Nem fizetünk a bankkártyával, hanem készpénzt veszünk fel vele. Nem átutaljuk a rezsiköltséget, inkább befizetjük sárga csekken. Nem Interneten bankolunk, inkább órákat töltünk egy bankfiókban. Ez csak néhány példa arra, miért alacsony a magyar lakosság pénzügyi kultúrája. De vajon változhat ez a helyzet valaha?
Nehezen. Ezek a szokások ugyanis nem véletlenül alakultak ki. Azért ragaszkodunk a sárgacsekkhez, mert mi szeretnénk eldönteni, mikor rójuk le a tartozásunkat. Azért megyünk bankfiókba ügyet intézni, mert megtanultuk: pénzügyekben nagyon fontos a bizalom. Azért veszünk fel készpénzt a bankkártyával, mert sok helyen csak ezzel tudunk fizetni. Ezért aztán hiába erőlködnek a közműcégek, hiába akarnak megváltoztatni minket a bankok, hiába sújtanak extra díjakkal a törvények, minden marad a régiben.
Pedig ez a helyzet senkinek sem jó. Lássunk néhány példát arra, miért? A közműcégeknek ki kell nyomtatni, postázni a sárga csekkeket és ellenőrizni kell, hogy a pénz beérkezett-e? A bankoknak sok ügyintézőt kell alkalmazniuk, hogy állni tudják az ügyfelek rohamát. Az államnak sok papírpénzt kell nyomtatnia, azt kezelnie, szállítania kell. Még hosszan sorolhatnánk a példákat, de a lényeg, hogy ez mind-mind plusz költséget jelent, amit ki kell gazdálkodni.
Kit érdekel, amíg mindez nekem ingyen van? – gondolhatnánk. Ám ez óriási tévedés. Az, hogy a hagyományos módszerek ingyenesek, csupán látszat. A sárgacsekk, a banki ügyintéző vagy az ATM költsége bele van építve az adott szolgáltatás árába. Emiatt pedig a lehetségesnél jóval többet fizetünk a villanyért, a banki szolgáltatásokért vagy a készpénzhasználatért. Ráadásul az alacsony pénzügyi kultúra miatt azok is drágábban kapják a különféle szolgáltatásokat, akik haladnak a korral.
Miként lehetne ezen változtatni? A Fizetési Pont átmenetet jelent az elavult módszerek és a legkorszerűbb megoldások között. Működése pofon egyszerű. Az emberek lakhelyéhez közel eső, forgalmas kiskereskedelmi és szolgáltató üzletekbe (sarki kisbolt, fodrász, benzinkút stb.) kihelyeznek egy terminált, amelyik hasonlít a bankkártya leolvasóhoz. Ez a terminál azonban sokkal többre képes elődjénél: befizethetjük rajta a sárga csekkjeinket, készpénzt vehetünk fel, pénzt utalhatunk át, bankszámlát nyithatunk. Gyakorlatilag minden pénzügyünket el tudjuk intézni vele.
Az idén 40 településen 10 ezer terminállal működő Fizetési Pont hálózat remélhetőleg emelni fogja a magyar pénzügyi kultúra színvonalát, hiszen az emberek megismerik és megszokják a bankkártya használatát és ráébredhetnek, hogy pénzügyeiket nem csak személyesen a bankfiókban, hanem bárhonnan, kényelmesen és biztonságosan elektronikus úton is elintézhetik. Innen pedig már csak egy lépés az Internetes bankolás.
Persze a módszer csak akkor működik, ha nem kerül sokba. A Fizetési Pont árlistáját böngészve bizton állíthatjuk, hogy ettől nem kell tartanunk. A készpénzfelvétel díja például mindössze 30 forint. A számlacsomag havi díja 590 forint (18 év alatt 180 forint), a fizetési kártya egyszeri díja 980 Ft, továbbá a kimenő utalások után felszámított díjak (95 Ft + 0,3% max. 6.000 Ft). Egyébként díjmentes a kártyás vásárlás, a netbank, a mobilegyenleg feltöltés és még számos más szolgáltatás.
Maradt benned kérdés? Véleményed van? Szívesen látjuk! Szólj hozzá írásunkhoz lentebb, vagy írj a jobb oldalon található „Kérdezz tőlünk” felületen! Mindenkinek válaszolunk.