Gyors, kényelmes és költséghatékony megoldást jelent a gépparkjukat bővítő vállalkozások számára a lízingfinanszírozás. Jó hír a cégeknek, hogy a kínálatban az év végéig elérhető támogatott konstrukció, de a piaci megoldások között is találhatóak versenyképes ajánlatok.
Másfél éves rekord dőlt meg az idén a lízingpiacon az első negyedévben közel kétszázmilliárd (196,68 milliárd) forint értékben finanszíroztak beszerzéseket a piaci szereplők. Ez az összeg 19,5 százalékkal több mint egy évvel korábban a Magyar Lízingszövetség adatai szerint.
Drámai drágulás, emelkedő kamatok
A bővülés azonban jórészt az elképesztő drágulás eredménye: a szerződött darabszám 12,5 százalékkal csökkent (15,6 ezer darabra esett). Ez a volumen még a 2016-os eredményt sem éri el, annak ellenére, hogy azóta lényegében megduplázódott a tőkekintlevőség, amely az év elején már elérte a 2042,23 milliárd forintot.
Az egy szerződésre jutó kihelyezés 2021-ben 9,2 millió forint volt, ami 2023-ra már 12,5 millió forintra nőtt. A csökkenés elsődleges oka az eszközök árának drámai emelkedésében, a magas kamatköltségekben és inflációban kereshető a szövetség értékelése szerint, amelyek negatívan hatottak a lízingmegoldások vonzerejére.
Egyelőre, a piaci információk alapján az éves kilátások sem túl biztatóak. Mivel a korábbi évekre jellemző, hosszú szállítási határidők miatti csúszások az év második felében már nem jelentkeznek, a felhalmozódott rendelésállomány folyamatosan apad, az új rendelések csökkennek ezért nemcsak a lízingelt eszközök darabszáma esik tovább, hanem már a kihelyezések értéke is zsugorodhat.
Hirdetés
Hirdetés
Előtérben a vállalkozások
A lízingszolgáltatások célcsoportjai között a kis- és középvállalati partnerek (77,5%) elsősége továbbra is megingathatatlan, a nagyvállalatok 14 százalékos részesedése és az állami szereplők piaci súlya szinte elhanyagolható. A lakossági ügyfelek aránya 4,7 százalékra zsugorodott az elmúlt évek fokozatos visszaszorulásának eredményeként.
A teljes hazai lízingpiac 74,5 százalékát a járműfinanszírozás adja, amelyből 49 százalékot a személygépkocsi, kishaszon és motor, 23,5 százalékot pedig a nagyhaszonjárművek képviselnek. A fennmaradó 25,5 százalékon a további, mezőgazdasági, építőipari, IT és egyéb eszközök osztoznak. Ez a megoszlás nagyjából megegyezik az európai piacra jellemző arányokkal.
Az új személygépkocsik piacán 3 százalékos növekedést sikerült elérni finanszírozott összegben, az egy szerződésre jutó kihelyezés értéke a személyautók esetében 2 év alatt 6,2 millió forintról 7,9 millió forintra emelkedett. A flottapiacon 2023 első három hónapjában ugyan nőtt a finanszírozott összeg (19,607 milliárd forintra a 2022-es 14,047 milliárdról) de az új jármű darabszám mindössze 2677 volt, szemben a tavalyi 2826 darabbal.
Pörög a kishaszongépjármű-piac
Az utóbbi hónapokra jellemző, hogy sok cég az emelkedő árak miatt visszamondta korábbi rendelését. Ennek ellenére a kishaszonjármű szegmensben a lízingpenetráció a személygépkocsiknál (19 százalék) jóval magasabb, 32 százalékot ért el köszönhetően elsősorban a Magyar Lízingszövetség és Kavosz Zrt. együttműködésében kidolgozott, többször megújított Széchenyi Lízing MAX+ kedvező kamatozású konstrukciónak, amely minden a feltételeknek megfelelő vállalkozás számára elérhető.
Az egy darabra jutó beszerzési ár emelkedése mellett a finanszírozott összeg a tavalyi 13,11 milliárd forintról 16,73 milliárd forintra nőtt és ez az egyik kategória, amelyben a szerződések száma 5 százalékkal volt képes bővülni.
Nagyhaszongépjármű-piac és mezőgazdasági gépek: látványos bővülés
A kishaszonjárművekhez hasonlóan a nagyhaszonjárművek piaca is képes volt mind a finanszírozott összeg értékében, mind volumenben látványosan bővülni: az új forgalomba helyezések száma 28 százalékkal lett több 2022-höz képest, és az új szerződések száma (1539) pedig 24 százalékos növekedést mutatott.
A mezőgazdasági gépek piaca 11 százalékkal növekedett, ami mind a kihelyezések értéke, mind a szerződések számában tükröződött, még ha eltérő mértékben is. A finanszírozott összeg 49 százalékkal, a volumen pedig 3,4 százalékkal emelkedett.
Támogatott konstrukciók és euróalapú finanszírozás
A lízingpiac alakulásában az állami támogatások kulcsszerepet játszanak 2023-ban is a Magyar Lízingszövetség értékelése szerint. Az NHP programok kifutása után két főszereplője maradt a támogatási konstrukcióknak: az EXIM Baross Gábor Újraiparosítási Hitelprogramja és egyéb programjai, valamint a Széchenyi Lízing Max+ program. Ezekben a programokban domináns szerepet tölt be a kishaszonjármű kategória, mivel a személygépkocsik finanszírozása nem támogatott.
Az EXIM Bank idén is meghirdetett pályázatának lízingkerete, – ami az első körben 35 milliárd forintot tett ki, majd további 15 milliárddal lett kiegészítve – nagyon rövid idő alatt lehívásra került, ezért ez esetben további bővüléssel csak akkor lehet számolni, ha a konstrukciót meghosszabbítanák, amire vonatkozóan még nincsenek információk. A Széchenyi Lízing Max+ Programot ugyanakkor az év végéig – változatlan feltételekkel – meghosszabbították.
A piaci várakozások szerint az infláció csökkenése és a forint árfolyamának stabilizálódása pozitív hatással lehet a lízingpiacra is. Ezzel együtt egyértelmű trend, hogy a gyártók egyre nagyobb hányada állt, illetve áll át arra, hogy euróban szerződik, vagy az euróhoz indexálja az árat. Ez pedig az euro-alapú finanszírozások részarányának folyamatosan növekedését is eredményezi.
Azoknak a vállalkozásoknak, amelyek rendelkeznek eurós bevétellel adott esetben célszerű az euróalapú finanszírozás lehetőségét is megfontolniuk. Ilyen megoldás gyakorlatilag minden eszközkategóriában elérhető, az alacsonyabb kamatok miatt adott esetben piaci alapon is kedvező alternatívát jelenthet.