Az autók szerepe tagadhatatlan: nem véletlen, hogy az egyik legnépszerűbb személyi hitel cél az autóvásárlás. Az autó a családok életében nemcsak kényelmi és közlekedési eszköz, hanem meghatározó élményforrás is: a gyermekek emlékeiben is nyomot hagy, miközben komoly pénzügyi döntést jelent. A Bankmonitor szakértői most annak jártak utána, mennyit változott az elmúlt években egy középkategóriás új autó megfizethetősége személyi kölcsönből.
Egyre drágább új autót venni
Azok számára, akik az elmúlt években autókereskedésben jártak, vagy csak figyelemmel kísérték az új autók árait, nem újdonság, hogy az árak látványosan emelkedtek – a közepes méretű új autók 10 milliónál kezdődnek. Ha az elmúlt tíz évet nézzük, két jól elkülöníthető időszakot találunk: a 2020 előtti és a 2020 utáni éveket. A koronavírus-járvány ugyanis közvetve felforgatta a gazdaságot: először leállt a termelés, majd a globális ellátási láncok akadozása – különösen a chiphiány – okozott komoly problémát az autóiparban. Ennek következtében a gyártás lassult, a kínálat beszűkült, a kereslet viszont továbbra is megmaradt, ami az árak gyors emelkedéséhez vezetett. Ehhez még társult az energiaárak ugrásszerű növekedése is.
A Bankmonitor szakértői ezért arra voltak kíváncsiak, hogy mindennek fényében az elmúlt tíz évben mennyivel vált könnyebbé vagy éppen nehezebbé új autót vásárolni Magyarországon. Fontos tényező ugyanis, hogy bár az autók ára jelentősen nőtt, közben a fizetések is emelkedtek, így a megfizethetőség kérdését nem lehet pusztán az árak alapján megítélni.
Hirdetés
Hirdetés
Kétszer annyit kell fizetni a legolcsóbb Golfért, de többet is keresünk
A Volkswagen Golf legolcsóbb Start verziója mindig is egyfajta fapados belépőmodell volt: jóval nagyobb a különbség közte és a következő szint között, mint a többi verzió között. Ez igaz volt 2015-ben és 2025-ben is. 2015-ben a belépő kategóriás Volkswagen Golf ára 4,5 millió forint volt. Tíz évvel később, 2025-ben a legalapabb modell már 9,15 millió forintba kerül, vagyis több mint kétszeresére emelkedett az ára.
Nemcsak az autók ára emelkedett ebben az időszakban, hanem a fizetések is. 2015 júliusában az átlagos nettó bér 160 ezer forint volt, míg 2025 júliusára már 480 ezer forintra nőtt. Ez a növekedés jóval meghaladta az autóárak emelkedését, vagyis pusztán a jövedelmeket nézve könnyebbnek tűnik ma egy új autó – például egy Volkswagen Golf – megvásárlása.
Az áremelkedés dacára is jobb a helyzet
A legtöbben azonban nem készpénzből, hanem hitelből finanszírozzák az autóvásárlást, így a hitelkamatok alakulása is döntő. Mindemellett a hiteligénylés szempontjából sem mindegy a kereset mértéke, hiszen nagyobb jövedelemről magasabb hitelösszegre lehetünk jogosultak, a fizetésünk nagyobb részét fordíthatjuk törlesztésre.
2015-ben a személyi kölcsönök legjobb elérhető THM-je átlagjövedelemmel 17,5% körül volt, 2025-re viszont ez 10,22%-ra mérséklődött. A példában 7 éves futamidejű és fix kamatozású személyi hitellel számoltunk.
Ennek eredményeként 2015-ben az átlagfizetés 58,2%-át kellett volna a hiteltörlesztésre fordítani, míg 2025-ben már csak 31,9%-ot. Jól látszik, hogy az áremelkedést a bérek növekedése és a kedvezőbb hitelfeltételek együttesen ellensúlyozták, így összességében javult az autók megfizethetősége.
Fontos, hogy személyi kölcsön, autóhitel, illetve más fedezetlen kölcsön esetén a jövedelem legfeljebb 50%-a fordítható hiteltörlesztése (havi nettó 600 ezer forintos jövedelem alatt), efelett pedig 60%-nál ránt be az adósságfék.
Személyi kölcsönre van szükséged? A legjobb ajánlat nem mindig a saját bankodé. Vesd össze a lehetőségeket a Bankmonitor autóhitel kalkulátorával és spórolj a törlesztőn.