A hazai lízingpiac értékben a harmadik negyedévben tovább bővült: az új finanszírozás elérte az 596 milliárd forintot, ami 16 százalékos éves növekedést jelent a Magyar Lízingszövetség adatai szerint. Ezen a területen is látszik azonban már a tartósan kedvezőtlen gazdasági környezet hatása: a szerződések száma ugyanis 14 százalékkal csökkent. Jelentős a szerepe a támogatásoknak is: a forgalom közel negyedét államilag támogatott konstrukció adta.
„Az egyidejű növekedés és csökkenés ellentmondásának oka a lízingeszközök bruttó árának alakulásában keresendő, hiszen a látványos volumencsökkenés ellenére 12 százalékkal, 801 milliárdra emelkedtek a finanszírozott eszközök beszerzési árai az ingatlanszektor nélkül is. Ez a kettős hatás a portfólió esetében is megfigyelhető: miközben 11 százalékos növekedés mellett, 1906 milliárd forintot ért el a finanszírozott állomány, addig a szerződésállomány 343 430 darabról 335 245 darabra esett vissza”
– idézte a szövetség közleménye Kőszegi Lászlót a szervezet főtitkárát.
Hirdetés
Hirdetés
A kkv-szektor húzza a lízingpiacot
A lízingszolgáltatók legnagyobb ügyfele továbbra is a kkv-szektor 398 milliárdot kitevő, 66,7 százalékos részaránnyal, amit a nagyvállalatok követnek 19,3 százalékos részesedéssel. A 8,8 százalékot képviselő lakossági ügyfélkör zsugorodása egyelőre megállíthatatlan, 2021-hez képest 10 százalékkal csökkent a finanszírozott összeg ebben a célcsoportban.
A finanszírozási megoldások közül a zárt végű pénzügyi lízing a legkeresettebb, amely a teljes finanszírozott összeg 44 százalékát, 256 milliárd forintot tesz ki. A nyílt végű pénzügyi lízing szintén jelentős, 36 százalékos szeletet képvisel 215 milliárd forintos értékkel. Mellettük eltörpül a kölcsönök 10,4 százalékos és az operatív lízing 9 százalékos részesedése.
A finanszírozás hitelösszegének eszközönkénti megoszlásának alakulását tekintve nem volt meglepetés az elmúlt 3 hónapban. A piac 45 százalékát a személygépkocsi és a kishaszonjárművek, 18,6 százalékát a nagyhaszonjárművek, 15,1 százalékát a mezőgazdasági gépek, 9 százalékát az ingatlan, 7,7 százalékát az egyéb gépek és 3,5 százalékát az építőipari gépek tették ki. A finanszírozott eszközök iránti kereslet elsősorban az új eszközökre irányult (83%).
Kevesebbet drágábban
Az ellátási láncok zavarai miatt akár 2 évet is elérő szállítási határidők, az infláció és a gyengülő forint miatti kiszámíthatatlan vételár rányomták bélyegüket a 2022-es évre, aminek az autópiacon 9,3 százalékos, míg a kishaszonjárművek esetében 19,3 százalékos csökkenés lett az eredménye.
Az autópiacon a teljes finanszírozott összeg 71 százalékát a kkv-k vették igénybe, miközben a lakosság részaránya immár 10 százalék alá zuhant. A 270,8 milliárd forintot kitevő, új finanszírozást tekintve a retail részesedése 75,6 százalékot, a flotta 18,5 százalékot, a flotta refinanszírozás pedig 9,5 százalékot képviselt. Ugyanakkor darabszám alapján a flotta már kissé magasabb, 20 százalék feletti szintet ért el.
Összességében a retail szegmens a finanszírozott összeg szempontjából enyhén csökkent, 194,5 milliárd forintot realizált. A teljes lízingpiacnál kisebb visszaesés ugyanakkor csak a meredeken, akár 40 százalékkal megemelkedő beszerzési áraknak volt köszönhető. A darabszámokat vizsgálva pedig még drámaibb a kép: a romló gazdasági körülmények és az egyre emelkedő kamatok miatt a hanyatlás 21,5 százalékos mértékű lett az idei évben.
A retaillel szemben a flottapiac a nehézségek ellenére is képes volt megőrizni stabilitását. A harmadik negyedév végéig 50,5 milliárd forint értékben sikerült új finanszírozást teljesíteni, ami kis híján elérte az előző évi eredményt. Bár a volument tekintve ebben a szegmensben is zsugorodás volt tapasztalható 2021-hez képest, de ez csupán 6 százalékos volt, 8301 jármű forgalomba helyezése mellett.
A mérsékeltebb csökkenés részben azzal magyarázható a szövetség jelentése szerint, hogy mivel a flottaautók nagy része munkaeszköz, ezért a szállítási problémákat látva a szektor ráállt a szabad készletek megrendelésére. Így az ügyfeleknek ugyan kompromisszumokat kellett kötni, de a flottakezelők rövid szállítási határidővel tudták a keresletet kielégíteni.
Vannak válságálló szegmensek
Bár az autópiachoz hasonlóan a nagyhaszonjárművek esetében is emelkedő eszközárakat tapasztalhattunk, a hazai piac második legnagyobb szegmensében a finanszírozott összeg 11 százalékos növekedése meghaladta a volumen esését (8%), így összességében pozitív a mérleg. A tőkekintlévőség 9,5 százalékos bővüléssel 377 milliárd forintra rúgott, míg az állomány 25 402 darabra nőtt 2022-ben.
A nagyhaszonjárművek célcsoportjait tekintve a kkv-k dominálnak, de a nagyvállalatok is jelentős mértékben, 21 százalékban találhatók meg az ügyfelek között.
A mezőgazdasági gépek finanszírozott összegének növekedését szintén elsősorban a magasabb eszközárak táplálták, miközben mennyiségben nem történt visszaesés az előző évhez képest. Így 89,7 milliárd forint új finanszírozással közel 20 százalékot volt képes erősödni a szegmens az elérhető állami támogatásoknak is köszönhetően.
Legdinamikusabban, 56 százalékkal a traktoreladások növekedtek, de a mezőgazdasági vontatókból is 22 százalékkal többet helyeztek forgalomba az első három negyedévben. Az egyéb gépek kategóriája a többi szegmenshez viszonyítva kiemelkedően teljesített 27 százalékos bővüléssel, 40 százalékkal nagyobb szerződésszámmal, kihelyezett összegben pedig sikerült a 37,6 milliárd forintos szintet elérni.
Jelentős a támogatások szerepe a lízingpiacon
Az államilag is támogatott lízingkonstrukciók keretében az idén összesen 141,6 milliárd forint finanszírozott összeget és 10 668 darab szerződést kötöttek. Ennek közel 70 százaléka, 97 milliárd forint a Széchenyi kártya programból származott. 40 milliárd forintot és 1224 szerződést hozott az Eximbank terméke, amely a nagyhaszonjármű és mezőgazdasági szegmensekben bizonyult a legsikeresebbnek. Ezeken felül 600 darab szerződés jött létre 2 milliárd forint értékben a nagycsaládokat támogató kampány során, illetve további 2 milliárd forint értékű finanszírozásra került sor az áthúzódó e-autó és Növekedési Hitelprogramnak köszönhetően is.