga felmarkolta.
De nem mindenki ennyire mohó. Van, aki megelégszik a kockázatmentes kamatnál (lekötött betétek, állampapírok kamata) magasabb hozamajánlattal futó, biztos befektetéssel is. Viszont ilyen befektetés nem létezik. Vagy a hozam kifizetése bizonytalan (mint egy tőkevédett alap esetében), vagy a tőke nincs biztonságban (lásd Quaestor ügy.)
Hirdetés
Hirdetés
Akkor mit várhatunk el egy privát banktól?
1.) Szakértelmet
Első sorban, és mindenek előtt szakértelmet. Nem lehet az az érzésünk, hogy fél év tanulás után helyet cserélhetünk az asztalnál. A kapcsolattartónak ismernie kell a piacokat, azok összefüggéseit, az elérhető termékek körét. Pontosan tudnia kell, hogyan működik egy-egy náluk elérhető befektetés. Az előnyei mellett ismertetnie kell a kockázatait, hátrányait, teljes költségét.
2.) Realitást
Sok üzletkötővel találkoztunk már, akik nem a valóságot tárták az ügyfél elé, hanem azt, amit az ügyfél hallani akart. Ebből származnak a két számegyű hozamígéretek. Egy komoly cég megbízható munkatársa nem ígér ilyesmit. Ott a kereteket határozzák meg, amin belül mozoghatnak. Esetleg a közeljövőben elérhető hozamot nevezik meg, mint egy lehetséges forgatókönyvet.
3.) Személyre szabottságot
Ahogyan az ügyfelek, és azok igényei is más és más, így a rájuk adott megoldások sem lehetnek azonosak. Ezen a szinten már nem elegendő, hogy az ügyfél bökjön rá egy neki szimpatikus alapra, vagy néhány kérdés alapján eldől, hogy melyik befektetést ajánlják neki. Itt személyre szabott portfóliókról kell beszélni.
4.) Exkluzivitást
Az exkluzivitás fokmérője nem a privátbank által szervezett konferenciák, ügyféltalálkozók rendezvények (autópróbák stb.). Ezek csak hab a tortán. Az igazi különlegességet a befektetések köre nyújtja.
Nem véletlen, hogy bizonyos befektetések csak privátbanki ügyfelek számára elérhetőek. Egyrészt a szolgáltatást is ki kell emelni az átlagból, viszont másodsorban (ami fontosabb), bizonyos típusú befektetések csak egy vagyontömeg felett működnek. Vagy éppen ellenkezőleg: csak egy meghatározott vagyontömeg alatt működik, mert felette már nehezebb a vagyonkezelő dolga.
5.) Kényelem
E nélkül nem lehet teljes a listánk. A vagyonos emberek általában elfoglaltak. Így nagyra (néhányan túl) értékelik a rugalmas személyes találkozásokat, a külön tárgyalót és a futárral történő dokumentumküldés lehetőségét. Ám sokak számára ez igencsak megkönnyíti az ügyintézést.
Van 10 millió forintja? Amennyiben az Aegon Alapkezelőnél fekteti be, bármennyit is érjen el +1%-ot hozambónuszt kap! Mindezt ingyen.
Hogyan válasz szolgáltatót?
Korábban külön cikket szenteltünk a témának, ám a legfontosabb kérdéseket átvesszük újra:
- Mekkora vagyonnal rendelkezünk?(Ez alapvetően szűkíti a szolgáltatók körét.)
- Milyen típusú vagyonkezelésre vágyunk? (Helyettünk döntsenek, vagy hívjanak fel minden tranzakció előtt jóváhagyni azt?)
- Milyen díjazás mellett dolgoznak? (Vagyonarányos, fix díjas, sikerdíjas.)
- Milyen befektetések elérhetőek az adott szolgáltatónál? (Csak sajátok közül lehet válogatni, vagy széles a paletta.)
- Milyen az adott szolgáltató hírneve? (Nem általánosságban. Vagyonos ismerőseink között kell körbekérdezni.)