Egy magyar lakossági ügyfél évente átlagosan 35 ezer forintot költ a bankszámlájára, ami 9,5 milliós ügyfélkör mellett évi 330 milliárd forintnyi költséget jelent. Ez az összeg nagyságrendileg megegyezik egy havi állami nyugdíjkifizetéssel. Tetézi a bajt, hogy az irdatlan kiadás nagyrészt elkerülhető lenne, hiszen már léteznek a piacon teljesen ingyenesen (!) használható bankszámlák is.
Idén jelent meg a Magyar Nemzeti Bank által jegyzett rövid tanulmány, melyben a bankszámlák kapcsán hívják fel a figyelmet a pénzügyi tudatosság fontosságára. Mint írják, egy kedvező számlacsomag segítségével sok pénz megspórolható, de ehhez az kell, hogy az ügyfelek rendszeresen áttekintsék a banki költségeiket.
Mennyit költünk bankszámlára egy év alatt?
Az említett jegybanki tanulmány 2021-es adatokkal mutatja be, hogy pontosan hogyan oszlottak meg az ügyfelek által fizetett díjak. A legtöbb pénzt a számlavezetési díj emészti fel (24,7%), ezt követi a készpénzfelvétel és -befizetés költsége (23,9%), a dobogó harmadik fokán pedig az átutalások költsége áll (16,9%). Az SMS-díjak összességében a költségek 14,4 százalékáért felelnek, de itt komoly eltérések figyelhetők meg az ügyfelek szokásaitól függően. A bankkártyához kapcsolódó díjak részaránya 13,2 százalék, míg egyéb jogcímeken a költségek 6,9%-át vonják le a bankok.
Egy ponton az MNB konkrét pénzösszeget is közölt: tudjuk, hogy a kártyadíj 2021-ben fejenként átlagosan 4 600 forintba került. Ennek ismeretében már pontosan kiszámítható, hogy átlagosan mennyit költenek a lakossági ügyfelek a különféle szolgáltatásokra.
- Számlavezetési díj: 8 600 Ft
- Készpénzfelvétel és -befizetés: 8 300 Ft
- Átutalások: 5 900 Ft
- SMS: 5 000 Ft
- Bankkártya: 4 600 Ft
- Egyéb: 2 400 Ft
- Összes éves számlaköltség: 34 800 Ft
Látható, hogy a felügyelet statisztikái szerint a lakossági ügyfeleknek évente 35 ezer forint körüli kiadást jelent a bankszámlájuk fenntartása, illetve az ahhoz kapcsolódó szolgáltatások igénybevétele. Ráadásul a fenti számok a prémium kártyák díját még nem is tartalmazzák, tehát a bankok által levont összes éves költség valójában még ennél is magasabb lehet.
Hirdetés
Hirdetés
Országosan 330 milliárd forintra tehető a teljes költség
A jegybank tavalyi, a pénzforgalmi infrastruktúrákról szóló publikációjából azt is kiolvashatjuk, hogy a bankok 2021-ben kb. 9,5 millió bankszámlát vezettek természetes személyeknek. A felnőtt lakosság elsöprő többségének (87%) van legalább 1 bankszámlája, és közel ugyanannyian (85%) rendelkeznek legalább 1 bankkártyával. Egynél több bankszámlája csupán a lakosság 3 százalékának van.
A két szám szorzataként (9,5 millió ügyfél, évi 34 800 forint átlagos költség) adódik, hogy 2021-ben az összes bankszámlaköltség meghaladta a 330 milliárd forintot.
Hol tudom megnézni, hogy mennyit költöttem a bankszámlámra?
Akik szeretnék egyénileg kideríteni, hogy mennyibe kerül a saját bankszámlájuk, ők a netbankban megtalálhatják az úgynevezett PAD-díjkimutatást, amely minden év január 31-ig bezárólag jelenik meg. A dokumentum feketén-fehéren tartalmazza, hogy az előző naptári évben milyen jogcímen pontosan mekkora összeget vont le a számlavezető bank az ügyféltől. Ebben a cikkben összegyűjtöttük, hogy melyik bank ügyfelei pontosan hol találják a díjkimutatást.
A Bankmonitor tapasztalatai alapján nem ritka, hogy egy kedvezőtlen költségszerkezetű, de nagyon aktívan használt bankszámla esetében az évi 100 ezer forintot is meghaladja a díjkimutatás összegző sorában olvasható érték. Ez a költség sok esetben jelentősen csökkenthető – vagy akár teljesen elkerülhető – lenne, hiszen a jelenlegi piacon már ingyenes bankszámlák is elérhetők.