Digitális bennszülöttek – így állnak a pénzügyekhez a magyar fiatalok

Digitális bennszülöttek – így állnak a pénzügyekhez a magyar fiatalok
Hirdetés
Hirdetés

Cikk2024-04-03
 

A Mastercard friss kutatása a 16 és 25 év közötti fiatalok pénzügyi, szabadidős és jövőtervezéssel kapcsolatos szokásait vizsgálja. Mik a tervei, mi érdekli és hogyan gondolkodik a pénzügyekről egy átlagos magyar fiatal? Egyáltalán nem mindegy, hiszen ők lesznek a jövő ügyfelei, akik a leginkább fogékonyak a technológiai újdonságokra.

A Mastercard kutatásának célja, hogy feltárja a 16-25 év közötti fiatalok pénzügyi, szabadidős és jövőtervezéssel kapcsolatos szokásait, motivációit és terveit. A több mint 1000 fő bevonásával készült kutatásban a résztvevőket három csoportban vizsgálták:

  • az első csoportba a 16-20 év közötti középiskolások,
  • a másodikba a 18-22 éves felsőoktatásban tanulók,
  • míg a harmadik csoportba a pályakezdő, dolgozó felnőttek kerültek, 20-25 év között.

Az eredmények számos hasonlóságot mutatnak a három csoport között, hiszen mindannyian tudatosan terveznek és határozott céljaik vannak. Ugyanakkor a pénzügyi prioritásaik és a fizetési szokásaik között jelentősek az eltérések.

Hirdetés

Hirdetés

A legfőbb pénzügyi célok

A felmérés első részében arról kérdezték a résztvevő fiatalokat, hogy milyen pénzügyi céljaik, terveik vannak a következő 3-5 évre. A középiskolás korosztályból a legtöbben jogosítványt szeretnének szerezni (61%), de sokan szeretnének megtakarítani (58%) és a szülői háztól való elköltözés is sokuk számára fontos (48%).

Az egyetemista korosztálynál a megtakarítási cél került az első helyre (71%), amely a tanulmányok befejezését (65%) és a munkába állást (56%) is maga mögé utasította. A szülőkről való leválás érdekes módon ebben a csoportban kevésbé volt népszerű (43%).

A legfontosabb pénzügyi célnak a fiatal pályakezdők szintén a megtakarításokat jelölték (65%), a második helyre a saját ingatlan vásárlása került, amely megelőzte a jogosítvány megszerzését és a házasságot, melyek 29 és 28 százalékkal fej-fej mellett végeztek.

A mobilfizetés már alap, de a készpénzt sem hagyják el a fiatalok

Valamennyi korcsoportban jelentős a digitális térnyerés, nem véletlenül nevezik őket digitális bennszülötteknek. Ők azok, akik mobilon neteznek, órákat töltenek a gép előtt, és a legtöbb feladatukat is igyekeznek az internet segítségével ellátni. Nem meglepő tehát, hogy a fiatalok a bankkártyás és mobilfizetést tartják a legkényelmesebbnek. Amikor viszont a legbiztonságosabb fizetési mód került szóba, akkor a legtöbben a készpénzt (45%) nevezték meg, a kártyás fizetés már csak 41%-uk szerint abszolút biztonságos, míg a mobilfizetésre csak 36%-uk mondta ugyanezt.

A pályakezdők több mint harmada naponta használ készpénzt, a gimnazistáknak csak a negyede választja ezt a fizetési módot rendszeresen. A bankkártyát minden nap használók aránya természetszerűleg a pályakezdő fiataloknál a legmagasabb. Ahogy az sem meglepő, hogy a mobilfizetés minden csoportban népszerű, a felsőoktatásban tanulók többsége már hetente többször, közel harmaduk napi szinten fizet így.

Jó tudni
A mobiltárcás alkalmazásokkal lebonyolított vásárlások száma 2020. óta rohamtempóban bővül, 2023. utolsó negyedévéig megtízszereződött a forgalom, immáron a hazai kibocsátású mobilfizetések összértéke meghaladta a 784 milliárd forintot. Ez nagyjából duplája az egy évvel ezelőtti értéknek.

Elvárások a szolgáltatókkal szemben

A fiatalok a pénzügyi szolgáltatókkal szemben is megfogalmazták elvásáraikat, ebben a kérdésben a legfontosabb fej-fej mellett a biztonság (91%), majd a banki díjak átláthatósága volt (90%). Az egyszerű ügyintézés csak a harmadik helyre került, 88 százalékkal. Az ügyfélélmény szempontjából a fiatal korcsoportok egyöntetűen a gyors, udvarias és pontos adminisztrációt, a felmerülő kérdések gördülékeny megválaszolását, illetve a kedvezmények, ajándékok biztosítását jelölték meg, ha arról kellett beszélniük, mi tenné őket igazán elégedetté.

A résztvevők a számlanyitási tapasztalataikról is beszámoltak: a többség bankfiókban nyitotta bankszámláját (78%), akik közül 45 százalék ezt ma már inkább online intézné.

Online számlanyitás és ingyenes bankszámla? Ez már a jelen!

A fiatal felnőttek a Bankmonitoron keresztül online is nyithatnak lakossági számlát, sőt, akár teljesen díjmentes számlacsomagot is választhatnak. Az elérhető, ingyenes számlák ugyanakkor számos tulajdonságukban különböznek egymástól, ami miatt első körben érdemes összehasonlítást készíteni.

Ehhez olvasd el nagy bankszámla összehasonító cikkünket, melyben eláruljuk, hogy mik azok a fontos szempontok, amiket figyelembe kell venni, hogy az új bankszámla hosszú távon is szolgálja kényelmünket és pénztárcánkat. Vagy készíts saját használati szokásaidnak megfelelő összehasonlítást a Bankmonitor bankszámla keresőjével!

Hirdetés
Hirdetés