Ragaszkodsz a sárgacsekkhez? Ennek a hírnek örülni fogsz!

szerző: Bankmonitor.hu
2014. 10. 30.

Készpénz és sárga csekk. Mindennapi pénzügyeinek intézésekor e két dologra esküszik a magyar lakosság többsége. A modern fizetési megoldásoktól a legtöbbünk idegenkedik. Az állítások alátámasztására jöjjön néhány adat! A magyar lakosság 80 százaléka sárga csekkel rendezi rezsiköltségét, évente 200 millió darab ilyen megbízást adnak fel a postán. Összesen közel 5 millió darab bankkártya van az országban, ebből viszont csak töredékét használjuk arra, amire kéne: fizetésre. A helyzet igazából senkinek sem jó.

Miért? A közműcégeknek ki kell nyomtatni, postázni a sárga csekkeket és ellenőrizni kell, hogy a pénz beérkezett-e? A bankoknak sok ügyintézőt kell alkalmazniuk, hogy állni tudják az ügyfelek rohamát. Az államnak sok papírpénzt kell nyomtatnia, azt kezelnie, szállítania kell. Még hosszan sorolhatnánk a példákat, de a lényeg, hogy ez mind-mind plusz költséget jelent, amit ki kell gazdálkodni. Ne álmodozzunk mindennek a költségét végső soron mi, azaz a fogyasztók fizetjük meg. Nem csoda, hogy az államtól kezdve a bankokon át a közműszolgáltatókig sokan és sokféleképpen próbálták átalakítani a fogyasztói szokásokat. Mérsékelt sikerrel.

Egy új fizetési megoldás más oldalról közelíti meg a problémát. Nem akarja megváltoztatni a fogyasztói szokásokat, inkább elfogadja őket és igyekszik alkalmazkodni hozzájuk. Tulajdonképpen átmenetet jelent a postai ügyintézés és az otthoni internetes bankolás között. Vegyük például a sárgacsekk problémáját. Aligha járnánk a postára, ha a rezsit pár perc alatt gyakorlatilag bárhol be tudnánk fizetni, ahol gyakran megfordulunk: a sarki közértben, a fodrásznál, a trafikban vagy a benzinkútnál. Ilyen helyzetben talán nem is idegenkednénk annyira a bankkártya használatától sem. Eddig ugyanis a kis forgalmú helyekre a bankoknak és a kereskedőknek sem érte meg POS terminált elhelyezni, mert annak ára nem térült meg. Az új megoldás azonban jóval többet tud egy POS terminálnál.

A Fizetési Pont Szolgáltatás szívét jelentő készülék csak első látásra hasonlít egy érintés nélküli fizetést is lehetővé tevő bankkártya elfogadására alkalmas, de érintőkijelzővel ellátott POS terminálhoz, valójában szolgáltatási központként működik. Rajta keresztül néhány gombnyomással nem csak a csekkeket fizethetjük be, hanem itt intézhetjük összes pénzügyünket az óraállások bediktálásától kezdve, a számlanyitáson és a készpénzfelvételen keresztül a hűségpont gyűjtésen át a koncertjegy vásárlásig. (Az alkalmazási területek száma végtelen. Minden attól függ, hány szolgáltató lát majd fantáziát a lehetőségben és csatlakozik a rendszerhez. A megoldást működtető társaság, az Országos Fizetési Szolgáltató Zrt. tudomásunk szerint bárki számára hajlandó megnyitni a hálózatot, jelenleg is tárgyal bankokkal, közműcégekkel és egyéb szolgáltatókkal a csatlakozásról.)

A kényelem és a gyorsaság fejében a Fizetési Pont szolgáltatásait bankkártyával lehet igénybe venni. A kényelmi szolgáltatásokért az Országos Fizetési Szolgáltató Zrt. saját kártyáját kell majd igényelni. Ez a bankkártya egy MasterCard PayPass típusú kártya, ami természetesen nem csak a Fizetési Pont logós üzletekben, hanem bárhol máshol használható a világon, ahol a kártyatársaság logójával találkozunk.

A kártya igénybevételéhez mindössze egy bankszámlára van szükség az Országos Fizetési Szolgáltatónál. Természetesen az O.F.SZ. Zrt. minden pénzforgalmi rendszernek (GIRO, VIBER, SWIFT) és a MasterCard-nak is teljes jogú tagja, így egy teljes értékű bankszámlát, valamint bankkártyát biztosítanak az ügyfelek számára. A szolgáltatás nagy előnye az is, hogy rendkívül olcsó. A készpénzfelvétel díja például mindössze 30 forint, ha ez egy Fizetési Ponton történik. A számlacsomag havi díja 590 forint (18 év alatt 180 forint), a fizetési kártya egyszeri díja 980 Ft, továbbá a kimenő utalások után felszámított díjak (95 Ft + 0,3% max. 6.000 Ft). Egyébként díjmentes a kártyás vásárlás, a netbank, a mobilegyenleg feltöltés és még számos más szolgáltatás.

