A számítógépek és okostelefonok világában magától értetődik, hogy bankügyeinket is ezen eszközök segítségével intézzük. De vajon mennyire találkozik a fogyasztók igénye a bankok megoldásaival? Mennyire biztonságos az Internetre bízni érzékeny pénzügyi adatainkat, mikor nem telik el hét, hogy ne hallanánk az internetes bűnözők tetteiről? Ezekről faggattuk Forrai Pétert, az OTP Bank Elektronikus Banki Igazgatóságának ügyvezető igazgatóját.
Alig van olyan magyar család, ahol ne lenne számítógép vagy okostelefon. A legnagyobb hazai lakossági pénzintézetként mennyire tarják fontosnak az elektronikus banki csatornák alkalmazását?Az OTP Bank a technikai lehetőségekhez és az ügyféligényekhez igazodva az elektronikus banki szolgáltatások széles palettáját biztosítja ügyfelei számára, mind a lakossági, mind a vállalati, vállalkozói körben. Egyedülálló módon a bank ügyfelei egy „csomagként” vehetik igénybe ezeket a szolgáltatásokat, OTPdirekt néven. Az OTPdirekt három alapszolgáltatása: a telefonos ügyintézői, az internetes és az Electra Terminál (csak vállalati, vállalkozói ügyfeleknek) szolgáltatás. Ezen kívül lehetőség van ún. kiegészítő szolgáltatások igénybevételére, mint pl. a mobiltelefonos, Kontroll szolgáltatások, vagy az OTP mobil applikációi (SmartBank, SmartBróker). Az OTPdirekt néhány kiegészítő szolgáltatása csak lakossági körben áll rendelkezésre, így az OTPdirekt Bróker, a SmartBróker és az Abaqoos.
Melyek a legnépszerűbbek és ennek mi lehet az oka?Ügyfeleink körében egyre népszerűbbek és nagyobb szerepet kapnak az önkiszolgáló csatornák, így az internetes szolgáltatás és az okostelefon alkalmazások. Ma már azt mondhatjuk, hogy az ügyfelek -szinte korosztálytól függetlenül- természetesnek veszik az internetbankolást. Ez ma már alapelvárás, hogy a bank biztosítsa a távoli elérésnek ezt a módját. A fiatalok számára az internet és mobil világ már teljesen természetes, hiszen ebben nőnek fel. Számukra kézenfekvő, hogy ezeket a szolgáltatásokat részesítik előnyben, hiszen ezek használata kényelmes és költségtakarékos.
Mobiltelefonon keresztül is lehet bankolni?Természetesen az OTP Bank a mobileszközökre számos megoldást fejlesztett ki. Az OTPdirekt keretében biztosítunk sms-alapú, web-böngésző alapú és mobil alkalmazás alapú szolgáltatásokat. Így mindenki megtalálhatja a számára megfelelő, illetve az általa használt készüléken elérhető szolgáltatásokat.
Mit lehet az applikációkon keresztül elintézni?A funkciók skálája nagyon széles, azonban a funkcionalitás szempontjából az applikációink két nagy csoportra bonthatóak. Első csoportba tartoznak azok az alkalmazások, amelyekkel hasznos információkat és speciális lekérdezéseket végezhetünk (OTP Klub, Gépkocsinyeremény és a SZÉP Kártya alkalmazás), a másik csoportba azok, melyeken keresztül aktív tranzakciókat is végezhetünk (SmartBank, SmartBróker, OTPay és a MobilTárca).
A mobil applikációknak használata jár plusz költségekkel?A mobil applikációk használata nem jár plusz költségekkel. Ezen alkalmazások letöltése ingyenes, tranzakciós díjai megegyeznek az internetbankiéval. A tranzakciós alkalmazások az internetbanki elérés speciális csatornájaként is értelmezhető.
Mennyire biztonságos az online banki szolgáltatások és a mobil alkalmazások használata? Az online szolgáltatások alapvetően biztonságosak, számos megoldás áll az ügyfelek rendelkezésére, hogy a biztonsági elvárásaik szerint állíthassák be az igénybe vett e-szolgáltatást. Például egy tetszőleges napi limit beállításával megelőzhetjük, hogy baj esetén nagyobb veszteség érjen minket. Ha csak lekérdezésre akarjuk használni a szolgáltatást, akkor a számlajogokat lehet szűkíteni csak a lekérdezésekre. A számla és kártyakontroll SMS-ek segítségével pedig azonnal értesülhetünk, a bankszámlánkon történő mozgást, így kontrollálva a tranzakciókat. A többcsatornás online azonosítást a Mobil Aláírás SMS biztosítja, amivel az ügyfél jóváhagyhatja a belépését illetve a tranzakcióit.
Természetesen az illetéktelen használat elkerülése nem csak a bankon múlik. Az ügyfél hozzájárulása is szükséges és kis odafigyeléssel minimalizálhatóak a kockázatok. Rendkívül fontos például, hogy ne csak a számítógépünket, hanem az okostelefonunkat is lássuk el vírusirtóval. Ugyanilyen fontos, hogy bankügyeinket lehetőleg ne intézzük ismeretlen nyílt, vezeték nélküli internetes hálózatokra kapcsolódva.
Mi történik, ha ellopják a telefont?A mobiltelefon elvesztése valóban veszélyforrás, de a visszaéléshez legtöbb esetben nem elég csupán a mobiltelefon, az alkalmazások használatához egyéb azonosítókat is kell ismerni. Manapság az emberek abszolút telefontudatosak, így szinte már azonnal feltűnik a mobiltelefon hiánya. Ezért a visszaélés kockázata mérsékeltebb, főként, ha a korábban említett biztonsági beállítások megtörténtek. Hangsúlyozom, hogy önmagában a mobiltelefon elvesztése automatikusan nem jelenti a biztos visszaélést, hiszen ahhoz ismerni kell az online szolgáltatások igénybevételéhez szükséges azonosító adatokat.
Milyen megoldásoké lehet a jövő?A technikai környezetünk folyamatosan, szinte napról napra változik, új technikai lehetőségek nyílnak meg, melyek új megoldásoknak nyitnak utat a piacon. Úgy gondolom, hogy napjainkban szinte minden szakértő a legnagyobb potenciális lehetőséget a mobilfizetésben látja. Itt mind az NFC alapú fizetés (pl. MobilTárca), mind a remote payment (pl. OTPay) térnyerésére lehet számítani.
Mennyire egyszerűsödhet az e-banking? lehet-e majd például pár kattintással utalni mondjuk a facebookon keresztül?Már most sem beszélhetünk bonyolult folyamatokról, funkciókról, így nem sok lehetőség látható további egyszerűsítésre. A jövőben inkább a technikai újdonságok által generált új megoldások megjelenése valószínű. Sok fejlesztő cég számos alternatívát vizsgál, köztük a facebookos utalást, sőt néhányan meg is valósították ezt (pl. Lengyelországban és Törökországban). Ezek sikere azonban egyelőre nem átütő, de az egyik reális lehetőség a jövő e-bankolásában.
Ha haladnál a korral és a világhálón intéznéd bankügyeidet, használd kalkulátorunkat, hogy megtaláld a számodra legjobb számlacsomagot!
Maradt benned kérdés? Véleményed van? Szívesen látjuk! Szólj hozzá írásunkhoz lentebb, vagy írj a jobb oldalon található „Kérdezz tőlünk” felületen! Mindenkinek válaszolunk.