Azok a termelő és szolgáltató cégek, melyek nagyobb vállalatoknak szállítanak, gyakran küzdenek a vevők által önkényesen megadott hosszú fizetési határidővel. A sokszor 180 napot is meghaladó kifizetések a társaságok likviditását erősen próbára teszik. Legnehezebb helyzetben azok a vállalkozások vannak, akik múltbéli pénzügyi számaik alapján nem tudnak elegendő hitelhez jutni, mellyel a likviditási rést csökkenteni tudnák. Létezik azonban erre a helyzetre is pénzügyi megoldás.
A vállalati hitelezésnek létezik egy olyan formája, a faktorálás, amikor nem a hiteligénylő pénzügyi múltját vizsgálják a pénzintézetek, hanem a vevőikét. Ha jók a vevők, a teljesítéskor kiállított számla bruttó értékének 80-90%-át azonnal megkaphatja a vállalkozás a pénzintézettől. Ezzel lehetővé válik, hogy a saját beszállítókkal szemben rövidebb fizetési határidő vállaljanak – ami egyben alacsonyabb beszerzési árat is jelent.
A faktorálás költsége a bruttó számlaösszegre vetítve 1-3%, attól függően, hogy vevőink milyen minősítésűek, illetve milyen hosszú határidőre fizetnek.
Nézzünk egy példát, mikor érdemes követeléseinket faktoráltatni?
Tételezzük fel, hogy társaságunk 15%-os marzs mellett dolgozik, azaz 100 millió forint beszerzési értékű árut 115 millió forintos áron érékesít. A beszerzés fizetési határideje 30 nap, viszont vevőnk 90 napra hajlandó csak fizetni.
Ha a 115 millió forintos leendő árbevételünket a számlánk bruttó értékére (146 m Ft) vetítve 2%-os átlagos költségen előfinanszíroztatjuk – faktoráltatjuk -, 2,9 millió forintunkba kerül. Ennyit fizetünk tehát azért, hogy bruttó árbevételünk 80%-át ne 90 nap múlva, hanem 1-2 napon belül kézhez kapjuk.
A 2,9 millió forint finanszírozási költség a 100 millió forintos beszerzési ár 2,9%-a. Ha tehát az eredeti 30 napos fizetési határidő lecsökkentésével (mondjuk 5 napra) legalább ekkora árcsökkentést el tudunk érni, akkor a finanszírozás extra költségét kompenzálni tudtuk. 2-3%-os árcsökkentést elérni közel azonnali fizetés mellett jellemzően nem lehetetlen a magyar gyakorlatban.
Abban az esetben is megéri azonban faktoráltatnunk, ha rövidített fizetési határidőből származó diszkont mértéke nem fedezi teljes mértékben annak költségét. Miért? Mert igaz, hogy marzsunk valamennyivel csökken (mondjuk 2%-os diszkont esetén 15%-ról 14%-ra), viszont növelni tudjuk forgalmunkat: a korábban beérkezett pénzből hamarabb tudunk újabb árut beszerezni, és értékesíteni.
Melyik cégeknél működhet jól a faktorálás?
Olyan termelő vagy szolgáltató cégeknél, ahol
- a vevőkör stabil (rendszeres megrendelőkkel rendelkezik),
- vevőnként legalább 20-25 millió forint éves forgalmat bonyolítanak (lehet akár egy vevő is),
- vevőkövetelés nem lejárt.
Nézd meg, mekkora finanszírozási limitet kaphat céged, használd alábbi kalkulátorunkat!