A rendszer hónapok óta élesben működik. Idén augusztus elején Tatabányán nyitottak elsőként számlát az Országos Fizetési Szolgáltató Zrt-nél (O.F.SZ Zrt-nél), majd az első Fizetési Pont logóval ellátott MasterCard PayPass képes kártyával kiegyenlítésre is került az legelső „sárgacsekk” a szolgáltatás keretében. Október közepén pedig Kiskunhalason, a Kossuth utcai Goods Market üzletében kezdett működni a Fizetési Pont Szolgáltatás, amelyet 160 újabb terminál követ. A Fizetési Pont Szolgáltatás hamarosan országos méretűre duzzad. A sorban Baja és Debrecen következik, a tervek szerint még az idei évben 40 településen 10 ezer terminál fog működni, jövőre pedig 64 ezer darabot szeretnének üzembe helyezni.

A Fizetési Pont hálózat iránt sok kiskereskedő is érdeklődik. Nem véletlen. Ha a vevők tudják, hogy a sarki kisboltban, vagy a földszinti fodrászüzletben sokféle pénzzel kapcsolatos ügyet elintézhetnek, akkor e vonzó szolgáltatás miatt biztosan betérnek oda, ha pedig már ott vannak, minden bizonnyal vásárolnak is valamit. A Fizetési Pont Szolgáltatás tehát plusz vevőket és általuk több forgalmat hozhat a rendszerhez csatlakozó üzlet számára. A becslések szerint a Fizetési Pont működése 10-20 százalékkal növelheti az adott üzlet forgalmát.

Természetesen a szolgáltatást ingyen telepítik, ám a forgalom után a kiskereskedőnek jutalékot kell fizetnie. Ám ez a díj korántsem olyan magas, mint a bankkártya elfogadására alkalmas POS termináloké. Ráadásul a forgalom arányában a kereskedő jutalékot is kap az O.F.SZ. Zrt-től. Ez a becslések szerint 10-20 ezer forint havi extra bevételt jelent a gyakorlatban.

Maradt benned kérdés? Véleményed van? Szívesen látjuk! Szólj hozzá írásunkhoz lentebb, vagy írj a jobb oldalon található “Kérdezz tőlünk” felületen! Mindenkinek válaszolunk.

0 Hozzászólás

  1. ama

    Életképes lesz ez a rendszer, ha a Posta is bevezeti a csekkbefizető automatát?

    2015.01.16.09:46

  2. utolso_peter

    Szerintem életképes. Egy kis faluban nem biztos, hogy rögtön lesz csekkbefizető automata, sőt, az se biztos, hogy van Posta. Teljességgel érvényesül a “Gondolkozz először kicsiben” vállalkozói elv.

    2015.01.16.09:54

  3. bankmonitor.hu

    Főként, hogy a csekkbefizetésen túl a készpénzfelvételtől a hűségpont gyűjtésen át a koncertjegy vásárlásig számos szolgáltatás elérhető lehet a terminál segítségével.

    2015.02.11.15:08

Szólj hozzá te is

Az email címet nem tesszük közzé.


Szakértői cikkek

Személyi kölcsön tudnivalók

A cikksorozat támogatója logo

A Bankmonitor

Velünk időt és pénzt spórolhatsz mert nem kell bemenned egyesével minden bankba. Kalkulátorainkkal összehasonlíthatod a lakossági és vállalati pénzügyi termékeket és a döntésben személyesen is segítünk.

A Bankmonitor Csapata

Szakértői cikkek

Lakáshitel tudnivalók

A cikksorozat támogatója logo

Kapcsolódó tartalmak

Lakástakarék: Milyen számlával igazolhatod a lakáscélt?

2016. 09. 25.

Amennyiben valaki a 30%-os állami támogatásból építkezne, fürdőszobát újítana fel, netán egy szaunával lepné meg magát, a megfelelő összegről a megfelelő számlákat kell hozzá bemutatnia a lakástakaréknak. Kinek a nevére,...

Így válhat rémálommá az álom bankszámla

2016. 08. 05.

Napjainkban az egyik legkedveltebb lakossági számlacsomag az Erste Privilégium „L” bankszámla. Teljesen érthető a számlacsomag iránti fokozott érdeklődés, hiszen ha a bank által elvárt 150 ezer Ft a bankszámlára érkezik,...

Diákmunka? Ezekkel a bankszámlákkal jársz a legjobban…

2016. 06. 27.

Diákmunka vállaláskor majdhogynem elkerülhetetlen a bankszámlanyitás. Ha nem szeretnél elcsúszni már rögtön az első banánhéjon, akkor nem tudod le a dolgot annyival, hogy besétálsz az első útba eső bankfiókba. Míg...

A svédek megmutatják, hogyan kell bankot csinálni!

2016. 06. 07.

Nincs elegáns és drága székház a belvárosban. Nincs széleskörű fiókhálózat: az átlagos ügyfél ugyanis mindent elintéz online, mindössze 5 évente egyszer jelenik meg a bankfiókban. Így a korábbi alkalmazottak 65%-a...

Blogajánló

  • Lakásfókusz

    Már az irodában is otthon érezhetjük magunkat

    A munkahelyünkre igencsak ritkán gondolunk úgy, mint egy nyugodt, otthonos helyre, ahová a kötelességeinken túl is szívesen járunk be. Ezen kíván változtatni a myhive nevű vadiúj irodamárka, amely az otthonos megvalósítást ötvözi a modern irodák sajátosságaival. A márka nemrég debütált Magyarországon, aminek köszönhetően öt irodaház is teljesen átalakul.