Milliókat fizetnek feleslegesen a cégek a bankoknak

Milliókat fizetnek feleslegesen a cégek a bankoknak
Hirdetés
Hirdetés

Cikk2023-10-19
 

Egy átlagos cég az éves bankszámla költségeinek 25-50 százalékát meg tudná spórolni, ha időt és energiát szentelne arra, hogy mire és mennyit fizet számlavezető bankjának. A legfőbb megtakarítást a normál és csoportos utalások, a deviza tranzakciók, a POS terminál, a számlavezetési díj, a banki információs dokumentumok költségtételeinek csökkentése adhatja.  A Bankmonitor szakértői alábbiakban egy nagyobb és egy kisebb vállalkozás példáján keresztül mutatják be, hogyan spórolható meg a bankköltségeken éves szinten 700 ezer Ft, vagy akár 10 millió Ft feletti összeg is.

Mégis miért lesz nagyon drága egy banki szolgáltatás?

Induljunk ki abból, hogy az elérhető kínálatból jól választott a cég tulajdonosa bankszámlát a társaság megalapításakor. Az évek jellemzően úgy telnek el, hogy – nem meglepő módon – az első számú vezető elsősorban az üzletfejlesztésre koncentrál, majd válságidőszakban a túlélésre és a válságmenedzselésre. 100 cégtulajdonosból 80-nak eszébe sem jut, hogy már réges-régen nem a vállalkozás indításakor választott számla az optimális a társaság számára. Miért? A bankköltségeket automatikusan levonja a bank a szabad egyenlegből, azaz nem aktív átutaláson keresztül kerül teljesítésre. Könnyű tehát szem elől téveszteni a banki költségek szép lassan emelkedő számlálóját…

A bank – mivel kötelező – értesíteni fogja a céget, hogy hamarosan 0,19%-ról 0,22%-ra emeli az átutalások költségeit. Ha valami véletlen folytán észreveszi a tulajdonos az elektronikus értesítések között mindezt, akkor jó eséllyel legyint, „ez mindössze +0,3%”, pedig egy vaskos, 16%-os díjemelésről van szó. Mindeközben természetesen a bankja soha nem fogja megkeresni, hogy új kedvezményeket vezetetett be (ezeket főként az új ügyfeleknek ajánlja fel)…

Végtelenül leegyszerűsítve, a bankok a legtöbbet azokon az ügyfeleiken keresik, akik 5-10 éve ugyanazon bankszámlát használják…

Hirdetés

Hirdetés

Egyáltalán, miben tud egy cég megtakarítást elérni a bankköltségei vonatkozásában?

  1. Tranzakciós díjak: bankon belüli és kívüli forint és deviza átutalások
  2. Készpénzkezelés: felvétel és befizetés
  3. POS terminál díján
  4. Devizaváltás: milyen árfolyamon váltunk?
  5. Bankkártyák: éves díj
  6. Bankszámla/banki szolgáltatások használatának módja: pl. nem pénztárban veszünk fel pénzt, hanem bankautomatában
  7. Szabad pénzeszköz lekötése: az elérhető bankbetéti kamat

És ezek csak a legevidensebb lehetséges megtakarítási pontok, a lista távolról sem teljeskörű.

Bankköltség megtakarítás egy nagy cégnél: összesen 13 millió Ft nyereség egy év alatt

Egy már nagyobb gazdálkodási mérettel rendelkező, több milliárd forintos árbevételű cég példája igen jól szemlélteti a bankköltségek leszorításában rejlő lehetőséget. A társaság az elmúlt 5 évben már két banknál vezeti számláját. A bankok tudnak egymásról is (kötelező bejelenteni a cégbíróságon minden számlavezető bankot), a tulajdonos évekig fals nyugalomba ringatta magát, túl nagy gond nem lehet, hiszen tudják a bankok, hogy nem egyedüli számlavezetők… Majd egy könyvvizsgálat során kapta az ötletet, talán érdemes lenne felülvizsgálni a közel 20 millió Ft-ra felduzzadt éves bankköltségeket.

A Bankmonitor szakértői 3 hónapon keresztül dolgoztak együtt a céggel, melynek eredményeként több, mint 50%-kal sikerült leszorítani a bankok által alkalmazott díjtételeket. Az egyik bank lecserélésre került, a másik pedig érdemben csökkentette a díjait. Az alábbi táblázat az összesített költségmegtakarítás eredményét mutatja.

Mint látható a teljes megtakarítás kétharmada kimenő utalásokon keletkezett meg, a további 20%-a pedig a csoportos utalásokon. Nem elhanyagolható tétel a vállalkozás szabad pénzeszközeinek lekötéséhez kapcsolódó kamat növelésén elért nyereség sem. A bank nem szeretetszolgálat, nem fogja magától felajánlani, hogy a folyószámlán lekötés nélkül tartott pénz egy részét érdemes lenne hasznosítani. Ráadásul a lekötést nem az általánosan meghirdetett 1-3% közötti kamatszinten, hanem sokkal magasabb kamaton is meg lehet valósítani. Itt fontos megemlítenünk, hogy legalább 50 millió Ft-os lekötés esetén érhető el jelentősebb megtakarítás, viszont a klasszikus 1 vagy több hónapnál hosszabb időtáv mellett már 1 hetes lekötésre is érdemben magasabb kamatot érhetünk el.

Ha szeretné megtudni, hogy cége mennyit spórolhat bankköltségein, érdeklődését jelezze az alábbi form kitöltésével:

Szeretném igénybe venni a Bankmonitor segítségét Vállalati számla vonatkozásában:
A lenti gomb megnyomásával elfogadom az adatvédelmi tájékoztatóban
Köszönjük, hogy leadtad érdeklődésed!
Munkatársunk rövidesen felveszi Veled a kapcsolatot!
Ha addig is további kérdésed lenne, írj nekünk a bankmonitor@bankmonitor.hu címre.

Bankköltség megtakarítás egy kis cégnél: több, mint 700 ezer Ft nyereség egy év alatt

Alapvető tévhit, hogy a kisebb cégeknek sokkal nehezebb jó pozíciót elérni a bankoknál. Egy éves szinten 30 millió Ft-os összesített árbevétellel rendelkező kávézót üzemeltető vállalkozásról van szó, mely árbevételre vetítve (2,4%) a maga 720 ezer Ft bankköltség megtakarításával sokkal nagyobb pénzügyi előnyt ért el, mint a korábbi példában szereplő milliárdos forgalmú társaság.

Ebben az esetben a pénzügyi megtakarítás kétharmada a kártyás fizetéseket kiszolgáló POS terminálhoz kapcsolódó költségek érdemi csökkentésén keresztül keletkezett meg.

Az örök félelem: kényelmetlen váltani?

Egy céges bankszámla lecserélésének valóban vannak adminisztratív vonatkozásai. Az új bankszámla megnyitása, a régi lezárása, a vevők figyelmének felhívása, hogy az új számlára fizessenek, az új bankszámla bejelentése a cégbíróságon stb. Figyelembe véve azonban azt, hogy a legtöbb cég 25-50%-ot spórolhat egy bankszámla optimalizálással, a befektetett pár órás munka nagyon komoly megtérülést eredményezhet. És talán a legjobb hír: ahogy az első példában is látható volt, akár a meglévő bankunk is adhat sokkal kedvezőbb árakat az aktuálisan fizetett díjtételekhez viszonyítva.

A cikk eredetileg a hvg.hu részére készült szakmai tartalom.

Hirdetés
Hirdetés