Magyarországon gyakorlatilag mindenféle banki tevékenység (átutalás végrehajtása, bankbetét lekötése, hitel felvétele…stb) elengedhetetlen feltétele, hogy bankszámlával rendelkezzünk. Ha egy adott bankban nincs bankszámlánk, de szimpatikus számunkra a bank által kínált betéti kamat, vagy valamilyen egyéb szolgáltatás, akkor annak igénybevételéhez bankszámlát kell nyitni. Sajnos nem járható út, hogy besétálunk egy bankba, befizetjük a pénzünket és a bank nem tesz mást, csak a „nevünkre írja” bankszámla nélkül.
A bank a bankszámlán tartja nyilván a pénzünket, felfoghatjuk egyfajta elektronikus pénztárcaként. A bankszámla egy 3 x 8 számjegyű egyedi azonosítóval van ellátva. Ezen bankszámlaszámot kell mindenkinek megadnunk, akitől pénz átutalását (pl. munkabér) várjuk. Ha rendelkezünk internet banki kapcsolattal, melyet ma már minden bank kivétel nélkül kínál, akkor minden másodpercben, amikor ránézünk a számlaegyenlegünkre, látni fogjuk a valós egyenlegünket.
A 3x 8 jegyű bankszámlaszám azonosítja a bankot és a bankfiókot is, ahol a bankszámlát megnyitottuk. Természetesen ez nem jelenti azt, hogy más bankfiókban nem tudjuk pénzügyeinket intézni az adott bank hálózatában. Egy azonban biztos, ha én X. Bankban rendelkezem számlával, akkor Y. Banknál lehetetlen rendelkezni a másik bankban lévő számlán elhelyezett pénzről.